Sporten en griep: levensgevaarlijk

Door
Ingezonden Persbericht
12 november 2018 00:00
Sporten en griep: levensgevaarlijk
shutterstock
Trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Rust nemen dus en niet trainen! Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

De ‘nek-check’ om te bepalen of je kunt sporten
Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: 

De ‘nek check’.

Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje. ?Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten. 

Twee gouden regels:
Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.

Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.

Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.
Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.

Tip: Houdt een logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen! Op prorun.nl./ runlog  kun je dit bijvoorbeeld bijhouden

Wist je verder dat:
Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep "eruit gezweet kan worden” onterecht is? Sporten met koorts wordt sterk afgeraden!

Tekst: beschikbaar gesteld door sportzorg.nl
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Ingezonden Persbericht
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Bart
    Cees, Een verhoging in je rusthartslag van 50 naar 60 is geen lichte verhoging... Dat is een serieus signaal dat je lichaam nood heeft aan wat rust.
    Reactie geplaatst op 29/12/18 om 08:41 uur
  • Cees
    Dit (heldere) verhaal ken ik. Het gaat echter altijd over ‘koorts’ en dat is - meen ik - gedefinieerd als 38 gr of hoger. Voel me nu een beetje gammel met een licht verhoogde rusthartslag ( van 50 naar60) met een temp van 37.5. Geldt dan ook hetzelfde risico? Ik heb tot nu toe veiligheidshalve dezelfde rust aangehouden. Zijn er andere ervaringen?
    Reactie geplaatst op 14/11/18 om 11:41 uur
  • Dre
    Simon, goed dat je dit schrijft. Heel vervelend voor jou maar een goede tip voor anderen zodat het hen hopelijk niet overkomt. Helaas ken ik een hele goede loper die iets te vroeg is gaan trainen na een griep en dat helaas al heel snel niet kon navertellen. Later bleek dat zijn hartspier zwaar aangetast was en dat dit de meest vermoedelijke, maar trieste oorzaak was. Waarschijnlijk was hij niet van dit risico op de hoogte. Dre
    Reactie geplaatst op 24/01/16 om 21:50 uur
  • Marjolein
    Wat een waardeloze sneer aan het einde van jouw reactie Paula. Dat is nu precies de reden waarom sommige mensen geen vragen meer durven te stellen. Ik heb mijn ervaringen en gedachtegang geventileerd om daarop óf een gefundeerd antwoord te krijgen of een reactie in de vorm van een eigen gedachtegang. Ik heb immers aangegeven dat ik de conclusie van het artikel niet in twijfel trek maar dat ik dan best benieuwd ben naar de 'fout' in mijn gedachtengang. Zo leer je van elkaar. Een reactie met 'dat is heel wat anders maar ik ben geen expert'....? twijfelachtig. Ondanks de smiley.
    Reactie geplaatst op 24/01/16 om 11:54 uur
  • tine hermans
    geweldig om dit advies te geven.hier kun je wat mee.
    Reactie geplaatst op 24/01/16 om 11:43 uur
  • simon
    Dit had ik eerder moeten weten. Was altijd een doorgewinterde loper en een griep hield me niet tegen. Nu kamp ik met een virusinfectie op de hartspier. Of het nu echt komt van bovenstaande of iets anders,dat weet ik niet. De infectie heeft hartfalen, lekkende kleppen, hartritme stoornissen en veel te grote linker boezem veroorzaakt.
    Reactie geplaatst op 24/01/16 om 10:41 uur
  • Paula
    Marjolein, als je hardloopt moet je lijf heel hard werken. Het warm worden komt omdat je spieren veel energie nodig hebben en daar komt warmte bij vrij. Deze warmte is heel iets anders dan koorts. Je lijf heeft de energie nodig om de ziekteverwekker te verjagen en dat is heel vermoeiend. Als je dan ook nog een behoorlijke extra inspanning vraagt is dat een risico. Het is teveel. Ik ben geen expert maar dit lijkt me voor de hand liggend 😉
    Reactie geplaatst op 22/01/16 om 10:39 uur
  • Marjolein
    Toch heb ik daar altijd een vraag bij. Als ik koorts heb vind ik het heerlijk om een klein stukje te rennen. Nee, geen serieuze training, maar lekker naar buiten voor een rondje van 7 km. Ik voel me daarna bijna altijd een stuk beter. Bij mij rees de vraag of je het lichaam juist niet helpt door te lopen. Koorts ontstaat immers om ziekteverwekkers (of hoe moet ik het noemen) te doden. Hiervoor moeten er allerlei chemische processen in je lichaam plaatsvinden die het mogelijk maken je temperatuur zo tegennatuurlijk omhoog te werken. Door het hardlopen stijgt je temperatuur ook, en dat is toch precies wat je nodig hebt om je ziektebeestjes neer te sabelen? Ik trek jullie oordeel echt niet in twijfel, maar mijn eigen ervaring spreekt het tegen en dat is voer voor een interne brainstorm.
    Reactie geplaatst op 21/01/16 om 16:39 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
januari