Lopen in de kou blijft een uitdaging

Eindelijk weer een beetje winterse temperatuur. Het lopen in die kou is dan best wel weer even wennen.

Eindelijk weer een beetje winterse temperatuur. Het lopen in die kou is dan best wel weer even wennen. Waar moetje zoal op letten als je naar buiten gaan om je kilometers te maken? 

1. Plan je kleding

In de zomer trek je een shirt aan en een short en weg ben je. In de winter kun je beter een kledingplan maken. Sorteer je kleding op warmte, comfort en welk laagje het wordt. De basis is 3 lagen. Voor nog meer diepvriesdagen kun je ook overgaan tot thermo-ondergoed.  Vooral bij lange duurlopen is het comfort van die drie laagjes over elkaar erg prettig. Zorg dat je je beste kleding klaar hebt voor die hoekstenen in je wekelijkse trainingsschema.  Denk ook aan bescherming van je hoofd, oren, handen en als het nog kouder wordt hals en mond. Vergeet niet het kleine maar oh zo belangrijke laagje in je schoenen: de sokken. Wil je weten hoe dat allemaal zit met die laagjes en de modernste toepassingen, lees de ProRun kledingtips voor lopen in de kou.

2. Veiligheid eerst

Op de redactie kennen we maar een paar hardlopers die dit echt doen. Al die miljoenen lopers zouden bij zich moeten hebben: een pas, kaartje of iets anders met daarop je gegevens en een nummer van een contactpersoon hulpverleners ice (in case of emergency) kunnen bellen. Als je echt hulp nodig hebt, maak het dan niet voor omstanders en hulpverleners tot een zoektocht. Dus zet ook ice + telefoonnummer in je telefoon. Zoek op internet even op hoe je dat ook bij een vergrendelde telefoon in beeld kan brengen.

3. Plan reflectie en lichtjes

Laagstaande zon in de winter zorgde al voor menig ongeluk op de weg. Als hardloper kun je vaak niet overdag en loop je in het uurtje dat het schemert. Meestal kom je thuis van je training en is het al helemaal donker. Kijk goed naar punt 1 en zorg dat je je kleding met de beste reflectie draagt. Nog beter, loop met goede lampjes. Vroeger moest je daarvoor fietslichtjes aanschaffen maar veel hardloopmerken bieden nu betere oplossingen voor je donkere trainingen. Denk ook aan batterijen of het opladen van batterijen. Hopelijk kunnen hardloopmerken de kinetische energie die we vrijmaken nog eens toepassen voor lampjes.

4. Plan het weer

Vandaag is het zo een dag: in de vroege ochtenduren lichte vorst maar in de middag breekt het zonnetje door en wordt het vriespunt verlaten. Met dank aan real time informatie over het weer kun je als hardloper goed je training inplannen. Vooral in de winter is dat heel handig. Check de weekverwachtingen en de neerslagradars en je hebt een goed idee hoe je trainingsweek en -dag er uit kunnen zien. Dan kun je kiezen of je wel die vorst wil of liever niet. Een klein sneeuwbuitje oké, of ga je die uit de weg

5. Korte ronde

Vertrouw je het weer niet? Ook neerslagradars zitten wel eens mis. Plan dan een korte ronde maar loop die twee keer. Vooral als je een ronde in de buurt van je huis uitzet, ben je altijd maar enkele kilometers van je huis verwijderd. Handig als neerslag, gladheid of andere winterse verrassingen toch te heftig zijn.

6. Plan een hardloopmaatje

Een aantal winters geleden lag er maandenlang sneeuw. Het vroor iedere dag. Ook de trainingsdag die met min 15 graden celcius begon was voor de hardlopers geen probleem. Ze waren met een clubje van vijf en het werd een onvergetelijke training. Worden de omstandigheden je te bar  Bel een paar bekenden en ga op pad. De gezelligheid maakt echt het verschil.

7. Plan conditionele verbetering

Jij bent vast ook zo een hardloper die veel tijd op asfalt doorbrengt. Met Hollandse winterse omstandigheden loopt dat minder gladjes. Je zal het terug zien in je tijden. Sneeuw, regen plus wind kunnen je stevig afremmen. De beloning van de winter: je komt er sterker uit. Die extra weerstand is goed voor je. Veel plezier in deze winter.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid