Hardlopen tijdens je zwangerschap

Foto: Pixabay

Hardlopen tijdens je zwangerschap

Dit artikel is geplaatst in samenwerking met sportbh.nl.

Ben je zwanger, maar wil je wel in shape blijven en je conditie op peil houden? Dan mag je onder bepaalde voorwaarden echt wel hardlopen. Belangrijk is alleen wel dat je je realiseert dat je niet alleen wat extra gewicht mee moet nemen, maar je ook de verantwoordelijkheid hebt om ervoor te zorgen dat je baby niet te lijden heeft onder jouw inspanningen. Omdat dit voor veel zwangere vrouwen best lastig is, hebben wij een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet. Zo kun je prima hardlopen, maar wel onder strikte voorwaarden.

Waarom hardlopen tijdens je zwangerschap?

De eerste vraag die we vaak horen, is waarom je zal gaan hardlopen tijdens je zwangerschap? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel. Sporten tijdens de zwangerschap heeft verschillende voordelen. Het kan je helpen om fit te blijven, je energieniveau te verhogen en stress te verminderen. Daarnaast kan regelmatig bewegen tijdens de zwangerschap bijdragen aan een sneller herstel na de bevalling. Genoeg redenen dus om gewoon te blijven hardlopen als je het ons vraagt.

Veiligheid boven alles

Wanneer je zelf valt is vervelend, maar tijdens je zwangerschap kan dit voor enorme problemen zorgen. Moet je je voorstellen dat je in het bos aan het hardlopen bent en je valt over een tak? Het is dus wel belangrijk dat je, wanneer je in het donker hardloopt, reflecterende kleding draagt, maar ook zorgt dat je over vlakke wegen loopt. Draag een paar goede hardloopschoenen voor extra demping en sport of voedingsbh grote maten, zodat ook je borsten goed worden ondersteund bij iedere stap die je zet.

Win advies in bij je arts

Voordat je begint met hardlopen tijdens je zwangerschap, is het verstandig en ook belangrijk om eerst met je arts te praten. Zij kunnen je adviseren over eventuele medische aandoeningen of complicaties die van invloed kunnen zijn op je vermogen om te blijven sporten. Daarnaast kunnen ze je ook advies geven over de eventuele inspanning die je mag leveren, aangezien je tijdens je zwangerschap natuurlijk niet de grens op gaat zoeken om te kijken of jij je eigen PR kunt verbeteren.

Pas je tempo en afstand aan

Ren je normaal gesproken met gemakt 10 kilometer in minder dan een uur? Dan is dit niet verstandig om ook tijdens je zwangerschap te doen. Waar het vooral om gaat, is dat je lekker beweegt, dus een tandje minder is absoluut aan te raden. Kies er bijvoorbeeld voor om op 80% van je kunnen te gaan lopen, zodat je ook je lichaam wat meer ontziet, maar wel gewoon lekker bezig bent. Het dragen van een paar goede hardloopschoenen en zwangerschap bh zijn ontzettend belangrijk, maar ook je tempo aanpassen speelt hierin een belangrijke rol.

Luister naar je lichaam

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar je lichaam vertelt je natuurlijk als geen ander wat wel of niet verstandig is om te doen. Tijdens je zwangerschap is je lichaam namelijk continu aan het veranderen. Je kunt je dus wel voorstellen dat je bijvoorbeeld in week 12 van de zwangerschap wat langer kunt rennen, dan wanneer je een stuk verder in je zwangerschap bent. Heb je het gevoel dat je lichaam op de rem trapt, luister hier dan ook na! Dat doet je lichaam namelijk niet voor niets.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Gezondheid