Zweetlucht bij sporten

Door
redactie Redactie
22 augustus 2019
Zweetlucht bij sporten
Als je aan het rennen bent, is het normaal dat je gaat zweten. Ontstaat er een zweetlucht bij het sporten? Dat is minder prettig. In sommige gevallen kun je deze zweetlucht voorkomen of in ieder geval minimaliseren. Hier lees je hoe. 

Waarom zweet je

Transpireren is het natuurlijke proces van je lichaam om af te koelen. Door intensief te lopen, of wanneer het buiten warm is, gaat je lichaam zweten. Dit vocht koelt op de huid af en op deze manier wordt hitte afgevoerd. Zweetvocht bestaat uit meer dan alleen water. Er zijn ook andere stoffen aanwezig, die soms een stinkende zweetlucht kunnen veroorzaken. 

Waarom stinkt zweet

Transpiratievocht bestaat voornamelijk uit water en zout, maar bevat ook kleine hoeveelheden van andere stoffen. Zo bevat jouw zweetvocht onder andere orthocresol en paracresol. Ook kan je zweet meer stinken dan anders doordat er eiwitten worden afgebroken in je lichaam in plaats van suikervoorraden uit koolhydraten. Zweet dat stinkt is niet het transpiratievocht dat langs je gezicht stroomt, maar komt uit de zogeheten apocriene zweetklieren rond je oksels. Deze klieren scheiden vettig zweet af dat door de bacteriĆ«n op je huid worden omgezet in een stinkende lucht. 

Wat kun je doen tegen een zweetlucht tijdens het sporten

Het is normaal en wenselijk dat je zweet tijdens het hardlopen. Als je niet zou zweten zou je lichaam snel oververhit raken. Een zweetgeur is dan ook iets wat bij het sporten hoort. Wel kun je deze verminderen door een goede persoonlijke verzorging en door te letten op je voedingspatroon.

Gebruik deodorant

Dit is wellicht een echte inkopper, maar spray voor het sporten royaal met deodorant. Niet iedere deodorant werkt even goed voor jou persoonlijk, dus test verschillende soorten deodorant uit en gebruik een product die daadwerkelijk werkt in jouw geval. Als je gaat hardlopen spuit je wat meer dan normaal, want je gaat ook meer inspanning leveren en meer zweten. De deodorant lucht maskeert de geur van jouw zweet.

Verwijder okselhaar

Okselhaar houdt zweet vast waardoor het niet kan verdampen op je huid. Zodra het vocht opdroogt in de okselharen gaat het stinken. Als je liever niet je oksels helemaal kaalscheert kun je er ook voor kiezen om het haar te trimmen. Dit heeft wel minder resultaat dan volledig kale oksels. In mindere mate geldt dit ook voor het haar rond je tepels. De omgeving van je tepels bevat namelijk dezelfde apocriene zweetklieren die rond de oksels verantwoordelijk zijn voor een zweetlucht. 

Eet genoeg voor je run

Eet voordat je gaat rennen genoeg energierijk voedsel, het liefst twee uur van tevoren zodat je optimaal kunt presteren. Als je lichaam tijdens het rennen over onvoldoende suikerreserves beschikt gaat het bij gebrek aan beter eiwitten afbreken. De zweetlucht die hierbij vrijkomt heeft een sterke ammoniakgeur, vergelijkbaar met urine. Door voldoende koolhydraatrijk voedsel te eten voor het sporten, zoals een goede pasta of bananen, verbrand je tijdens het rennen deze koolhydraat reserves. Daarnaast kunnen koolhydraten zorgen voor een optimale vetverbranding. 

Blijf genoeg water drinken

Door genoeg water te drinken worden de stinkende stoffen in zweet meer vermengd met water waardoor het minder riekt. Als je te weinig water in je lichaam hebt is je zweet meer geconcentreerd en ruik je sterker. Dit valt ook weer te vergelijken met urine, dat in de ochtend donkerder van kleur is en een stuk sterker ruikt door de hogere concentratie. 

Kies voor goede sportkleding

Ten slotte kun je volgens ADVIESJAGERS.nl nog eens kritisch kijken naar je sportkleding. Niet alle sportkleding is voldoende geschikt voor de afvoer van warmte en zweet. Als je sportkleding niet voldoende ademt loopt de warmte in je lichaam alleen maar verder op, waardoor je heviger gaat zweten. Dit zweet hoopt zich weer op in de kleding en zorgt voor een stinkende zweetlucht. Kies dus voor luchtige kleding die speciaal geschikt is voor hardlopers en pas je sportkleding aan op de weersomstandigheden.




  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

22
september