Hardlopen en het risico van kuitklachten bij koude omstandigheden

Door
redactie Redactie
21 november 2018 00:00
Hardlopen en het risico van kuitklachten bij koude omstandigheden
foto Rob Pauel
Nu de dagen geleidelijk kouder aan het worden zijn is het risico voor hardlopers op kuitklachten enorm groot. De lichte vorm, de verrekking of verkramping, houdt je direct een aantal dagen aan de kant. Wat stijve kuiten kunnen zich zo maar sluipend ontwikkelen tot een heus scheurtje in de kuit waardoor je letterlijk enkele weken uit de run- ning bent. Een plotseling zeer heftige pijn in je kuit komt in dit jaargetijde ook veel voor, een Coup-de-Fouet oftewel een zweepslag. Je weet tegelijkertijd dat je voor een paar weken bent uitgeschakeld. 

Spierblessures kunnen verschillende oorzaken hebben zoals
-geen of te weinig warming-up,
-ongeoefendheid, 
-plotselinge te hoge belasting van de spieren die te koud en nog onvoldoende doorbloed zijn. 

Vanzelfsprekend kan dit voor een belangrijk deel voorkomen worden door voor een goede voorbereiding voorafgaande aan de sport- activiteit te zorgen. 
Dus: 
-altijd warming-up,
-goede gedoseerde training,
-zeer hoge spierbelasting nooit aan het begin van een training. 

Gebleken is dat vooral mannen boven de 35 jaar hierbij veel risico lopen. Risicosporten zijn uiteraard alle sporten waarbij veel gelopen moet worden en vooral die waarbij plotselinge hoge spierbelastingen vaak voorkomen. Kortom: het geldt voor de meeste sporten.

Het is helaas gebleken dat veel lopers zich erbij neerleggen dat een spierblessure zo af en toe kan ontstaan. It’s all in the game. Ze hebben dit vaker meegemaakt, dan maar even een paar weken niet lopen. 

Toch kan er, behalve de genoemde maatregelen nog meer worden gedaan om de kans op een spierblessure zo laag mogelijk te houden. Vooral de kuitspieren hebben veel te lijden door de impact van de landing (drie keer het lichaamsgewicht) maar zeker ook door explosieve activiteiten zoals springen en een plotselinge sprint. Het zijn relatief dikke en zware spieren van wel 1 1?2 tot 2 1?2 kg spier- massa per been. Bij samentrekken, contractie, komen er enorme zijdelingse krachten vrij op spiervezels en vaatstelsel. Daarnaast wordt die spiermassa ook nog eens fors heen en weer geschud met vaak spierschade als gevolg. 
   

Zijn deze krachten in te tomen?

Het antwoord is erg eenvoudig: pak de spier goed in met een compressiekous die voldoende tegendruk levert en een optimaal drukverloop kent. 
De krachten op spieren, pezen en vaten worden adequaat opgevangen en geneutraliseerd. De schokbelasting en zijdelingse beweging zal daardoor aanmerkelijk verminderen waardoor de kans op een blessure kleiner wordt. 


Als je belangstelling hebt om compressiekousen kijk dan eens in onze webshop.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Yvon
    Hoe werkt het dan met toevoer van bloed naar de kuitspier? Wordt dat niet belemmerd door zulke kousen?
    Reactie geplaatst op 23/11/16 om 14:34 uur
  • arnold bakker
    de sport compressiekous levert een relatief hoge druk en heeft een afnemend drukverloop vanaf de enkel tot knie. Dit zorgt ervoor dat de bloedstroom vanuit het haarvatennetwerk richting het hart wordt geoptimaliseerd. hierdoor worden de afvalstoffen van het verbrandingsproces sneller afgevoerd.
    Reactie geplaatst op 24/10/15 om 08:22 uur
  • Arjan Schotanus
    De drukverdeling is als volgt hoge, compressie op enkel niveau en gedoseerde, afnemende druk net onder de knie.
    Reactie geplaatst op 23/10/15 om 21:43 uur
  • henri harmsen
    De kousen bieden een relatief hoge compressie op enkelniveau met een afnemend verloop richting knie. Door de verhoogde druk op het spierweefsel wordt het te veel aan vocht, met daarin opgelost de afvalstoffen van het verbrandingsproces, vanuit de tussencelruimte weer in de circulatie gedwongen. De zo essentiële afnemende druk van de kous waarborgt dat het bloed in de aderen, tegen de zwaartekracht in, richting het hart adequaat wordt teruggevoerd. Het is aan te bevelen om de kousen tot geruime tijd na de inspanning, te dragen om optimaal te profiteren van de herstelbevorderende eigenschappen van de kous.
    Reactie geplaatst op 23/10/15 om 12:55 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
januari