Blessures die bij lopers vaak voorkomen

Door
Sebastiaan Timmermans
22 april 2017 00:09
Blessures die bij lopers vaak voorkomen
loopblessures
Hardlopen is leuk, lekker en gezond. Totdat het lijf tegensputtert. En dan bedoelen we niet een portie prima spierpijn, maar serieuze blessures. Sommige blessures zijn mild en niet meer dan een vervelende onderbreking van je hardloopleven. Maar anderen zijn ronduit problematisch en kunnen je lange tijd dwarszitten. De site running.competitor zette de vijf ergste blessures op een rijtje. 

Plantaire Fasciitis

Ervaar je een vlammende pijn aan je voet, waar je onderkant je hiel raakt. Dan heb je wellicht last van plantaire fasciitis. (hielspoor) Hoe het precies voelt? Volgens sommigen als stappen in een spijker. Dat is dus verre van prettig.

Het wordt veroorzaakt door overtraining, slecht schoeisel en voeten die niet sterk genoeg zijn om dit allemaal op te vangen. Na een tijdje hardlopen kan de pijn worden, om de volgende dag net zo hard weer terug te keren.  Een vreselijke blessure die je ergste hardloopvijand nog niet toewenst. 

Ontsteking Achillespees

Een zeer hardnekkige blessure in hetzelfde gebied is de ontsteking van de achillespezen. De achillespees zit net boven de hiel en vormt de cruciale schakel tussen voet, enkel en onderbeen.  Dit is tevens een zeer hardnekkige blessure die maar moeilijk over gaat. Volgens running competitor komt dit onder meer vanwege de afstand tot het hart. Er komt hier relatief weinig zuurstofrijk ‘heilzaam’ bloed. 

Een blessure aan de achillespees kent meerdere oorzaken. Het kan aan slechte schoenen (of een slechte techniek) liggen. Maar het kan ook zijn dat je onderbenen te veel getraind raken en daardoor aan je pezen ‘trekken’. Kortom: de ontsteking van de achillespees past zeker in de top-5 van meest vervelende blessures.  


Geïrriteerde IT-band

Je wist het misschien niet, maar je hebt een band (Iliotibiale band) die je knie met je heup verbindt. De IT-band. En met een beetje hardloperspech raakt juist die band geïrriteerd.  Hoe het voelt? Nou, alsof iemand je met een mes in de zijkant van je knie steekt. Vooral als je naar beneden rent kan de pijn intens zijn.  Vaak naar beneden rennen of altijd aan dezelfde kant van de weg lopen, kan dit veroorzaken. Aan dezelfde kant van de weg? Ja, dat komt omdat de weg meestal een beetje afbuigt aan de rand. Daardoor krijg je een hoogteverschil. Als je altijd met dezelfde voet dit hoogteverschil ‘te lijf gaat’, kan dit dus je IT-band irriteren. En dat is knap irritant.
 

Hardlopersknie

Voel je een constante pijn onder je knieschijf? Een pijn die bovendien erger wordt als je aan het rennen bent? Dikke kans dat je een hardlopersknie hebt.  Een vervelende, pijnlijke en veel voorkomende kwaal.  Je kniebanden geven eigenlijk aan dat ze overtraind zijn en zwellen daarom op. En ook dit is weer een kwaal met veel oorzaken.

Shin Splints

Misschien wel de moeder aller blessures. De shin splints is er 1 van mythische proporties (en pijnlijkheden). Deze naam is een verzamelnaam voor allemaal ontstekingen rondom de scheenbeen. De pijnlijkheid hiervan varieert en kan bij elke stap van hinderlijk tot een stekende pijn die je zet gaan. Het ontstaat vaak als mensen opeens beginnen met heel veel hardlopen. Dan zijn je scheenbenen hier nog niet aan gewend, terwijl ze wel heel veel klappen moeten opvangen.  Deze blessure is notoir chronisch en vereist zorgvuldig herstellen. 

Heb  je 1 van deze blessures doe dan vooral het verstandige en bezoek je (sport) arts of fysiotherapeut.


http://running.competitor.com/2014/07/injury-prevention/the-top-5-most-troublesome-running-injuries_11316

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Arend
    Mijn advies laat je regelmatig behandelen door een goede sportmasseur, Deze kan op tijd ingrijpen en de vervelende overbelastings blessure behandelen en mogelijk voorkomen. Ik heb zelf veel ervaring met het behandelen van deze blessures. Arend
    Reactie geplaatst op 24/04/17 om 16:13 uur
  • Edwin
    En het si gewricht
    Reactie geplaatst op 22/04/17 om 15:26 uur

Loopkalender

24
september