Slaap je sneller

Door
Sebastiaan Timmermans
1 september 2019
Slaap je sneller
Wat moet je doen als je sneller wilt rennen? Je het snot voor de ogen trainen natuurlijk. Hardlopen zul je, door weer en wind. Steeds met een sneller kilometerschema. Steeds verder. Steeds beter. Al met al behoorlijk vermoeiend. Maar toch is er ook een heel belangrijk onderdeel van ieder trainingsschema dat juist  heerlijk ontspannend is. Slapen. Want zonder een goede nachtrust wordt het helemaal niets met je hardloopprestaties.

Blessures
We weten het allemaal. Eigenlijk heb je zeven a acht uur slaap nodig per nacht. Maar wees eens eerlijk. Wie komt daar structureel aan? Er zijn nu eenmaal te veel afleidingen. Die spannende serie op tv, een leuk feestje en het toch nog een half uurtje berichten checken op je telefoon. Voor je het weet is het dik na twaalven, voordat je de ogen sluit. En als je kinderen hebt, staan die met een beetje pech om zes uur te springen op je bed.

Structureel slaaptekort
Een groot gedeelte van ons heeft een structureel slaaptekort. En helaas, het is niet zo dat je kunt bijslapen in de vakantie. Onderzoek onder Amerikaanse jongeren wijst uit dat een gebrek aan slaap de beste voorspeller is van het oplopen van blessures. Je lijf krijgt immers niet genoeg rust om te herstellen van alle inspanningen van de dag. Daardoor begin je al bij het opstaan met een achterstand. Kom maar door met dat scheurtje in je kuitspier.

Fitter
Bij een goede nacht slaap is het juist andersom. Je voelt je fitter. Je reactietijd wordt sneller, je cortisol-niveau gaat naar beneden en je spieren krijgen alle energie die ze nodig hebben. Als je de dag ervoor hebt getraind, wordt al het zuur extra goed afgebroken.  En of je het wel of niet voor de wedstrijd wilt doen: je libido schiet ook omhoog van voldoende slaap. Kortom, na acht uur stevig doortukken, is de kans op een topprestatie een stuk groter. Het is niet voor niets dat topatleten een groot deel van hun tijd in bed liggen. 

Maar hoe kun je zorgen dat je voldoende slaapt? 

De allerbelangrijkste tip in deze moderne maatschappij is: uit die mobiel! Het licht van je telefoon is enorm fel (vergelijkbaar met daglicht). Hierdoor denken je hersenen dat het daadwerkelijk dag is. En aangezien een groot deel van ons verslaafd in bed ligt te Facebooken, kun je wel bedenken wat dit voor je slaap doet. Leg die telefoon dus in de badkamer en schaf een ouderwetse wekker aan.

Mocht je vaak druk in het hoofd zijn en liggen te piekeren. Dan helpen een paar trucjes. Leg een opschrijfboekje naast je bed. Als je dingen die je echt moet onthouden opschrijft, hoef je er niet meer over te liggen malen in je hoofd. Bedenk elke avond drie dingen waarvoor je dankbaar bent en drie dingen die je morgen gaat doen. Zo sluit je de dag op een fijne manier af.

Idealiter drink je ’s avonds geen koffie (en al helemaal geen Red Bull) en kijk je een uur voordat je gaat slapen ook geen televisie meer. Wat wel werkt is het lezen van een goed boek, mediteren of gewoon een beetje rommelen.  Zo beleef je veel vaker dat heerlijke uitgeslapen gevoel én dat heerlijke gevoel van de allerbeste prestatie leveren.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Menduh
    Mocht je het acht uur slapen niet redden, dan is "power nap" wellicht iets voor je. Een kort slaapje (begin van de middag), van zo’n 10 tot 20 minuten . Precies genoeg om je zelf weer helemaal op te laden. Ik doe dit al jaren en kan zo de korte nachtjes prima compenseren (of omgekeerd door power nap kan ik de nachten korter maken :)). Ultra-energiek wakker worden, het is echt fascinerend!!!
    Reactie geplaatst op 29/11/17 om 11:02 uur

Loopkalender

22
september