X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Veelvoorkomende blessures: welke kan jij al afvinken?

Door
Kristien Vanluyd
10 oktober 2018 07:50
Veelvoorkomende blessures: welke kan jij al afvinken?
Plantaire fasciitis
Deze ontsteking onderaan de voet geeft een scherp, pijnlijk gevoel aan de basis van de hiel. Het is een irritatie van de bindweefselband die onder de voetzool doorloopt en de bal van de voet met het hielbeen verbindt. Overbelasting en onjuist of versleten schoeisel kunnen de druppels zijn die de spreekwoordelijke emmer doen overlopen, maar de hoofdoorzaak van het probleem ligt bij de verzwakte spieren in je voet. 
Van deze internetinfo word je alvast niet vrolijk: ‘Een onderzoek toont aan dat 80 procent van de behandelde patiënten na 4 jaar pijnvrij is.’ Momenteel wordt er naast ontstekingsremmers en infiltraties, ook  vaak shockwavetherapie geadviseerd. Daarnaast zijn er extra ondersteunende maatregelen zoals orthopedische zolen en kunnen het rollen van de voet over een tennisbal en ijs leggen de nodige verlichting geven. Na het herstel blijft langdurig en regelmatig stretchen in combinatie met het versterken van de spieren in en rond de voeten een must voor deze doelgroep. 

Achilles tendinitis
‘Itis’ op het einde van een woord, voorspelt alvast niks goed. Het duidt op een ontsteking en in dit geval van de achillespees. Omdat de onderbenen behoorlijk ver van je hart verwijderd zijn, is er betrekkelijk weinig bloedstroom naar dit gebied, wat betekent dat het genezingsproces hier vaak langzaam vordert. De pijn is voelbaar net boven de hiel waar de dikke weefselband de kuitspieren aan het hielbot bevestigt. Naast een stekende pijn kan de plek opzwellen. De boosdoeners zijn een overbelasting door een te grote kracht vanuit de kuitspieren en te weinig demping vanuit de schoenen. Deze blessure komt vaak voor bij hardlopers die te vlug vooruitgang willen maken. Stretchen en rust helpen de symptomen te verlichten, maar vaak zijn aangepaste zolen, nieuw schoeisel en fysiotherapie nodig om dit euvel op lange termijn te verhelpen. 

IT-bandsyndroom
Je iliotibiale band is een pees die je knie met de heup verbindt. Problematisch wordt het als die pees ontstoken raakt. Een stekende pijn aan de zijkant van je knie als je rent, vooral bergafwaarts, zorgt voor overlast. Alle dingen die een te grote druk op de zijkant van de knie leggen, zijn uit den boze. Denk aan een steile helling afrennen of altijd aan dezelfde kant van de weg hollen. Bovenbenen masseren (of nog beter, laten masseren) al dan niet met een foamroller helpt om het onprettige gebied wat losser te maken. Daarnaast helpt een behandeling met ijs en medicatie om de ontsteking te verminderen. 

Lopersknie
Voel je een constante pijn onder je knieschijf als je rent? Veel kans dat je ongewild lid bent van de talrijke ‘Runner’s knee-family’. Zowat alles, van ongelijke loopvlakken en slechte schoenkeuze tot zwakke heupen en een foute houding (zoals O-benen), kan bijdragen tot dit veelvoorkomende overbelastingsletsel.  Rusten staat op 1, waarna ijs en medicijnen de ontsteking kunnen wegnemen. Net zoals er heel wat oorzaken zijn, zijn er logischerwijs ook tal van oplossingen. Medische experts zullen je zeker op weg helpen om de juiste keuze te maken.

Shin Splints
Scheenbeenklachten zijn er in verschillende gradaties: in het slechtste geval spreken we over een stressfractuur, bij een mildere vorm zijn de spieren rond het scheenbeen ontstoken, maar pijn doet het sowieso. De oorzaak ligt meestal in het te plots opvoeren van het trainingsvolume en -intensiteit. Wanneer je rent, vangen je onderbenen aanvankelijk de volledige impact op, die daarna door de rest van je lichaam loopt. Combineer deze dreunen met harde loopoppervlakken en ongepast schoeisel en je hebt het juiste recept voor deze kwetsuur. Het lijkt wel een mantra, maar ook hier helpen rust, ijs en ontstekingsremmers. 

Bij frequente lopers is helaas niet de vraag of, maar wanneer je deze blessures tegenkomt. 
Ik wens je alvast een goed herstel!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober