X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Zet de vetverbranding aan

Door
Marc Gerlings
27 augustus 2018 03:00
Zet de vetverbranding aan
Beeld Shutterstock

Hardlopen kun je uitstekend gebruiken om wat gewicht te verliezen. Aan de andere kant moet je wel gezond blijven eten om energie te hebben voor die kilometers. Een slimme combinatie van eten, drinken en trainen kan je wens om wat kilo’s kwijt te raken ondersteunen. Dat werkt meestal beter dan de focus op alleen één van die onderdelen.


Veel mensen met de wens om af te vallen leggen sterk de nadruk op minder eten. Dat is lastig want alles wat je niet mag, is natuurlijk voortdurend in je gedachten aanwezig. Dat extra koekje of dat bakje chips wil je dan toch wel erg graag. Gebruik je hardlopen om gewicht te verliezen dan is dat een prima keuze maar spaar jezelf niet teveel eten uit. Je hebt de energie die in voeding en drinken zit hard nodig om goed te trainen. Nog belangrijker, voeding heb je nodig om goed na de training te herstellen.

Verschuif je aandacht van niet eten naar gezond eten. En dat kan ook heel lekker zijn. Het is alleen niet meer die zak chips die je als ‘lekker’ geprogrammeerd hebt staan in je gedachten. Eten is niet verkeerd; gezond eten is je basis voor een gezonde levensstijl.

Maanden
De norm voor bewegen in Nederland is vastgesteld op 30 minuten per dag. Ga je hardlopen dan gebruik je in ieder geval een intensieve sport om je gewicht omlaag te brengen. Hoe intensiever de sport, hoe meer calorieën je verbrandt. Op zich een goed punt maar je moet wel de tijd nemen om te wennen aan die intensiteit. Haak niet af na de eerste tien minuten training waarna je staat uit te hijgen. Gelukkig neemt de conditie snel toe. Reken enkele maanden, toch een maand of drie voordat je een kwartier of twintig minuten zonder problemen makkelijk kunt hardlopen.

De vetverbranding gaat aan
Met hardlopen zet je de vetverbranding extra aan. Dat gebeurt al na enkele minuten. Het is bekend dat na ongeveer een half uur hardlopen die vetverbranding tot wel 12 uur aan blijft staan. Terwijl jij verder gaat met de dag is je lichaam nog bezig om die kilo’s kwijt te raken. Dat kun je in je voordeel gebruiken. Neem een licht ontbijt, ga daarna hardlopen. Dan werkt die verbranding de rest van je actieve dag door.

Train rustig, bijvoorbeeld in het komende half jaar, naar het punt waarbij je 30 minuten zonder problemen kunt hardlopen. Bij dat half uur ga je over van het verbruiken van glycogeen naar de vetverbranding. Vandaar dat die 30 minuten beter voor je kan werken dan bijvoorbeeld twee korte trainingen van een kwartier. Als je dit twee tot drie keer in de week doet, dan gaat hardlopen een bijdrage leveren aan je gezonde levensstijl. Neem wel de dag na je training een rustdag, je lichaam kan bijkomen, herstellen, van de geleverde inspanning.

3 extra tips:

1 interval
Kun je al een half uur hardlopen? Loop interval in een van je wekelijkse trainingen. Interval is de afwisseling van snelle stukken met een  pauze. Bijvoorbeeld je loopt 200 meter met een pittig tempo en 200 meter langzaam om bij te komen.

2 Varieer in je training
Je lichaam raakt snel gewend aan training. Het is een wonder van aanpassingsvermogen. Loop je twee of drie keer in de week hetzelfde rondje dan zal hardlopen op den duur weinig meer doen voor je gewichtsafname. Varieer je in snelheid en in afstand, dan geef je een nieuwe prikkel af en dat zet die vetverbranding weer extra aan het werk. De duur van het hardlopen maakt dat je vet verbrandt maar ook de snelheid telt. Hoe langer maar ook hoe sneller je loopt is van invloed op je vetverbranding.

3 Trainen geeft trek
Trainen, presteren, maakt natuurlijk dat je lichaam het signaal afgeeft naar meer voeding. Geef daar niet teveel aan toe. Je wilt meer calorieën verbruiken dan dat je tot je neemt. Eet en drink gezond en let erop dat je niet door het sporten onbewust meer eet dan je kunt verbruiken.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • arjen
    Hardlopen is niet echte geschikt om af te vallen. Om 1 kg lichaamsgewicht kwijt te raken moet iemand 110 km hardlopen bij 10 km/u. Met 10 km wandelen verbrand je meer kilocalorieën dan met 10 km hardlopen.
    Reactie geplaatst op 04/09/18 om 13:49 uur
  • Johnny Ophof
    Vet verbranding doe je alleen wanneer je rustig hardloopt want je moet je lichaam door langere duurlopen leren vet te verbranden. wanneer je stevig tot hardloopt pakt je lichaam geen vet om te verbranden dan val je wel iets of maar je buikje blijft.Dit alles veel over gelezen en van de trainers aangenomen.
    Reactie geplaatst op 31/08/18 om 18:29 uur
  • Wim
    Als je s'morgens loopt gaat de vetverbranding de hele dag (12 uur) door. Is dat dan niet zo als je s'middags of s'avonds loopt?
    Reactie geplaatst op 31/08/18 om 07:29 uur
  • Paul Oude Vrielink
    De vetverbranding start direct, maar komt geleidelijk op gang, is niet meteen vol aan. Pas na een halfuurtje is deze echt goed op gang en daarom is het goed om minstens een halfuur uit te trekken voor duurlopen.
    Reactie geplaatst op 29/08/18 om 13:35 uur
  • Mark Wagenaars
    Vetverbranding aan na een half uurtje, lijkt me niet. Als je maar rustig genoeg loopt dan begin je al vanaf de eerste minuut vet te verbranden. Google eens op MAF methode, Phill Maffetone etc.
    Reactie geplaatst op 29/08/18 om 09:11 uur
  • Erik
    Arjen, volgens mij verwar je de relatieve vs. absolute hoeveelheid vetverbranding. Lees eens dit artikel: KLIK
    Reactie geplaatst op 27/08/18 om 08:06 uur
  • Jurgen van der Meer
    Dat is inderdaad onzin Arjen. Hoe hoger de intensiteit hoe hoger de calorische verbranding. Wie het hardst traint valt het snelst af
    Reactie geplaatst op 27/09/17 om 14:47 uur
  • arjen
    Alleen met rustige duurlopen kom je in vetverbranding, niet met intervallen. En pas na zo\'n 3 kwartier. Hoe harder je loopt hoe meer je op glycogeen gaat lopen. Met 10 km hardlopen bij 7min/km verbrand je meer vet dan bij 5min/km. Train op lage hartslag met zo\'n 50 onder je maximum voor ideale vetverbranding.
    Reactie geplaatst op 30/10/16 om 21:56 uur
  • Jan
    "Bij dat half uur ga je over van het verbruiken van glycogeen naar de vetverbranding." Dit is volslagen onzin, Marc zou zich eens weer meer in deze materie mogen verdiepen.
    Reactie geplaatst op 30/10/16 om 10:38 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november