Lopen met hooikoorts: een crime of tóch mogelijk?

Door
Dennis Balen
19 mei 2019 00:00
Lopen met hooikoorts: een crime of tóch mogelijk?

Slecht nieuws voor mensen met hooikoorts. Die 'periode van het jaar' begint weer te komen. Dat is vervelend nieuws voor een heleboel hardlopers, want de benauwdheid, lopende neus, jeuk en prikkende ogen kunnen je behoorlijk belemmeren tijdens het trainen. Of kun je je er voldoende tegen wapenen en hoeft die hooikoorts helemaal geen probleem te zijn? Hieronder een aantal tips!


-Plan je trainingen verstandig

Mijdt zoveel mogelijk de droge, zonnige en winderige dagen. Het is verstandig om in de ochtend te trainen óf na een regenbui. Je zult dan veel minder last hebben van al die vervelende hooikoortssymptonen.


-Kies een geschikte locatie

Naast het plannen van een goed tijdstip, kan het ook helpen om een andere locatie te zoeken. Wist je bijvoorbeeld dat er aan zee en in de bergen veel minder stuifmeel in de lucht zit? Wanneer je de mogelijkheid hebt, zijn dit dus perfecte trainingslocaties! Daarentegen is het verstandig om bosrijke gebieden, parken en/of gras zoveel mogelijk te vermijden.


-Draag een zonnebril

Heb je last van prikkende/geïrriteerde ogen? Dan ligt de oplossing eigenlijk voor de hand. Door een zonnebril te dragen voorkom je tenslotte al een groot gedeelte van dit probleem!


-Vaseline op je neus

Door vaseline op je neusvleugels te smeren, zullen pollen eerder op je neus blijven plakken en er dus minder snel in verdwijnen. Ook dat scheelt een heleboel.


-Was je kleding

Mocht je dat normaal niet doen, is het verstandig om je loopkleding nu in ieder geval wel zo snel mogelijk na een training te wassen. Die vervelende pollen hebben namelijk de neiging om zich aan bezwete kleding te hechten en dit moet je hoe dan ook voorkomen.


-Was je haren (extra)

Naast het wassen van je loopkleding doe je er verstandig aan om ook je haren extra goed te wassen. Pollen blijven vaak tussen de haren zitten en ook daar word je niet gelukkig van.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • paul markus
    Zelf gebruik ik de neusspray op basis van bentoniet die het slijmvlies afdekt waardoor er geen reactie kan plaatsvinden, en 's-morgens de 10 mg Cetrizine nemen ter bescherming van de inwendige mens tijdens de ergste weken. Sowieso wordt het lopen wat minder, maar dat train je met een paar goede dagen weer terug.
    Reactie geplaatst op 22/05/19 om 21:25 uur
  • Jolanda
    Als je toch medicatie (anti-histaminicum) moet nemen, neem dat dan bij voorkeur 's avonds, je hebt dan wellicht minder last van vermoeidheid als bijwerking.
    Reactie geplaatst op 02/05/18 om 23:28 uur

Loopkalender

19
augustus