Trainen; hoe gezond is dat eigenlijk?

Door
Miriam van Reijen
4 september 2018 00:05
Trainen; hoe gezond is dat eigenlijk?
Hardlopers zijn doodlopers. Het wordt je nogal eens toegeschreeuwd als je aan het hardlopen bent. Maar als fanatieke hardloper weet je wel beter. Bewegen is hartstikke gezond. Toch?

Je conditie gaat vooruit, je spieren blijven sterk en je voorkomt overgewicht. En dat sportende werknemers minder vaak en minder lang ziek zijn dan hun niet-sportende collega’s zegt ook al genoeg. Desondanks brengt sporten ook bepaalde gezondheidsrisico’s met zich mee. Hoe goed zijn we eigenlijk bezig?

Infecties aan de luchtwegen

Recentelijk - ongeveer een jaar geleden - is een omvangrijke review verschenen over het effect van sporten op je immuunfunctie. Honderden studies die onderzoek hebben gedaan naar dit verband werden doorzocht om een algemene conclusie te kunnen trekken. Heel in het kort: heel weinig én heel veel (intensief) beweging zorgt voor een slechtere gezondheid. Regelmatig en matig intensief bewegen juist voor een betere gezondheid. Bewegen dus, met mate.

Sporten een aanval op je lichaam

Inspanning is als het ware een aanval op het lichaam. Het zorgt ervoor dat je uit balans wordt gebracht. Je hart moet harder gaan werken, je bloed gaat stromen en je ademhalingsfrequentie neemt toe om deze aanval te kunnen weerstaan. Je wordt gezonder als je traint omdat je lichaam leert beter op deze aanvallen te reageren. Steeds harder en langer trainen is mogelijk omdat je lichaam zich aan heeft gepast aan de aanvallen. Na een training is je lichaam even extra gevoelig voor schadelijke invloeden van buitenaf. Je bent van binnen nog druk bezig om de gevolgen van je training aan te pakken. Dit is tevens een van de redenen waarom onvoldoende tijd tussen twee trainingen zorgt voor verminderd herstel. En kans op overtraining.

Waarom meer niet altijd beter is

Wanneer topatleten zich melden bij een arts is dit het vaakst om klachten aan de luchtwegen. Met name duuratleten klagen vaak over infecties en keelpijn. Hoe meer en hoe intensiever er gesport wordt, hoe meer klachten. De vraag is echter of de klachten veroorzaakt worden door een daadwerkelijke infectie, zoals vaak bij niet-sporters het geval, of dat er een andere oorzaak voor te vinden is. Waar bij niet-sporters infecties vooral veel voorkomen in de winter, lopen fanatieke sporters het meeste risico rondom het wedstrijdseizoen. Bij een groot aantal van de atleten zijn de klachten waarschijnlijk te wijten aan het herpes virus of aan het Epstein Barr Virus (verwant aan de ziekte van Pfeiffer). De klachten aan de luchtwegen gaan in dat geval gepaard met vermoeidheid en verminderde prestaties.

Minder speeksel = meer kans op infecties

Eén van de redenen waarom atleten meer risico lopen op dergelijke infecties heeft te maken met de stof immunoglobuline A (sigA), een antilichaam waarvan onze ingewanden per dag zo’n 5 gram produceren. Deze stof beschermt het lichaam tegen indringers. Atleten met verminderde sigA productie hebben meer kans op infecties. Je speeksel in je mond bevat ook een hoge concentratie van deze stof. Wanneer je een droge mond hebt, of door intensief adem te halen een droge keel krijgt, vermindert de hoeveelheid speeksel en dus de hoeveelheid sigA die kan helpen om de indringers tegen te houden. Schaatsers, die vaak actief zijn in een omgeving met een zeer droge lucht, zijn daarom vooral vatbaar voor infecties aan de luchtwegen. Tijdens periodes van intensieve trainingen daalt bovendien de hoeveelheid sigA in je speeksel. Dit kan veroorzaakt zijn door een verminderde productie, of een verhoogd gebruik van de stof. Wordt er regelmatig maar matig intensief gesport, dan stijgt de hoeveelheid sigA juist. En zoals te verwachten gaat dit samen met een verminderde kans op infecties. Krachttraining en cardiotraining korter dan 1 uur hebben weinig tot geen invloed op sigA.

Bronnen:

Walsh et al 2011. Position Statement. Part one: Immune function and exercise. EIR 17 2011

Walsh et al 2011: Position Statement. Part two: Maintaining immune health. EIR 17 2011
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Miriam
Miriam van Reijen
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • PIET
    eet NU zelf geplukt verse...! rozenbottles EEN SPEEKSEL FEESTJE
    Reactie geplaatst op 04/09/16 om 11:35 uur


Loopkalender

25
juni