Heel wat vreemde hardloop eet-weetjes

Door
Sebastiaan Timmermans
8 juli 2019 00:01
Heel wat vreemde hardloop eet-weetjes

Rondom wedstrijden is er maar één onderwerp waar nog meer over gesproken wordt dan de vraag of je in een korte of lange broek moet lopen. Dat is eten. Wanneer moet je wat en hoeveel in je mond stoppen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen? Daar is al veel over geschreven en natuurlijk zijn er dan ook heel wat vreemde hardloop eet-loop-weetjes. We hebben er een paar voor je verzameld.


Klotsende buik voorkomen


Zo hebben veel lopers last van een klotsende buik tijdens het lopen. 'Dat komt doordat je te veel drinkt voor het trainen', is daarvan de meest logische oorzaak. Mooi niet, schrijven de dames. Juist te weinig drinken zorgt voor het geklots. Wanneer je te kleine slokjes drinkt, krijgt de maag geen goed signaal dat het vol zit met vocht en zich moet legen. Het gevolg? 'Ronddansend vocht'. Neem dus in één keer een grotere portie water van minimaal twee deciliter en een klotsbuik behoort voorgoed tot het verleden.

Pleidooi voor de afgekoelde maaltijd


Ook een afgekoelde maaltijd heeft zijn voordelen. Want een koud geworden aardappel- rijst- of pastaschotel is voor het lichaam lastiger te verteren. Daardoor fungeert het als een soort voedingsvezel en daarmee voor 'zachtere ontlasting' . Het onverteerbare zetmeel zorgt voor extra vetverbranding en daarmee gewichtsverlies. Wel neem je minder energie uit je voeding op.

Kruiden, specerijen en supplementen


Aparte aandacht is er voor kruiden, specerijen en supplementen. Zo is het volgens de dames om de week voor een belangrijke wedstrijd extra veel knoflook en gember te eten. Knoflook zorgt voor een daling van het cholesterol, bloedstolling en de bloeddruk. Van gember is weer aangetoond dat het ontstekingsremmend kan werken en bijvoorbeeld knie-artritis kan verminderen. Als klap op de vuurpijl stimuleert het bovendien de schildklier waardoor de stofwisseling (een beetje) sneller wordt.

Voedingssupplementen als vitamine D, calcium en Omege-3 vetzuren kunnen ook een positief effect hebben op de loopprestaties, zo lezen we. En ja ook de doping voor de gewone man, cafeïne, heeft een heilzaam effect. Al met al zijn er tal van pillen, poeders en kruiden die de hardloopprestatie positief kunnen beïnvloeden.

Herstellen


Daarnaast staan er voornamelijk smakelijke recepten en een uitgebreid pleidooi voor herstellen in het boek. Vooral dat laatste krijgt speciale aandacht. Tijdens intensieve trainingen ontstaan er namelijk tal van kleine ontstekingen in het lichaam. Hoe beter je lichaam dit kan verwerken, hoe betere loper je wordt. Dus eet voldoende eiwitten, vul je koolhydraten aan en drink een beker melk. Dat is namelijk de ideale hersteldrank.

Eten en lopen, het is vaak een moeizaam huwelijk. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Frits
    Naast de dames die er zomaar ineens zijn, zitten er nog een paar rare stukjes in deze tekst. Haastklus en dus niet goed geknipt en geplakt?
    Reactie geplaatst op 26/05/19 om 14:50 uur
  • Monica
    Ik ben het met onderstaande Jan eens. Wie zijn de dames en waar staan je bronnen of je testen?
    Reactie geplaatst op 18/08/18 om 16:22 uur
  • Jan
    Uh - Mooi niet, schrijven de dames. - Welke dames? of bedoel je dat je gewoon aan het knippen en plakken bent geweest zonder bronvermelding?
    Reactie geplaatst op 23/05/18 om 19:11 uur
  • Ramon
    Hallo Sebastiaan ik ben benieuwd hoe het nou zit met de actie win een gratis adidas sportbril.Ik heb mijn gegevens ingevuld en het hokje aangevinkt voor de nieuwsbrief en toen er ineens dat ik kans heb op een loopschoenen dus geen bril,dat vindt ik jammer want ik zou die bril graag willen winnen. Vriendelijke groet; Ramon Beele
    Reactie geplaatst op 15/03/18 om 18:32 uur

Loopkalender

17
juli