Hardlopend ouder worden

Met het klimmen der jaren wordt het presteren wat minder…..

Sloeg de leeftijd opeens keihard toe? Afgelopen zaterdag werd ik dertig jaar. Dat betekent dus een definitief afscheid van de jeugd. Als klap op de vuurpijl liepen de benen tijdens een tempo-duurloopje diezelfde zaterdag compleet vol en was ik niet vooruit te branden. Opeens kwam daar de twijfel: zou ik met het bereiken van de dertig mijn snelheid verloren hebben?

Explosiviteit neemt af


In de atletiek halen de meeste toppers hun beste prestaties voor hun dertigste. Dat geldt met name op de kortere afstanden. Bij het klimmen van de jaren, neemt de explosiviteit in je spieren af. Op de langere afstanden valt dit nog goed te compenseren door het opbouwen van duurvermogen, ervaring en kopershardheid.

Wat doet de VO2 max?

Naar het effect van ouder worden op je lichaam is uiteraard een hoop onderzoek gedaan. In dit onderzoek wordt gesteld dat de beste graadmeter van je fitheid, je maximale zuurstofopname is (VO2 max). Deze neemt met 5 tot 15 procent af per decennium. Dit start bij de meeste mensen tussen hun 25’ste en 30’ste. Bij mij is de aftakeling dus inderdaad begonnen.

Deze afname wordt veroorzaakt door een aantal dingen. Zo worden je botten minder sterk, klopt je hart iets minder snel wanneer je je maximaal inspant (gemiddeld zes slagen minder per decennium) en neemt je spierkracht af. Uiteraard nemen naarmate de jaren klimmen ook allerlei andere ouderdomsziekten toe. Denk maar aan diabetes, hart- en vaatziekten, Parkinson en MS.

Nee, oud worden is vaak geen pretje en je kunt op een gegeven moment die persoonlijke records definitief vergeten. Maar voordat je nu de rest van de dag gaat zitten sippen: dankzij het hardlopen zul je waarschijnlijk langer en gezonder leven.

Goed voor je verouderingssnelheid

Want hoewel je snelheid achteruit stieffelt, gaat je ‘verouderingssnelheid’ ook een stuk omlaag als je sport. Volgens dit Harvard-artikel gaat verouderen pas echt snel als je lichaamsfuncties niet meer gebruikt. Eigenlijk net als bij een oude auto. Die gaat pas echt achteruit als je hem in de garage laat staan.  Zo blijkt uit onderzoek dat ook ouderen hun VO2 max met 30 procent kunnen verhogen als ze starten met trainen. Sporten heeft dus zin en houdt Vadertje Tijd op afstand.

Iemand van 35 doet in de atletiek al mee bij de veteranen. Dat betekent dat ik over vijf jaar de pensioensgerechtigde leeftijd in de loopsport zal behalen. Gelukkig zijn er genoeg aansprekende loopvoorbeelden om me uit een spontane depressie te houden. Zo deed Marlene Ottey nog op haar 44-ste mee aan de Olympische Spelen in Peking (waar ze de halve finale op de 100 meter haalde). En loopwonder Haile Gebrselassie liep in 2008 op zijn 35-ste nog een wereldrecord op de marathon. Er valt dus nog een wereld te winnen. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid