X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Blaren: het wat, waarom en hoe (niet)

Door
Miriam van Reijen
11 september 2018 00:33
Blaren: het wat, waarom en hoe (niet)

Een schurend, brandend gevoel. Een paar kilometer later toch een wat stekende pijn. En als je thuis komt en je schoen uittrekt is daar de schuldige: een blaar.

Onderzoek tijdens de Twin Cities Marathon liet zien dat 1 op de 5 lopers te maken krijgt met blaren. De meeste blaren komen voor op de uiteinden van de tenen, de bal van de voet en de hiel. Meestal verdwijnen ze na een tijdje automatisch. Toch moeten blaren niet worden genegeerd. Behalve dat ze behoorlijk pijnlijk zijn, kan het in het ergste geval leiden tot bloedvergiftiging als gevolg van een infectie.


Oorzaken en remedies


Hitte, vocht, slecht passende schoenen, een toename van belasting of een onbekende ondergrond zijn risicofactoren voor blaren. Door herhaaldelijke wrijving worden de huidcellen als het ware uit elkaar getrokken. Vervolgens vult het aangetaste gebied zich met vocht. Blaren komen vooral voor op plaatsen met een harde hoornlaag zoals de handpalmen en de voetzolen. Verhogen vochtige voeten de kans op blaren, hele natte of hele droge voeten ontwikkelen juist minder vaak blaren.


Bakerpraatjes of bewezen effectief?


Goed passende schoenen en sokken van ademend materiaal (acryl, geen katoen of wol), zijn bewezen effectief tegen het ontstaan van blaren. Andere veelgebruikte methoden lijken niet altijd zo goed te werken als we denken. Zo zweren sommige mensen bij talkpoeder en anti-zweet middelen, maar onderzoek laat zien dat gebruik hiervan het ontstaan van blaren niet vermindert. Het dragen van twee paar sokken van verschillende materialen over elkaar te dragen of de huid te behandelen met speciale verhardende crème lijken dan weer wel te helpen.


Lopen met een blaar


Ga je lopen met een blaar dan is het beste om gebruik te maken van een speciale blarenpleister. Nogal eens wordt vaseline gebruikt om de blaar vochtig te houden en de wrijving te verminderen. Dit werkt alleen bij kortdurende trainingen (of wedstrijden). Loop je langer dan een uur dan zorgt vaseline juist voor meer wrijving.


Wel of niet doorprikken en afscheuren?


Pas wanneer driekwart van de huid rondom de blaar los zit is het verstandig deze los te trekken. In de andere gevallen zorgt de huid voor bescherming tegen bacteriën. Zorg er wel voor dat je schone handen hebt en gebruik een gesteriliseerd pincet, mesje of schaartje (niet in een vlam houden, er kunnen verbrandingsresten in de wond komen).

Het doorprikken van blaren wordt alleen aangeraden als blaren groter zijn dan 5 mm en liefst pas 24 uur naar het ontstaan van de blaar.


Getrainde voeten, minder blaren

Na herhaaldelijke belasting verandert de huid. De hoornlaag wordt dikker op plaatsen waar de belasting groter is (eelt) waardoor de kans op blaren wordt verkleind.


Bronnen:

Curr Sports Med Rep. 2002 Dec;1(6):319-22.

Managing blisters in competitive athletes.

Brennan FH Jr.

Sports Med. 1995 Sep;20(3):136-47.

Friction blisters. Pathophysiology, prevention and treatment.

Knapik JJ, Reynolds KL, Duplantis KL, Jones BH.

Br J Sports Med. 2004 Aug;38(4):498-501.

The wear and tear of 26.2: dermatological injuries reported on marathon day.

Mailler EA, Adams BB.

Sports Med. 2007;37(4-5):437-9.

Epidemiology and aetiology of marathon running injuries.

Fredericson M, Misra AK.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Miriam
Miriam van Reijen
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • blaar onder de bal van mijn voet
    Na 5 km lopen kreeg ik de laatste 3 keer plots heel veel pijn onder de bal van mijn voet. Het voelt als een blaar maar ik zie niets! kan dat? En hoe lang moet ik wachten met lopen? En dan loop ik ongeveer 7 km per uur. Dus wel snel. Graag verneem ik van jou en alvast bedankt. Groetjes, Viola
    Reactie geplaatst op 20/12/17 om 17:05 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
september