Helpt hardlopen echt tegen liefdesverdriet?

Door
Eleanor Crick
2 september 2018 00:25
Helpt hardlopen echt tegen liefdesverdriet?
hardlopen tegen liefdesverdriet
Liefdesverdriet doet pijn. Of je nou je geliefde bent verloren, je partner en jij uit elkaar zijn gegaan of je baan kwijt bent. Je bent in rouw. Tijdens zo'n periode gaat iedereen op zijn eigen unieke  manier om met deze pijn. En ja, het kan heel veel pijn doen. 

Volgens een studie in 2010 aan de Rutgers Universiteit in New Jersey activeert liefdesverdriet dezelfde gebieden in de hersenen als fysieke pijn. Alcohol of chocola werken misschien op de korte termijn, maar ze zijn geen lange termijnoplossing. Bewegen daarentegen, net zoals hardlopen, is een gezondere verwerkingsmiddel. Niet alleen stimuleert hardlopen de chemische stoffen die fysieke pijn bestrijdt, maar verlicht het stress en helpt het om je beter te voelen. Precies wat je nodig hebt als je het emotioneel moeilijk hebt. 

De grootste reden waarom hardlopen helpt kan worden herleid naar endorfine of wel de ‘feel-goed’ stofjes in de hersenen die depressies verlichten. Ze bestrijden pijn en zijn verantwoordelijk voor de 'runners high’. Hetzelfde geldt voor dopamine, een neurotransmitter, wat tijdens periodes van intense cardiovasculaire activiteit vrijkomt en je gemoedstoestand verbetert. Volgens een recente studie van het Journal of Neuroscience stimuleert beweging ook de GABA-neurotransmitters in de hersenen, wat helpt tegen paniek en angst. 

Het is gebleken dat bewegen helpt om je zelfvertrouwen te geven en je er een gevoel van voldoening door ervaart. Om meer voldoening te voelen, kan je ook doelen voor jezelf stellen. Of je inschrijft voor een marathon of je eerste 5 kilometer wilt lopen, het streven naar en het behalen van doelen zorgt dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Als je eenmaal je gedachtes en emoties onder controle hebt, kan je ook samen met een vriend gaan lopen of bij een groep aansluiten. Dit is namelijk een goede manier om vriendschappen te maken wat je stemming ook weer verbetert. 

Wil je beter slapen en stress verminderen? Ga hardlopen. Er zijn namelijk zoveel meer voordelen aan hardlopen dan je realiseert. Uit een recent onderzoek van de Universiteit van Arizona, waar ze mannelijke lopers in de leeftijd 18-25 onderzochten, bleek dat hardlopen hersenen connectiviteit, denkpatronen en besluitvorming verbeterden. Iets wat vaak gecompenseerd wordt als je van streek bent. Deze verbetering komt voort uit de herhalende bewegingen en de complexe cognitieve functies die daarmee gepaard gaan. Bij het hardlopen ben je voortdurend bezig op je omgeving, het verkeer en hoe je je voelt. Die gedachten dwingen je om in het moment te zijn, waardoor je afgeleid bent en niet denkt aan je gebroken hart. 

Als je liefdesverdriet hebt, is hardlopen waarschijnlijk een van de laatste dingen zijn waar je zin in hebt, maar volgens wetenschap en ervaringen van onze eigen redacteuren, zeggen we dat dit precies is wat je nodig hebt. Dus haal diep adem, strik je veters en ga naar buiten. Doe het opnieuw en opnieuw. Stel een doel en meld je aan voor een evenement. Op de lange termijn zal jouw hart en jij je dankbaar zijn. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

17
juli