X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Spierkramp: Een vervelend probleem

Door
Dr Hans Keizer
6 september 2018 00:02
Spierkramp: Een vervelend probleem
Theoretisch kunnen spierkrampen ontstaan in het centraal zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg) en in de spier zelf. Alhoewel het laatste woord daarover nog niet is gezegd, lijken de meeste onderzoeken er op te wijzen, dat de motor-neuronen van de spier (dit zijn de zenuwcellen in het ruggenmerg, die de desbetreffende spier activeren) een belangrijke rol spelen bij spierkramp (Minetto et al., 2013). Echter, signalen uit de spier zelf zijn ook van invloed. Zij bepalen mede de ontladingssnelheid van het motor-neuron. Die signalen komen uit verschillende delen van de spier zoals de spierspoeltjes (die de spierlengte ‘meten’), pezen en ook uit sensoren die de energiehuishouding ‘meten’. Als die gezamenlijke terugkoppeling naar de zenuwcel te veel is, zal die met een hogere frequentie gaan vuren met als gevolg dat er spierkramp ontstaat. 

Preventieve maatregelen om spierkrampen te voorkomen 

Alhoewel het precieze mechanisme van spierkramp nog niet is opgehelderd zijn er toch een aantal opvallende zaken, waarvan we gebruik kunnen maken. Het eerste wat opvalt, is dat spierkramp meer voorkomt bij verkorte spieren. Dit maakt meteen duidelijk, dat statische rekkingsoefeningen voor de langeafstand loper een must zijn. Met name moeten de kuit-, voet-, en bovenbeenspieren op een goede lengte gehouden worden.
Sommige mensen hebben meer last van spierkrampen dan anderen. Vaak blijkt, dat deze problematiek in de ene familie meer voorkomt dan in de andere. Er lijkt dus een genetische component te bestaan. Bij duuratleten blijkt dit de belangrijkste factor te zijn (Schwellnus et al., 2008).

Maar ook is er een duidelijke relatie te zijn tussen vermoeidheid en het optreden van spierkramp. Dit betekent, dat er meer kans is op spierkramp als de relatieve inspanningsintensiteit en/of –duur groter zijn, dan wat er normaal getraind wordt. Ook hier zien we dus weer, dat een goed opgezette training altijd gericht moet zijn op de verwachte of geplande wedstrijdtijd. 

Spierschade is wel gerelateerd aan spierkramp. Door veel op harde ondergrond te lopen treedt schade op van de spiercelmembraan, waardoor spiereiwitten naar buiten lekken en in de bloedbaan komen. Bovendien komen ontstekingseiwitten in de bloedbaan. Deze eiwitten zorgen ervoor, dat de activiteit van de motor neuronen toeneemt. Train dus vooral het intensieve werk in bos of duin.

Tenslotte wordt geclaimd dat je spierkramp zou kunnen voorkomen door het drinken van electrolyten drankjes, voor en tijdens de training en/of wedstrijd.  Helaas is dit onzin. Er is geen relatie met dehydratie en veranderde elektrolyten balans en spierkramp (Schwellnus et al., 2011). Een tekort van één van die elektrolyten (magnesium) zou zoals door de voedingsindustrie en anderen wordt beweerd oorzaak zijn van spierkramp. Echter, ook dit kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen (Schwellnus et al., 2004). 

Echter een voeding, die ervoor zorgt dat je koolhydraat voorraad en hydratie toestand geoptimaliseerd is, is wel degelijk belangrijk voor het verminderen en/of voorkomen van spierkramp. 

Literatuur
Jansen, P.H. et al. Eur Arch Psychiatry Neurol Sci 239: 337-342, 1990
Norris, F.H. et al. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 9: 139-147, 1957
Minetto, M.A. et al. Exerc Sport Sci Rev 41(1): 3-10, 2013
Schwellnus MP1, Drew N, Collins M. Clin Sports Med 27(1): 183-194, 2008
Schwellnus, M.P. et al. Br J Sports Med 45(8): 650-660, 2011
Schwellnus, M.P. et al. Br J Sports Med 38(4): 488-492, 2004
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
 Dr Hans
Dr Hans Keizer
 Dr Hans  Keizer

Dr Hans Keizer

Redacteur

Heeft de opleiding leraar lichamelijke opvoeding en geneeskunde gedaan en werkte 35 jaar als arts/fysioloog aan de universiteit Utrecht en Maastricht, waar hij in 1983 promoveerde. Hij was winnaar van de prijs voor Sportgeneeskunde, gasthoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Salzburg. Hij was een succesvol atletiektrainer, bondscoach/arts K.N.A.U. en bracht verschillende lopers naar de wereldtop. Hij heeft meer dan 120 wetenschappelijke publicaties op zijn naam.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Sjoerd
    Onlangs heb ik Hotshot geprobeerd tijdens een halve marathon en het werkte goed. Helaas nog niet in Europa te koop. (KLIK
    Reactie geplaatst op 09/09/18 om 13:34 uur
  • Jan
    Helaas worden in dit artikel weer alle spierkrampen op en hoop gegooid en vervolgens wetenschappelijk onbewezen verklaard. Zou de wetenschap eens nauwkeuriger werken, dan zou voor de verschillende vormen (oorzaken) bewezen kunnen worden wat er werkt in plaats van dat borstklopperige melden dat het niet werkt. De mensen met die verschillende krampvormen hebben al lang geleden gemerkt wat op welk moment werkt en geven dit als ervaringskennis door. Jammer dat de wetenschap alleen maar weet door te geven dat ze een onderzoek hebben gedaan waaruit blijkt dat ze het niet hebben kunnen constateren. Dit laatste zegt meer over de uitvoering van het onderzoek dan de betrouwbaarheid van het resultaat. Prima dat de auteur zich boven de voedingsindustrie wil verheffen, maar de ervaringen komen niet uit die industrie maar uit de dagelijkse praktijk.
    Reactie geplaatst op 09/09/18 om 12:40 uur
  • Mark
    Heel interessant en goed onderbouwd artikel. Wat betreft de elektrolyten tegen spierkramp: Ik heb altijd begrepen dat spierkramp deels door uitdroging ontstaan. Het innemen van voldoende elektrolyten en vocht(!) kan de kramp weer voorkomen. In die zin heeft de inname van elektrolyten wel een effect op spierkramp. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
    Reactie geplaatst op 09/09/18 om 09:47 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober