Zo voorkom je schuurplekken

Door
Tim Moria
29 juni 2017 07:23
Zo voorkom je schuurplekken
Pijn aan je voeten, blaren, last aan je knieën of heupen, misschien je onderrug of schouders: het zijn allemaal blessures waar lopers nu eenmaal mee te maken kunnen krijgen. En blessures waar je in principe niet gek van opkijkt. Bij schuurplekken ligt dat misschien anders, je verwacht ze in ieder geval minder snel, maar zeker met warm weer is de kans op een schuurplek helaas wel een stuk groter. Wat kun je er tegen doen?

Twee weken geleden liep ik een hardloopwedstrijd. Vorige week zondag om precies te zijn en de temperatuur liep die dag op tot rond de 30 graden. De gevoelstemperatuur lag, onder andere omdat er zo weinig wind stond, nog een stuk hoger. En dus bleef ik goed koelen en gooide ik regelmatig water over me heen. Daardoor begon mijn hardloopbroekje echter te schuren en zag ik - gelukkig pas na afloop - dat de binnenkanten van mijn bovenbenen behoorlijk open lagen. Schuurplekken dus. Heb ik normaal nooit last van, maar dit keer dus wel.

In dit geval waren die schuurplekken te wijten aan het overmatig water over mezelf gooien. Kan gebeuren, maar vervelend is het wel. Het duurt tenslotte best een tijdje voor schuurplekken genezen en je weer pijnvrij kunt lopen. Overigens ontstaan schuurplekken ook door hele andere oorzaken. Nieuwe kleding, de verkeerde stof, een te droge huid of zelfs de verkeerde looptechniek. En dus kun je er gelukkig bijna altijd wat aan doen om schuurplekken te voorkomen.

In mijn geval had ik gewoon minder water over mezelf heen moeten gooien. Maar, in die hitte zag ik even geen andere oplossing. Wel was het verstandig geweest om me vooraf in te smeren - in ieder geval de plekken die gevoelig zijn voor schuren - met bijvoorbeeld vaseline. Door het vet zal de huid minder schuren en bescherm je dus jezelf. Het is zelfs een optie om tijdens het lopen een labello mee te nemen zodat je, wanneer je schuurplekken voelt opkomen, voortijdig kunt (bij)smeren. 

Natuurlijk is het ook van belang om de juiste sportkleding te dragen. Een broekje met lange ondershort is bijvoorbeeld een goede optie. Zeker als je een wijd, kort broekje draagt is het verstandig om er iets straks (en langs) onder te dragen. Qua shirts is het lastiger, omdat je niet echt bescherming bij bijvoorbeeld de oksels kunt aanbrengen, dus dan kom je weer terug bij het vooraf voldoende insmeren met vaseline. Ben je benieuwd naar de nieuwste trends op het gebied van kleding? Die kun je onder andere in ons nieuwste magazine (juni 2017) vinden!

En let tijdens het lopen zeker ook op je techniek. Sommige lopers hebben de neiging redelijk 'smal' te lopen. Dus, armen dicht langs het lichaam en benen ook dicht bij elkaar. Voor de snelheid en aerodynamica ideaal, maar voor schuurplekken wellicht wat minder handig. Probeer daarin een goede tussenweg te vinden.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa) en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. Nu in training voor Challenge Roth (3.8km zwemmen, 180km fietsen en 42.2km hardlopen) op 1 juli 2018.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

21
november