Hardlopend ouder worden

Door
Sebastiaan Timmermans
29 juli 2019 00:00
Hardlopend ouder worden

Sloeg de leeftijd opeens keihard toe? Afgelopen zaterdag werd ik dertig jaar. Dat betekent dus een definitief afscheid van de jeugd. Als klap op de vuurpijl liepen de benen tijdens een tempo-duurloopje diezelfde zaterdag compleet vol en was ik niet vooruit te branden. Opeens kwam daar de twijfel: zou ik met het bereiken van de dertig mijn snelheid verloren hebben?


Explosiviteit neemt af


In de atletiek halen de meeste toppers hun beste prestaties voor hun dertigste. Dat geldt met name op de kortere afstanden. Bij het klimmen van de jaren, neemt de explosiviteit in je spieren af. Op de langere afstanden valt dit nog goed te compenseren door het opbouwen van duurvermogen, ervaring en kopershardheid.


Wat doet de VO2 max?


Naar het effect van ouder worden op je lichaam is uiteraard een hoop onderzoek gedaan. In dit onderzoek wordt gesteld dat de beste graadmeter van je fitheid, je maximale zuurstofopname is (VO2 max). Deze neemt met 5 tot 15 procent af per decennium. Dit start bij de meeste mensen tussen hun 25’ste en 30’ste. Bij mij is de aftakeling dus inderdaad begonnen.


Deze afname wordt veroorzaakt door een aantal dingen. Zo worden je botten minder sterk, klopt je hart iets minder snel wanneer je je maximaal inspant (gemiddeld zes slagen minder per decennium) en neemt je spierkracht af. Uiteraard nemen naarmate de jaren klimmen ook allerlei andere ouderdomsziekten toe. Denk maar aan diabetes, hart- en vaatziekten, Parkinson en MS.


Nee, oud worden is vaak geen pretje en je kunt op een gegeven moment die persoonlijke records definitief vergeten. Maar voordat je nu de rest van de dag gaat zitten sippen: dankzij het hardlopen zul je waarschijnlijk langer en gezonder leven.


Goed voor je verouderingssnelheid


Want hoewel je snelheid achteruit stieffelt, gaat je ‘verouderingssnelheid’ ook een stuk omlaag als je sport. Volgens dit Harvard-artikel gaat verouderen pas echt snel als je lichaamsfuncties niet meer gebruikt. Eigenlijk net als bij een oude auto. Die gaat pas echt achteruit als je hem in de garage laat staan.  Zo blijkt uit onderzoek dat ook ouderen hun VO2 max met 30 procent kunnen verhogen als ze starten met trainen. Sporten heeft dus zin en houdt Vadertje Tijd op afstand.


Iemand van 35 doet in de atletiek al mee bij de veteranen. Dat betekent dat ik over vijf jaar de pensioensgerechtigde leeftijd in de loopsport zal behalen. Gelukkig zijn er genoeg aansprekende loopvoorbeelden om me uit een spontane depressie te houden. Zo deed Marlene Ottey nog op haar 44-ste mee aan de Olympische Spelen in Peking (waar ze de halve finale op de 100 meter haalde). En loopwonder Haile Gebrselassie liep in 2008 op zijn 35-ste nog een wereldrecord op de marathon. Er valt dus nog een wereld te winnen. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Joos van Haaren
    Ik ben 70 jaar. Heb 215000 km hardgelopen. Alle afstanden van 100 meter tot ultra. Loop al 51 jaar. Heb een loopdagboek van 50 jaar. Ik houd het iedere dag bij. Ook nu nog. Aan beide achillespezen geopereerd. Hacklund extose. Behoorlijke tijden gelopen. Enkele jaren geleden vond ik dat het lopen niet lekker ging. Lopen was werken geworden. Via huisarts naarcardioloog. Echo niets te zien. ECG was niet goed. Inspanningstest wees niets uit. Volgens mij geen rekening mee gehouden dat ik sportman was. Ik zei, dat er toch iets niet goed was. Bloeddruk te hoog. Omdat ik zei dat ik voelde dat er iets niet goed was kreeg ik een MRI met adonosine. Hieruit bleek dat mijn hartspier met inspanning te weinig zuurstof kreeg. Zou een katherisatie krijgen. Dit duurde nog maanden. Ik bleef bellen, maar was geen spoedgeval. Lag zelfs al een keer in het ziekenhuis met infuus al in en werd naar huis gestuurd omdat er een spoedgeval tussen kwam. Enkele weken later mocht ik weer komen. Bleek de linker kransslagader voor 94% dicht te zitten. Kreeg een stent. Een cardioloog zei: uw levenswijze maakt dat u hier nog bent. Een andere cardioloog zei: hardlopen heeft uw leven gered en verlengd. Ik mag en kan ook weer gewoon hardlopen en voel me ook goed. Alleen train ik heel rustig. Duurlopen in 6 in plaats van 5 minuten. Af en toe een lichte versnelling. Maar ik ga nooit meer tot het uiterste. Ook als ik bij de vereniging een wedstrijd mee doe, loop ik op reserve. Mijn advies. Meet af en toe je bloeddruk. Hardlopen of sporten vrijwaart je niet van hartklachten. Door wat mij is overkomen ben ik eens in de materie gedoken. Er zijn dus heel veel sporters ( dus ook hardlopers) met hartklachten en sterfgevallen. Doordat ik door het hardlopen mijn lichaam goed ken en aanvoelde dat er iets niet goed was ben ik goed weggekomen. Ik loop nu 5 tot 6 dagen in de week. Af en toe wandel Ik ook. Gewoon als ik daar zin in heb. Hardlopen was altijd al ontspanning en nu nog meer. Lekker relaxen.
    Reactie geplaatst op 31/07/19 om 11:45 uur
  • Rinus
    Ben begonnen op 43 jarige leeftijd. Na 4 jaar rustig opbouwen toch last van de linker achillespees gehad, duurde 3 jaar eer het genezen was en nog af en toe last. Nu wat rustiger aan en langere loopjes. Geen km tijden meer van 4 minuten maar relaxed 4.45. In mijn hoofd was ik onrustig en wilde altijd meer. ben nu 51 en heb er afgelopen maanden 2 kwart triathlon opzitten, ook supergaaf om te doen. ga volgend jaar de marathon Rotterdam lopen. Al met al nu rustig en aanhet genieten.... En toch is die prestatiedrang er nog steeds, wie heeft hier tips voor om toch rustig te blijven en jezelf heel te houden?
    Reactie geplaatst op 31/07/19 om 09:46 uur
  • Hugo Maes
    Beste, de link naar het onderzoek bovenaan dit artikel levert een 404 error op (pagina bestaat niet). Kan je dat 'fixen'?
    Reactie geplaatst op 31/07/19 om 09:07 uur
  • Marco
    Ik ben begonnen met lopen toen ik midden twintig was, ik ben nu midden dertig. Toch loop ik nu sneller. Rond mijn dertigste dus toch al de nodige hardloopervaring. Maar ik merk tot nu toe nog weinig verval. De tijden worden eigenlijk alleen maar sneller. Ook op de 5km. Wat ik wel merk is dat ik een dag na een training wat meer vermoeid ben. Kon ik met gek twee dagen achter elkaar trainen, tegenwoordig is wat meer rust meer dan welkom. Dat kan overigens ook komen doordat ik inmiddels vader ben van twee dochters en je daardoor eigenlijk constant moe bent.
    Reactie geplaatst op 26/09/18 om 10:05 uur
  • Nico
    Ben op mijn 45e begonnen met hardlopen. Ik ben nu 55 en verbeter nog steeds mijn persoonlijke records. Voordeel van later beginnen!!
    Reactie geplaatst op 23/09/18 om 20:05 uur
  • Puim Molenaar
    Niet te dramatisch doen. Ik ben 72, loop 3x per week, zo'n 30-40km, bij de BAV in Baarn. Wissel het bos, de baan en de straat af tijdens de trainingen evenals de verschillende looptechnieken. Alles perfect geregeld door de BAV trainers. Explosiviteit is voortreffelijk. De meeste jongeren houden mij niet bij in een 100 meter sprint. Dus 30 - 60-ers er is hoop voor jullie. Rustig door blijven trainen en op je lijf letten en vooral geen overdreven afstanden lopen als je het tot je 100ste wil volhouden!
    Reactie geplaatst op 10/01/18 om 17:34 uur
  • Jan-Albert Lantink
    Op mijn 48 jaar( 2006 ) gestart met ultralopen. Mijn eerste gedachte was ik ben te oud en niet meer de snelste. De meeste wedstrijden vanaf 2006 toen ik begon, liep ik met de gedachte het zou zo mijn laatste wedstrijd kunnen zijn. Ik heb me nooit gestoord aan mijn leeftijd en heb er geen issue van gemaakt. Wat mij veel gebracht heeft is variëteit in de trainingen: duurlopen, heuveltraining, baantrainingen etc. Durf de grenzen op te zoeken en laat je daarbij niet hinderen door je leeftijd. Ik bereid mij nu voor op de 100 mijl van Taubertal100 na op 12-8 de 100 mijl van Berlijn gewonnen te hebben. Voorlopig heb er nog veel plezier in.
    Reactie geplaatst op 18/09/17 om 05:43 uur
  • Joop
    Ben ook een late starter. 2 jaar geleden, 53 jaar jong begonnen, met conditie nul en dit rustig uitgebouwd. Inmiddels 3 ultra\'s achter de rug, waarbij ik tot mijn verbazing, bij een 12 uurs loop, eerste werd bij de mannen. Inderdaad is het meekomen met de jongere sporters niet meer mogelijk, maar in vergelijking met de jongere en oudere bankhangers zijn de oudere lopers beter af. Voordeel van het lopen op oudere leeftijd is dat qua PR\'s e.d. niets meer moet. Het gaat om het gezond houden van geest en lichaam.
    Reactie geplaatst op 17/09/17 om 17:36 uur
  • gerard
    Reactie aan Ferwerda. Pijnlijke tenen en voetmuizen. Plaspillen zorgen soms voor vochtophoping in de voeten. Kijk maar eens naar je enkels. Wat kan je er aan doen. Een maatje extra schoenen kopen. Denk vooral ook aan je vochthuishouding. Soms heb je te weinig vocht, dan weer te weinig. Heb je te veel neem dan eens een jus d'orange. Heb je we weinig vocht neem dan een extra glaasje water. Drink bij inspanning in ieder geval na 3 kwartier.
    Reactie geplaatst op 13/02/16 om 21:02 uur
  • Dre
    Begon op mijn 39e als ex-handballer bij een recreatiegroep. Onze trainer stimuleerde me om op mijn ruim 43e een wedstrijdgroep op te zoeken. Ach dacht ik ... wat heb ik daar op die leeftijd er te zoeken tussen die jonkies... Mijn trainer: iedereen komt er om er van de sport te genieten en te presteren. Dus toch gedaan en nooit spijt van gehad. Mijn 2e top had ik dus pas net voor mijn 50e... leuk mee doen met 35 minuten op de 10 km en 55 op de 15 km. Uiteraard waren zeker de oude toppers als Aart S. ca 3 minuten sneller... maar wat maakt het uit, ik heb er van genoten. Die snellere tijd ligt nu ruim 10j achter me... ben uiteraard trager geworden, maar bijna 60 en vorig jaar nog 40 op de 10 km en 1.29 op de 1/2 M kan ik nog van genieten (met 5-6x trainen per week olv een oude topper bij onze club). Dat er nog snellere zijn... prima... ik geniet van datgene wat ik nog kan. Pluk de dag... dat is het adagio..... Lekker trainen, proberen heel te houden en als slagroom op het toetje.... de wedstrijden (incl baan oa Trackmeetings) En.. heb respect hoe iedereen het zelf invult...
    Reactie geplaatst op 12/02/16 om 22:18 uur
  • bob
    De Portugees Carlos Lopes was 38 toen hij het wereldrecord Marathon liep (Rotterdam 1985)! En voor degenen die denken dat de tapering off onzin is. Carlos trainde 9 dagen niet voor de Olympische marathon van Los Angeles in 1984 omdat hij werd aangereden door een auto. Hij wilde al niet meer starten, maar werd toch overgehaald om dat wel te doen en hij won!
    Reactie geplaatst op 10/02/16 om 21:20 uur
  • Hubert
    Jullie spreken hier van ... lopers pensioen op 35 jaar! Toen ik de titel van uw artikel las dacht ik dat het over mensen zoals ik ging (68 jaar). In juni beginnen lopen, loop nu 30 à 40 km per week, om de andere dag. Meestal 8 à 10 km en regelmatig 12 à 14 km (grootste afstand nu 14,5 km) Loopsnelheid 8,6 k/uur (verhoogd langzaam) Onlangs bij de cardioloog, conditie 12% verbeterd tegen een jaar ervoor.
    Reactie geplaatst op 10/02/16 om 13:12 uur
  • Hedzer Ferwerda
    Ben 70, loop ook ca 3x per week hard, ca5-8 km. Kan helaas mijn 10 jaar jongere loopgenoten vaak niet meer bijhouden. Heb sinds ik plaspillen slik tegen te hoge bloeddruk na het lopen last van pijnlijke hielen en teenmuizen. Herkent iemand dat?
    Reactie geplaatst op 10/02/16 om 12:01 uur
  • Gerard Vissers
    Ik ben pas op mijn 37e serieus gaan lopen. Altijd met veel plezier, 3x in de week. Ben nu 65 en doe dat nog steeds. De snelheid wordt minder, ik ga niet meer tot het gaatje. Maar geniet nog enorm van het lopen en probeer een balans te vinden in hartslag en ademhaling. Als je dat doet, kun je nog lange afstanden halen en fris over de finish te komen. Dat vind ik een uitdaging en als ik om me heen kijk , hoef ik me niet te schamen...
    Reactie geplaatst op 07/02/16 om 20:57 uur
  • Ans van Sermond
    Ik ben bijna 70 maar loop nog 3keer in de week hard 8kilometer per keer .en wandel met mijn dochter 2keer in de week een uren dan ook een behoorlijk tempo
    Reactie geplaatst op 07/02/16 om 10:25 uur

Loopkalender

19
augustus