X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

De meest voorkomende blessures door sporten

Door
redactie Redactie
15 november 2018 14:35
De meest voorkomende blessures door sporten
Voorkomen is beter dan genezen. Je hoopt natuurlijk nooit een blessure op te lopen en al helemaal niet als gevolg van sporten. Bewegen is immers gezond en goed voor ieder mens. Toch lopen sporters regelmatig blessures op. Een sporter loopt gemiddeld 1,9 blessures op met duizend uren sporten. Hoe meer je sport, hoe groter de kans is dat je wel eens met een blessure rondloopt. De sporten met de hoogste risico‚Äôs op een blessure zijn hardlopen, squash en tennis. Bij de sporten zwemmen, fitness en paardrijden worden de minste blessures opgelopen. Echter, is het aantal ruiters dat uiteindelijk in het ziekenhuis beland met 17% relatief hoog. De gemiddelde ziekenhuisopname door een sportblessure bedraagt namelijk 6%. In dit artikel komen de meest voorkomende sportblessures aan bod.  

Knieblessures
Er bestaan twee vormen van knieblessures. De meeste knieblessures ontstaan als gevolg van een botsing, val of ongecontroleerde beweging. Hierdoor kunnen de meniscus of banden beschadigd raken. De andere vorm van een knieblessure ontstaat door overbelasting van het gewricht. Bij deze vorm zie je de meeste blessures bij de meniscus, rond de knieschrijf of bij de pees van de grote trekspier. Er bestaan verschillende geneesmiddelen om de pijn in gewrichten te verzachten. Deze middelen zijn onder andere te verkrijgen in de vorm van olie, gel, zalf en tabletten. Afhankelijk van de klacht kan één van deze producten de pijn verzachten. 

Enkelblessures
Naast een knieblessure komen enkelblessures ontzettend vaak voor. Deze blessures worden ook regelmatig buiten het sporten om opgelopen. De meest voorkomende enkelblessures zijn verzwikking en verstuiking. Bij een verzwikking bevindt zich geen letsel aan de gewrichtsbanden maar wel bijvoorbeeld aan het kraakbeen. Bij een verstuiking zijn de banden of de gewrichtskapsel wel ingescheurd of verrekt. De revalidatie is afhankelijk van de blessure. Wel is het belangrijk om de enkel te koelen, om rust te nemen en hem omhoog te houden.

Rugblessures
De rug is een kwetsbaar onderdeel van het lichaam. Voornamelijk de gewrichten aan de wervels en de tussenwervelschijven worden bij het sporten belast. Maar ook spieren en pezen in de rug kunnen worden overbelast. Turnen en tennis zijn sporten waarbij de rug veel naar achter wordt gebogen. Hierdoor kunnen er overbelastingsbreuken in de wervels ontstaan. Over het algemeen wordt het aangeraden om te blijven bewegen bij pijn in de onderrug. Bij een sport waar de rug veel gedraaid moet worden is het echter wel beter om rust te houden. 

Zweepslag
Wanneer er wordt gesproken over de zweepslag wordt er een spierscheuring bedoeld. De zweepslag komt het vaakst voor in de biceps, de dijbeenspieren of in de kuitspier. Belangrijk is dat de plek gelijk gekoeld wordt, het been of arm omhoog wordt gehouden en een drukverband wordt aangelegd. De revalidatieperiode bedraagt een aantal weken en de eerste dagen mag het lichaamsdeel niet belast worden. Deze vorm van blessure kan voorkomen worden door voor het sporten een goede warming-up te doen. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
mei