Hardlopen en verkoudheid

Door
Marc Gerlings
11 februari 2018 00:00
Hardlopen en verkoudheid
Beeld shutterstock

Loop je makkelijk een verkoudheid op? Dan is het tijd om meer te letten op jezelf en op je omgeving. Als hardloper doe je van nature al veel goed om verkoudheden te voorkomen. Sporten helpt om je conditie en weerstand op peil te houden. Maar je kunt meer doen om de gevreesde maanden met de ‘R’ door te komen. 


Hardlopen zorgt er voor dat je conditie op peil blijft. En dat helpt bij het voorkomen van verkoudheden. Je kunt niet alles tegenhouden maar je hebt invloed op wat je kunt doen om die irritante virussen buiten de deur te houden. Met een lichte verkoudheid kun je nog wel hardlopen maar echt lekker loopt dat niet. Daarom loop je als atleet liever helemaal geen verkoudheid op. De gouden regel is dat je met koorts niet moet sporten. Maar ook als je teveel last krijgt van je longen door een verkoudheid kun je maar beter ook de hardloopschoenen met rust laten.

1) Te hard aan het trainen?
Waarschijnlijk de eerste preventieve maatregel die telt voor hardlopers: stel jezelf de vraag of je te hard traint. Voor de ontwikkeling van een hardloper is het goed om een combinatie in je training op te zoeken van duurlopen en intensiteit. Met de duurlopen versterk je je conditie. Met intensieve trainingsvormen zoals tempoduurlopen en intervaltraining werk je aan meer snelheid. Hardlopers, het zit in de naam, willen graag hard. Daarom zie je dat veel hardlopers vaak té hard trainen door de nadruk te leggen op de intensieve trainingen. Door veel van jezelf te vragen krijgt je immuunsysteem een dip. Door het laten zakken van dat schild kun je makkelijk een verkoudheid oplopen.

Extra tip: loop je hard om je conditie op peil te houden en voorlopig staat er geen wedstrijd op je programma? Verlaag dan de tijd die je steekt in de intensieve trainingen. Maak de belasting minder groot en leg de nadruk op duurtrainingen. Je verkleint de kans op het oplopen van een verkoudheid en je kunt toch makkelijk weer je intensieve trainingen vergroten als er een wedstrijd aan komt.

2) Herstel en stress
Trainen is goed maar geef jezelf de tijd om er echt van bij te komen. Het is een bekend gegeven dat mensen die te weinig uren slaap maken, vatbaarder zijn voor een verkoudheid. Dat geldt op de korte termijn, de nacht en dag na je training. Dit geldt zeker voor de lange termijn. Trainen, werken, sociaal leven, familie, we moeten dat allemaal combineren en dan worden dagelijks net wat te weinig uren slaap gemaakt. Rust en slaap dragen in hoge mate bij aan je weerstand. Probeer geen slaaptekort op te lopen. Slaaptekort en stevig trainen geeft een verkoudheid nog meer kans om toe te slaan.

3) Handen schoon houden
Veel van de verkoudheidvirussen worden overgedragen doordat die met je handen in contact zijn gekomen. Het advies is dan ook om goed je handen te wassen. Tijdens en na het hardlopen veeg je vaak zweet uit je gezicht. Met schone handen is dat geen probleem. Houd je vingers weg van je mond, neus en ogen. Dat zijn de plekken waardoor virussen makkelijk je lichaam kunnen binnen komen.

Als hardloper doe je een preventief punt zeker goed: frisse buitenlucht. Beter gezegd, buiten kom je niet in contact met de virussen die in de winter vaak zijn in de afgesloten ruimten zoals woonkamers en kantoren. Zoek schone buitenlucht op, het hardlopen zorgt voor gezonde beweging en als je dan let op voldoende weerstand houd je hopelijk die verkoudheid buiten je deur.


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
februari