Loopverbod? Wandelen is een optie!

Door
Kristien Vanluyd
3 juni 2019 00:00
Loopverbod? Wandelen is een optie!
Dat bewegen allerlei voordelen voor onze gezondheid teweegbrengt, daar moet je de gemiddelde mens niet meer van overtuigen. Maar stel nu dat je omwille van een blessure (laat ons zeggen een hardnekkige scheenbeenvliesontsteking die een of andere redactrice al 3,5 maand pest) of andere gezondheidsredenen niet mag lopen, kan je dan de voordelen van hardlopen verkrijgen door te wandelen? 

Alvorens hier verder op in te gaan, is het misschien nuttig om even het begrip ‘wandelen’ te definiëren, namelijk een lichamelijke activiteit waarbij men de ene voet voor de andere zet en dit in een tempo van om en bij de 5 km/u. Even terzijde: deze activiteit wordt in Nederland ook wel ‘lopen’ genoemd, hetgeen voor hilarische misverstanden kan zorgen in een gesprek met Vlamingen die ‘lopen’ enkel en alleen gebruiken als het over ‘hardlopen’ gaat. 
Nu dit even uitgeklaard is, enkele weetjes over wandelen:

1. Een waaier aan voordelen voor je gezondheid
Wandelen beschermt je tegen chronische ziekten en geeft een verminderd risico op hartaandoeningen, overgewicht, diabetes type 2 en osteoporose. Het zorgt voor een langer behoud van je spierkracht en botdichtheid zodat je, op latere leeftijd, minder kans maakt om te vallen (inclusief de vaak levensbedreigende complicaties). Naast deze fysieke voordelen zijn de onderzoeken naar de relatie tussen bewegen en het vermijden van angsten en depressies veelbelovend. Dus zowel lichaam als geest varen er wel bij.

2. Wandelen is makkelijk
Naast een paar wandelschoenen heb je niet veel meer nodig. Het feit dat je weinig start-to-wandel-schema’s vindt, is het bewijs dat dit zowat de makkelijkste vorm van lichaamsbeweging is die bovendien bijzonder weinig kans op letsels geeft.  
Op zich moet je er zelfs de deur niet voor uit, maar wandelen op een loopband is nu ook niet meteen de meest interessante ervaring. Wist je dat er groepen bestaan die, bij te nat of te heet weer, ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat op zoek gaan naar shoppingscentra om hun kilometers af te leggen? Dus eender welke locatie is geschikt om de nodige stappen te zetten. 

3. Durf variëren
Het spreekt voor zich dat de voordelen van wandelen vergroten als je wat intensiever kan trainen. Je kan je tempo of de afgelegde afstand eenvoudigweg aanpassen. Bovendien kunnen verschillende hellingen een uitdaging vormen (zelfs op die loopband) en het gebruik van wandelstokken (Nordic Walking) geeft een extra work-out voor je armen. Geen zin om als een langlaufer door het bos te wandelen? 2 flesjes water kunnen soelaas bieden (en bovendien voor de nodige bevoorrading zorgen). 

4. Wandelen is een sociaal gebeuren
Wandelen is een perfecte manier om mensen in je buurt te leren kennen. Als je bovendien een hondenliefhebber bent, kan je er zelfs een leuke bijverdienste van maken. In feite is aangetoond dat het samen wandelen zeer motiverend werkt. We weten allemaal dat we sneller bereid zijn om uit de zetel te komen als er iemand (een leuke buurvrouw, een toffe vriend of een trouwe viervoeter) ons verwacht. 

Voordat iedere loopgroep zich gaat omscholen tot wandelclub, moeten we toch enkele kanttekeningen maken.

1. Wandelen volstaat niet altijd
Om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen zorg je best voor een aanvulling met fysiek wat meer uitdaging (hardlopen, fietsen, zwemmen) en krachttraining. Wandelen is een goede basis maar de meeste mensen hebben nood aan nog wat meer specifieke en intensere oefeningen. 

2. Wandelen vraagt tijd
Uit studies blijkt dat je 3,5 minuut moet wandelen om het effect van 1 minuut stevig sporten te bereiken. Hardlopers die 3 x per week een uur hollen, zouden dus al meer dan 10 u per week op wandel moeten gaan. Dus zolang we nog niet gepensioneerd zijn en ons lichaam het toelaat, misschien toch efficiënter om lekker te blijven rennen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

19
augustus