X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

Hardlopen met een Stoma

Door
redactie Redactie
29 november 2018 10:38
Hardlopen met een Stoma
Shutterstock
Nederland telt 38.000 mensen met een stoma. Elk jaar komen er circa 7.000 stomadragers bij. Ook al zijn er dus tienduizenden mensen met een stoma, toch zijn er nog altijd veel misvattingen en vragen over. Een voor de hand liggende en belangrijke is: kun je nog wel sporten met een stoma? Hardlopen bijvoorbeeld? Het antwoord is kort en bondig: JAZEKER.

Allereerst.... Een Stoma vormt (amper) een beperking
Stoma is het Griekse woord voor opening of mond; een kunstmatige uitgang in het menselijk lichaam, in de meeste gevallen voor urine en ontlasting. Veel mensen geloven dat een stoma een beperking zal vormen bij het sporten. Of dat het zelfs niet meer zou mogen. Het tegendeel is waar. Een stoma is juist een hulpmiddel waarmee de gevolgen van een ernstige ziekte kunnen worden verminderd. Je functioneert weer lekkerder, omdat klachten verminderen. Een stoma is dan ook een manier om weer als mens te kunnen leven in plaats van slechts te overleven! En sporten hoort daar vanzelfsprekend bij. 

OOK ALLE SPORTEN…
Met een stoma kun je bijna alle sporten beoefenen, van balsporten tot atletiek. Voorbehoud is er wel bij:?* heftige en fysiek zware contactsporten; denk aan judo, boksen en rugby, krachtsporten, vanwege de verhoogde druk op de buikwand tijdens bijvoorbeeld gewichtheffen. In principe draagt sporten bij aan krachtiger (buik)spieren. Daardoor wordt de kans op een breuk of uitstulping van de stoma (een zogenoemde prolaps) kleiner.  Hardlopen kan zonder problemen worden beoefend! 

Wel raadzaam
Voordat je na de operatie weer met sporten kunt beginnen – na minimaal zes weken rust! – is het wel zeer raadzaam eerst contact op te nemen met je stomaverpleegkundige. Om samen je situatie te bespreken en dan een planning te maken om geleidelijk het sporten op te starten. In die eerste weken van rust kun je wel weer conditie gaan opbouwen en deze steeds meer op peil houden door kalmpjes aan te wandelen en te fietsen. En wanneer er geen wond meer is of hechtingen meer zijn, mag zwemmen ook. 

Ter bescherming van de stoma
Bij bijvoorbeeld bal- en contactsporten is het wel zaak dat je stoma goed is beschermd met een speciale cap en steunbandage. De cap beschermt het gebied rond de stoma; de steunbandage is een elastische band met klittenband om je middel. Door de ondersteuning kan zo’n bandage een breuk in de buikwand voorkomen. Bij hardlopen is alleen een steunbandage voldoende. Voor uitgebreider advies en vragen over mogelijke hulpmiddelen om ongestoord en zorgeloos te kunnen hardlopen met een stoma zijn er bedrijven zoals BENU Direct

Klaar voor de start
Loop niet meteen te hard van stapel! Simpele basisvoorwaarden die gelden voor ‘gewone’ hardlopers gelden uiteraard ook voor mensen met een stoma. Voor de voet ligt bijvoorbeeld:

  • * Het hebben van een redelijk gewicht; elke kilo te veel vraagt meer energie 
  • * Doe altijd eerst een warming up, maar kies daarbij niet voor belastende buikspieroefeningen en til ook geen zware objecten. Ga liever niet door de knieën, om een breuk te voorkomen
  • * Bepaal vooraf hoe lang of hoe ver je wilt gaan lopen 
  • * Neem altijd je ID, GSM en drinken mee; eventueel ook muziek natuurlijk
  • * Zorg voor goede sportkleding, schoeisel 
  • * Neem geregeld een korte pauze. Weer conditie opbouwen is trouwens ook een wedstrijd op zich!?
  • * Denk na over een (leuk!) parcours. Wissel deze af. Vermijd in het begin bijvoorbeeld bosgrond. Je spieren zijn nog niet sterk en soepel genoeg 
  • * Drink regelmatig water; je darmwerking is veranderd. Tijdens het hardlopen verlies je meer vocht en zout dan normaal; voeg daarom een snufje zout aan het water toe
  • * Zeker tijdens het hardlopen kan urine of ontlasting in het stomazakje gaan klotsen. Hinderlijk natuurlijk maar gelukkig met hulpmiddelen te voorkomen! Je kunt tabletten, capsules, sachets of absorptie strips gebruiken, waarmee de boel wordt omgezet in een gel-achtige substantie die niet of nauwelijks klotst! 
En dan nu op naar die o zo heerlijke en verslavende runner’s high!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
april