X
Brooks Glycerin 16
WINACTIE
De nieuwe Brooks Glycerin 16


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Supplementen voor de fanatieke duursporter

Door
9 maart 2018 00:00
Supplementen voor de fanatieke duursporter
(Advertorial)
Als fanatiek hardloper zijn er allerlei verschillende voedingssupplementen die je op de dag van een wedstrijd kunt gebruiken. Toch is het niet raadzaam om er pas op dat moment mee te beginnen. Het is verstandiger om daar liefst weken of zelfs maanden van tevoren mee te starten. Op die manier kan je lichaam wennen aan het supplement, maar wordt het lijf ook tijdig voorzien van alle essentiële vitamines, mineralen en macronutriënten. 

Bredere werking van multivitaminen en vitamine C
Heel veel mensen - en dus ook lopers - denken dat multivitaminen alleen bedoeld zijn om 'nieuwe energie' aan te leveren, terwijl van vitamine C doorgaans wordt gedacht dat deze nodig is voor een betere (en dus extra) weerstand. Dit beeld wordt versterkt door de manier waarop deze vitaminen worden geadverteerd. Toch klopt dit beeld niet, want feitelijk hebben ze een veel bredere werking. 

Neem bijvoorbeeld vitamine C. Echt niet alleen ten behoeve van een betere weerstand, maar ook voor de vorming van sterke bindweefselstructuren. Daarbij kun je denken aan bloedvaten en gewrichten. Geen directe invloed op je weerstand dus, maar wel van cruciaal belang voor een gezond (sporters)lichaam en betere prestaties. 

Multivitamines leveren daarentegen ontzettend veel mineralen, waaronder zink. Zink is betrokken bij (en nodig voor) herstel- en groeiprocessen van onder andere de spieren. Daarnaast zijn ijzers ontzettend belangrijk voor het transport van zuurstof in het bloed. En we weten allemaal: hoe meer zuurstof in het bloed, hoe beter de sportprestaties over het algemeen worden.

Natuurlijk is het zo dat een gevarieerde voeding voor iedere loper de belangrijkste basis vormt, maar die basis mag best worden uitgebreid met goede multivitaminen en een vitamine C-tablet. 

Prestatiebevorderende werking
In sommige voedingssupplementen zitten aminozuren. Dit zijn organische stoffen. Klinkt ingewikkeld, maar dat betekent feitelijk dat de aminozuren bestaan uit koolstof, waterstof en zuurstof. Kortom: de basiselementen van het menselijk leven. Deze aminozuren zijn dus onmisbaar voor onze gezondheid en een extra inname kan daarom slim zijn, zeker bij zware en intense (sport)inspanningen. 

Van verschillende aminozuren is bekend dat ze een prestatiebevorderende werking hebben. Deze aminozuren komen voor in onder andere vlees en vis, maar kunnen dus ook als los supplement worden ingenomen. Dankzij zo'n supplement kun je deze aminozuren extra hoog doseren op de momenten dat jij dat wilt en belangrijk acht. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het gunstig is een uur tot een half uur voor een training circa 500 milligram L-carnitine (één van de vele aminozuren) in te nemen. 

Dankzij de inname van L-carnitine wordt het tenslotte eenvoudiger om energie uit lichaamsvetten vrij te maken en ja, dat komt de prestaties al snel ten goede.
Ook andere aminozuren als leucine, isoleucine en valine (dit zijn zogenaamde branched-chain amino acids, BCAA), dienen als een belangrijke energiebron en kunnen je spieren beschermen tegen nadelige afbraakprocessen. Ook L-glutamine is een zeer bekend aminozuur dat vooral door wielrenners en marathonlopers wordt gebruikt ter verbetering van de weerstand. 

D-ribose voor vermindering van melkzuurvorming
Vrijwel alle lopers kennen het fenomeen 'verzuren'. Het gevoel dat je spieren niet meer willen en dat je nauwelijks nog vooruit te branden bent. In dat geval komt de aminozuur D-ribose van pas. Het is een wellicht wat onbekend supplement, maar daarom niet minder interessant. In de spiercellen komt energie vrij in de vorm van adenosinetrifosfaat (ATP). Ook weer een mond vol, maar kort gezegd is D-ribose een suiker dat essentieel is voor de vorming van ATP. En daardoor vermindert de melkzuurvorming en verbetert het uithoudingsvermogen. Eigenlijk onmisbaar dus voor iedere duursporter. 

Zeker bij een maximale inspanning kan door een zuurstoftekort in de spieren de hoeveelheid ATP afnemen. Het herstel van het ATP-niveau in de spieren kan heel lang duren en tijdens die herstelperiode is de spierkracht en je uithoudingsvermogen tijdelijk sterk afgenomen. D-ribose helpt om die hersteltijd te verkorten. Voor duursporters klinkt dat al snel als muziek in de oren.

Voor meer info over de producten ga je naar de Vitaminstore
?
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

24
juni