Veel voorkomende hardloopklachten

Door
Tim Moria
19 juli 2017 07:38
Veel voorkomende hardloopklachten
Hardlopen is heerlijk. Een geweldige uitlaatklep en voor velen van ons zelfs onmisbaar in het leven. En toch krijgt iedere loper regelmatig te maken met bepaalde klachten. Sommige van die klachten komen veel vaker voor dan andere problemen. Hieronder een aantal veelvoorkomende.

Trillende spieren

Elke loper herkent dat gevoel: een trillende spier die maar niet wil stoppen. Vooral beginnende lopers hebben hier mee te maken, maar ook de meer ervaren lopers die een zware training achter de rug hebben, zullen hier wel eens last van hebben. Op het moment dat je meer van je spier vraagt dan dat die spier op dat moment aankan, begint deze redelijk ongecontroleerd op te rekken en weer samen te trekken: een spiertrilling dus. Op dat moment ontstaan er hele kleine scheurtjes in de spier die overigens niet ernstig zijn, want daardoor wordt de spier op den duur alleen maar sterker. Vaak kun je trillende spieren voorkomen door snelle suikers in te nemen. Even rekken of simpelweg rust nemen biedt vaak ook uitkomst.

Loopneus

Misschien heb je er zelf last van en anders hoor je regelmatig andere lopers die hun neus 'leegspuiten': ze hebben dus een loopneus. Op het moment dat er meer slijm wordt geproduceerd dan gemiddeld, en dat gebeurt nu eenmaal snel tijdens het hardlopen, lukt het niet meer om alles op tijd weg te slikken en komt het er ook aan de voorkant, via de neus dus, uit. Overproductie van slijm wordt eigenlijk altijd in gang gezet door irritaties door bijvoorbeeld droge, koude lucht, stofdeeltjes of pollen. Met een beetje pech beginnen je ogen ook nog eens te tranen en een deel van dat traanvocht zal ook weer via de neus worden afgevoerd. Binnen sporten of een neusspray kunnen een loopneus verminderen/voorkomen.

Refluxklachten

Brandend maagzuur, moeten boeren of pijn achter het borstbeen: dit soort klachten wordt snel versterkt door de bewegingen die je maakt tijdens het hardlopen. Probeer dus vooral niet te snel na het eten te gaan sporten, maar wacht zeker een uur of langer. Laat je maag tot rust komen voor je aan je training begint. En probeer te strakke sportkleding te vermijden, want ook dat zorgt voor extra en vooral onnodige druk op de maag. 

Maag- en darmklachten

Misselijkheid en moeten braken, pijn in de zij, vaak een aandrang tot poepen hebben: zo'n 30 tot 50 procent van de hardlopers heeft hier wel eens last van. Dit kan te maken hebben met genetische aanleg, maar ook met vochtbalans, voeding en zelfs stress. Algemenere oorzaken van deze klachten zijn onder andere het bewegen van de ingewanden tijdens het sporten en een zuurstoftekort. Je bloed wordt tijdens het sporten tenslotte meer richting de spieren gestuurd en dus blijft er minder over voor de ingewanden. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is freelance journalist en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. En wanneer het even kan, trekt hij er ook nu nog op uit voor een training.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september