Welke sporten gaan goed samen met hardlopen? En welke niet?

Door
Sebastiaan Timmermans
29 april 2019 00:00
Welke sporten gaan goed samen met hardlopen? En welke niet?
Tuurlijk. Hardlopen is de lekkerste sport die er is en bovendien hoef je er niet voor naar een bedompt zweethok of een peperduur abonnement voor te betalen. Toch kan het zijn dat je eens wat anders wilt. Omdat je zin hebt in een spelletje, graag de perfecte beachbody wil of het ook leuk vindt om een biertje na afloop te drinken.
 
Nu zou het natuurlijk wel fijn zijn dat als je dan toch een andere sport doet, deze wel complementair is aan het hardlopen.  Professor Øyvind Støren, verbonden aan het Telemark Instituut in Noorwegen doet hier onderzoek naar. ‘Hardlopen is een sport die primair gericht is op naar voren bewegen. Met uithoudingsvermogen zit het veelal wel goed, maar balans, core en heupen zijn vaak veel minder goed in orde’, vertelt hij aan running competitor. Als je dan een andere sport doet, is het verstandig hier op te letten.
 
Fitness

Elke top-atleet brengt tijd door in het krachthonk. Dus heeft dit zeker zijn voordelen als je beter wilt hardlopen. Waar je niet voor moet gaan is het oppompen van je schouders en je borst, totdat je erbij loopt als een ‘anabolen-billie’. Dat zijn alleen maar spierkilo’s die je mee moet slepen en je hebt verdraaid weinig aan tijdens het rennen.
 
Ga daarentegen voor goede gerichte training van je buik, heup, rug- en beenspieren. Zo kunnen die de klappen van het hardlopen beter opvangen. En ja; het helpt ook lekker voor je zwembroek-look.
 
Voetbal

Let maar eens op in het park. Je pikt de voetballers die een rondje aan het rennen zijn er in 1 oogopslag uit. Daarvoor heb je aan twee woorden genoeg; kromme poten. Hoe dat komt weten we niet, maar het lijkt wel alsof alle voetballers O-benen hebben. Voetbal is een sport die het moet hebben van de korte sprintjes en fel aanzetten. Eigenlijk zijn dat soort mini-intervallen een perfecte training om je snelheid op te krikken.
 
Tennis

Ook bij tennis weer die korte sprintjes. Hoewel ze hier wel heeeel kort zijn. Bij tennis draait het ook om balans en goed zijwaarts bewegen. Je wilt immers perfect voor de bal staan. Je moet indraaien voor een goede slag, dus ook sterke heupen zijn onontbeerlijk. En nog een voordeel ten opzichte van voetbal: je kunt niet onderuit geschoffeld worden door een tegenstander en op een brancard worden afgevoerd.
 
Yoga

Je krijgt er niet het uithoudingsvermogen van om de marathon te voltooien, maar een hardloop-aanrader is yoga wel. Wij lopers missen over het algemeen iets waar de yoga-gemeenschap in uitblinkt, namelijk soepele spieren. Een uurtje yoga per week kan wonderen doen voor onze stramme hamstrings. Er zijn zelfs yoga-scholen die speciale ‘runners-yoga’ geven. Dan hoef je ook niet bang te zijn, dat je voor paal staat (of beter gezegd ligt) in een onbegrijpelijke lotus-houding.
 
Fietsen

Wielrenners en hardlopers hebben een hoop gemeen. We houden van buitensporten en van uithoudingsvermogen. Tot zover is het huwelijk perfect. En er zijn nog meer voordelen aldus de Noorse professor Støren. Hardlopers gebruiken vooral de achterkant van hun benen (de kuiten en de hamstrings), terwijl fietsers juist de voorkant gebruiken. Zo komt de boel weer wat meer in evenwicht.
 
Zwemmen

Helaas, zwemmen is een sport die niet heel veel doet voor je hardloop-prestaties. Tenzij je een topzwemmer bent (geweest). Want er zijn weinig sporten die qua trainings-intensiteit zwaarder zijn dan zwemmen. Dus als je zo hard kunt trainen als een Ranomi Kromowidjojo, dan is het trainingsschema voor een marathon een peulenschil. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    Andere sporten kunnen een positief effect hebben voor hardlopers. Vooral zwemmen! lees mijn blog KLIK
    Reactie geplaatst op 05/05/19 om 10:11 uur
  • Ken
    Rob Geurtsen, als je een boek wilt schrijven doe dat dan ergens anders. En Sebastiaan Timmermans: je zegt dat zwemmen erg intensief is, waarom zou het dan niet bijdragen tot hardloopprestaties?
    Reactie geplaatst op 01/05/19 om 13:45 uur
  • Ger
    Houd Sebastiaan zelf niet van zwemmen of zo? Zwemmen past perfect in een loopschema. Wekelijks een uurtje zwemmen tijdens een marathonschema doet wonderen. Lichte belasting van het lichaam en een training voor het gehele lichaam. Wat een ongenuanceerde tekst van Sebastiaan.
    Reactie geplaatst op 01/05/19 om 09:22 uur
  • Eddy Elsinga
    Een mooie complementaire sport is het sportklimmen / boulderen. Totaal iets anders, maar traint balans, core, bekken, benen en armspieren. Naast de "gewone" krachttraining.
    Reactie geplaatst op 29/04/19 om 16:15 uur
  • Leo
    Is hardlopen weereens hoe langer hoe beter? Zijn ultra korte afstanden weer te min voor de heren marathonlopers? Een beetje sprinter pompt zijn armen, schouders en borst toch flink op voor een explosieve arm ondersteuning bij het hardlopen.
    Reactie geplaatst op 29/07/18 om 09:44 uur
  • Laura
    Oneens wat zwemmen betreft. Ik trek elke week 40 baantjes (1K) borstcrawl en vaar er wel bij. Je traint je hele lijf, duurvermogen en ademhaling zonder belasting vd gewrichten.
    Reactie geplaatst op 13/12/17 om 11:17 uur
  • Robby
    Ik mis toch echt Pilates. De perfecte basis voor iedere sporter die zijn core wil trainen.
    Reactie geplaatst op 10/12/17 om 15:02 uur
  • Arie Folkers
    ook de stepsport is een goede ondersteuning van het hardlopen. Je traint grotendeels dezelfde spieren en bouwt tevens je duurvermogen op. Bovendien veel minder klappen op de gewrichten omdat je gewicht op de voetenplank staat. Daardoor komen de bekende hardloopblessures bij steppen niet voor.Kijk maar eens op www.toersteppen.nl wat steppen voor jouw hardloop ondersteuning kan doen.
    Reactie geplaatst op 10/12/17 om 09:42 uur
  • Rob Geurtsen
    Tja... waarom al die andere sporten, waarom niet gericht complementair trainen voor hardlopen. De cruciale zin in het stuk is: \'Hardlopen is een sport die primair gericht is op naar voren bewegen.\' (1) daar hoort dan bij (2) voorkomen dat de romp spieren het na drie kwartier opgeven - train dus buik- en rugspieren, en voor de loopefficiency train (3) spieren in heup en bekkengebied. ad (3) de impuls voor de stap (hardloopbeweging) kan maar beter niet beginnen met het onderbeen maar vanuit de heup. stel je voor wat je vraagt van het lichaam als de bewegingsimpuls vanuit het been komt en dan de rest van het lichaam moet volgen. . Bij mijn looptrainingen van de afgelopen jaren blijkt uit de prestatiemetingen dat indien de trainingen aangevuld worden met andere richtingen voortbewegen en sprongtraining de prestaties significant toenemen. . Dat betekent dat ik veel zijwaarts-springen (benen aansluiten, armen zijwaarts gestrekt met handen op ooghoogte). Slalommetjes rennen, om de eigen as rondjes draaien tijdens het lopen. Draairichting afwisselen (maximaal twee rondjes in zelfde richting)... Sprongtrainingsvormen zijn ook niet alleen verticaal/voorwaarts gericht maar ook zijwaarts, en heel belangrijk niet monotone eenvoudige bewegingen afwijkende sprongetjes en hupje tussendoor. hardlopen met in één hand een gewicht dat zo zwaar moet zijn dat voor de stabiliteit, reactie vanuit de romp nodig is om de arm te ondersteunen. . Zwemmen is voor mij nog een soort mysterieus ideaal - maar als goede hardloper houd ik meer dan een paar baantjes zwemmen toch niet voor mijn lol uit. Fietsen en hardlopen afwisselen is voor mij de meest effectieve trainingsvorm. Dat doe ik om drie heel verschillende redenen (vormen): (1) na herstel van een blessure, (2) om intensieve intervallen te doen (vier/zes minuten vol en dan wisselen we van fiets, dan mag ik vier tot zes minuten fietsen, beetje uitpuffen en spieren ontlasten, terwijl mijn trainingspartner alles uit het lichaam perst met hardlopen) en (3) als in de trainingsperiode dat er veel slecht weer is er ook nog flink aan conditie gewerkt moet worden. Ideaal is de fitness met loopband en fiets vlak bij elkaar. Het ritme is dan grofweg een kwartier fietsen en dan een kwartier hardlopen, ik bouw deze afwisselende training dan uit tot 2 tot 3 uur. ... er zijn vele ideeën mogelijk. Ontwerp principes voor trainingsvormen en programma\'s die ik hierbij hanteer: - Complementariteit t.o.v. hardlopen - naast hardlopen tenminste één keer per week een andere sport (anders voor de spieren, voortbeweging, intensiteit) - bij trainingsvormen vooral ook neurologische impulsen trainen.
    Reactie geplaatst op 28/12/16 om 12:45 uur
  • jeanet
    Wij gaan voor evenwicht, dus gaan we fietsen! Sebastiaan bedankt!
    Reactie geplaatst op 28/12/16 om 09:49 uur

Loopkalender

23
juli