Slijten je gewrichten extra van het hardlopen?

Door
Sebastiaan Timmermans
11 maart 2019 00:00
Slijten je gewrichten extra van het hardlopen?
gewrichtspijn lopen
Eerder schreven we het al: je knieën hebben veel minder te lijden onder het hardlopen dan we vaak denken. Sterker nog: hardlopen zou wel eens heel goed voor je knieën kunnen zijn en de aanmaak van natuurlijke ontstekingsremmers kunnen stimuleren.
 
Toch zijn velen er van overtuigd dat hun stramme knieën, heupen en enkels komen doordat ze heel wat kilometers hebben hardgelopen. Volgens hen is onze sport leuk en lekker, maar veroorzaakt het ook flink wat slijtage aan je gewrichten. Tijd om te onderzoeken of dit klopt!
 
De mening van artsen

De site everydayhealth.com vroeg aan een aantal artsen wat zij van deze kwestie dachten. Zo is het volgens Karen Morice, een arts uit New York, absoluut niet zo dat hardlopen zorgt voor vormen van artritis ofwel slijtage en ontstekingen van gewrichten op latere leeftijd.  "Maar weet je wat er wel gebeurt naarmate de tijd verstrijkt. Mensen worden ouder. En dat is precies de reden dat je artritis in je lichaam krijgt. Of je nu wel of niet rent.”
 
Reuma-specialist Shazia Beg stelt dat veruit de meeste studies bewijzen dat er geen verband is tussen osteoarthritis en hardlopen. Professor Tracy Ray maakt wel een belangrijke kanttekening hierbij, want je gezonde knieën mogen dan niet verslechteren door het hardlopen. Anders wordt dit als je al een blessure hebt: "Als je al een beschadiging aan je knie hebt, dan kan hardlopen dit verergeren. Hetzelfde geldt overigens ook voor andere sporten als basketbal.” Maar als je nooit een blessure hebt gehad of een scan waarop allerlei beschadiging aan je gewrichten zichtbaar is, dan is ‘er niets dat een indicatie geeft dat het onveilig is om te hardlopen.’
 
Grote groep volgen

Om echt goed te kunnen bekijken of hardlopen voor slijtage aan het lijf zorgt, moet je een grote groep mensen volgen. Dit stuk van Harvard vertelt over een zeer interessant onderzoek hiernaar.
 
Vanaf 1948 werden meer dan 5200 inwoners van het plaatsje Framingham gevolgd en vanaf 1971 werden ook hun (aangetrouwde)  kinderen gevolgd. Tussen 1993 en 1994 bleken 1279 van de proefpersonen artritis te hebben. Ze kregen allemaal uitgebreide vragenlijsten over bijvoorbeeld hardlopen, pijn in de knieën en stijfheid. Ook werden ze allemaal gewogen en werden er röntgenfoto’s van hun knieën gemaakt. Dit werd herhaald tussen 2002 en 2005.
 
Wat bleek, er was geen verband tussen beweging en artritis. Hardlopers en regelmatige wandelaars hadden niet meer last hiervan dan mensen die dit niet deden.
 
Wel stellen alle artsen dat het belangrijk is om belasting van je gewrichten geleidelijk op te bouwen. Maak dus verstandig gebruik van een trainingsschema en neem ook af en toe een dagje rust om je lijf en leden te doen herstellen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jos
    Is er gen betere link dan deze (KLIK naar het originele onderzoek? Uit het stukje is niet te halen hoe het onderzoek precies is opgezet. Het is niet duidelijk wat de oorzaak-gevolg relatie is. Als mensen stoppen met lopen vanwege artritis krijg je ook een positieve relatie tussen lopen en geen artritis. Ik zeg niet dat dat zo is maar hier haal ik dus geen relevante informatie uit!
    Reactie geplaatst op 29/04/18 om 12:01 uur
  • jan
    Beste S.Blom, Logisch dat je verward raakt, Sebastiaan heeft hier een kort door de bocht artikel gepubliceerd en Henk en Arjen helpen ook niet door eens verder na te denken dan anderen de schuld te geven. Lange afstanden kunnen wel degelijk slijtage opleveren, maar het hoeft niet. Maar je moet eerst maar eens gaan definiëren wat een lange afstand is. Daarna hoeveel tijd je wilt steken in goed opbouwend trainen want daar zit het verschil. Arjen vindt het de fout van de medische wereld dat hij een verkeerde loopstijl gebruikt en Henk vind dat er bij deskundigheid ontbreekt zonder zich af te vragen wat hij zelf heeft gedaan, een fysio of arts is geen harlooptrainer, dus wat verwacht hij. Maar voor jou, bij slijtage van de heup zou hardlopen mogelijk kunnen, maar moet je wel zorg dragen voor goede ondersteunende spieropbouw en een lichte looptechniek. Een zwakke core en stevige hiellanding zou het wel eens een vervelend avontuur kunnen blijken met een langzaam ontwikkelende overbelasting op het gewricht en als resultaat dagelijks last bij het lopen.
    Reactie geplaatst op 29/04/18 om 11:03 uur
  • S.Blom
    Ik heb slijtage in de heup, ik heb pijn na het lopen, mijn fysio raad me af om lange afstanden te lopen omdat de slijtage uiteindelijk sneller zou gaan, en dat ik dan eerder toe ben aan een nieuwe heup....door alle dingen die ik lees, raak ik verward, ik ga er vanuit dat de bewering van mijn fysio klopt?! Meningen verschillen dus...
    Reactie geplaatst op 06/09/17 om 21:39 uur
  • Otto
    Natuurlijk gaat PRORUN hier niet beweren dat hardlopen slecht voor je gewrichten is. Wij van WC-eend....
    Reactie geplaatst op 06/09/17 om 10:47 uur
  • arjen hoogervorst
    Maandenlang getobd met heupklachten tijdens training voor 'Rotterdam. Onderzoeken fysio, specialist, scans. Geen Artrose. Maar ook geen oplossing of oorzaak. Artikeltje in Runnersworld: Heupklachten? Paslengte verkleinen, pasfrequentie opvoeren. Dat was de oplossing. Wat bleek: Ik had mijn paslengte aangepast aan anderen in de groep om 'synchroon' te lopen. FOUT! Mijn hak landde daardoor vóór mijn heupen. Dat ging een tijdje goed, maar door de klappen op de heup ontstond de blessure die op artrose leek. Meteen paslengte verkleind. Klachten weg. Zo simpel was het. Falen van de medische wereld en hoge kosten.
    Reactie geplaatst op 06/09/17 om 10:38 uur
  • Gerhard Bloo
    Hallo, Ik heb jaren geleden last van mij knie gehad, men dacht meniscus na dat ik een kijk operatie heb gehad is de diagnose gesteld van artritis psoriasis. Ik heb bijna een jaar bij een reumatoloog gelopen, die mij na meerdere medicaties en spuiten van deze klachten hebben verholpen. Ik heb nog steeds artritis maar ik kan hier mee leven. maar het belangrijkste is dat ik kan blijven hardlopen. Dit jaar de marathon van Rotterdam gelopen, en daarnaast nog verschillende Halve Marathons en enkele 10 mijl. Dus ik kan zeggen dat hard lopen gezond is en dat je dit kunt doen wanneer je artritis hebt. Vriendelijke groet, Gerhard Bloo.
    Reactie geplaatst op 06/09/17 om 09:32 uur
  • Karel-Jan Lensen
    Interessant stukje, maar het is wel enigszins verwarrend. In de engelse literatuur worden de termen artritis (wat wij vooral kennen van reuma, een auto-immuunziekte waarvan je sowieso geen relatie met activiteit verwacht) en osteoartritis (bij ons beter bekend als artrose die wel degelijk geassocieerd is met gebruik en daardoor slijtage) gebruikt. De grote vraag in deze is dus of er minder artritis voorkomt in de groepen die zijn onderzocht (wat logisch is) of ook minder artrose (en op langere termijn bij deze mensen ook minder vaak operaties o.i.d.
    Reactie geplaatst op 22/01/17 om 21:41 uur
  • Henk van Driel
    Goed verhaal, erg blij mee. Er zijn nogal wat vooroordelen die in beide stukken worden ontzenuwd. Ik heb het gedeeld in mijn loopgroep. Wat ik nog kwijt wil, ook in mijn loopgroep ervaar ik regelmatig knieklachten en opmerkelijk veel bij vrouwen. Wat mij stoort zijn de slechte onderzoeken en aan het lijntje houden door fysio's. Er gaan lange tijden overheen voordat een juiste diagnose is gesteld. Blijkbaar ontbreekt het aan deskundigheid.
    Reactie geplaatst op 21/01/17 om 13:19 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

26
maart