Veganistich eten en prima hardloopresultaten? Zo doe je dat!

Door
19 december 2018 08:17
Veganistich eten en prima hardloopresultaten? Zo doe je dat!
Gefeliciteerd! Je hebt al de nodige goede stappen gezet. Door als veganist niet alleen te kiezen voor verantwoord eten en drinken met scherp oog voor het milieu en het welzijn van dieren, maar ook voor een sportieve levensstijl. Waarin hardlopen centraal staat. Mens sana in corpore sano. Als hardloper ga je vaak een eenzaam parcours, met volop tijd om na te denken over de vraag of veganistisch eten eigenlijk wel goed samengaat met het leveren van puike sportprestaties.


DE WEG VAN VEGANISME
Op zomaar een dag weet je het: Ik word veganist. Heel bewust kies je voor het milieu, voor het welzijn van dieren, voor het behoud van Moeder Aarde. En je besluit vanaf dat moment niet langer te eten wat de pot gewoonlijk schaft. Voor jou geen eieren meer. Geen zuivelproducten. Geen honing of andere levensmiddelen waarin dierlijke producten verwerkt zitten. Daarom ook eigenlijk heel logisch dat je je dan – en zeker als sporter – begint af te vragen of je daarmee je lijf niet te kort doet. Die roemruchte, verfoeilijke Schijf van 5 zit toch ingeprent in je systeem. Eieren, vlees, zuivelproducten… Kun je een vegan zijn en toch prima hardloopresultaten neerzetten? (Wij roepen vast "JA!”)


GEZOND VERSTAND
Je hersens gebruiken zit bij jou – veganist én sporter – wel goed. Dus besef je dat door jezelf bepaalde voedingsmiddelen te onthouden, je je lichaam ongewild zou kunnen uitputten. Zo verbrand je tijdens het hardlopen veel koolhydraten en eiwitten (aminozuren). En die zijn nu juist de ‘motor’ achter je presteren. Dus wat nu te doen als je veganist bent en je beslist geen eiwitrijk vlees wenst te eten.  Gelukkig komen eiwitten ook voor in plantaardige producten. In granen bijvoorbeeld zoals pasta en rijst, in brood, noten, paddenstoelen (en hiervan afgeleide producten) en peulvruchten, zoals bonen en linzen. 
Andere vitaminen en mineralen waar je lichaam behoefte aan heeft zo niet om schreeuwt als je een beetje fanatiek sport zijn:
• Calcium (o.a. bloedstolling en een onmisbaar mineraal voor botten, tanden en kiezen)
• IJzer (o.a. zuurstoftransport en stofwisseling)?• Vitamine B12 (o.a. zenuwstelstel en aanmaak rode bloedlichaampjes. Komt helaas alleen voor in dierlijke producten. Een tekort zorgt voor bloedarmoede en neurologische narigheden als geheugenverlies. Neem daarom dus altijd een supplement.)

 
SHAKE, SHAKE, SHAKE!
Het internet is een schatkamer als het gaat om tips over diëten welke perfect aansluiten bij de lifestyle van een sportende vegan. Ook zijn er voedingssupplementen op te vinden die zorgen voor een lekker snelle ‘boost’ na gedane sportarbeid. Een gestage aanvoer van eiwitten is daarbij gewoon noodzaak, als je tenminste de menselijke motor niet wilt laten haperen. Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren en dragen in belangrijke mate bij aan de instandhouding van spiermassa. Eiwit shakes liggen dus eigenlijk voor de hand.

DE VEGAN PROTEIN SHAKES VAN ORANGEFIT.NL
Omdat je als overtuigd veganist je principes trouw wilt blijven, bezwijk je vanzelfsprekend niet voor zomaar iedere shake. Ze moeten uiteraard wel absoluut plantaardig zijn. Neem de Vegan proteine shakes van Orangefit.nl, zoals de Fit Green Protein, die gemaakt is van erwten-eiwitten en een compleet aminozuurprofiel kent. Bevordert het spierherstel en de spieropbouw en smaakt naar meer. Da’s dus driedubbel lekker. Meer advies en info? Surf dan naar Orangefit.nl

VEGAN RUNNERS HEBBEN WIND MEE
Een veganistisch dieet fysiek verzwakkend? Ha! Wat te denken van de volgende vegan-runners die tot de besten ter wereld behoren:

• Scott Jurek (VS), ultramarathonloper ?Levende legende. Won onder meer de Hard Rock 100 Mile Race zeven keer op rij. Wordt de ‘Beste UltraMarathonner ooit’ genoemd

• Ariel Rosenfeld (Israël), lange afstandsloper. Als viervoudig winnaar de nummer één ultra-afstandenloper van Israël. Werd in zijn thuisland drie keer Sportman van het Jaar. Internationaal actief op o.a. de Spartathlon (246 km) en de 100 mijl van de Berlin Wall Race

• Fiona Oakes (GB), marathonloopster. Veganist sinds haar tienerjaren. Vier wereldrecords staan op haar naam. Heeft zich op elk continent en de Noordpool laten gelden als de snelste marathonloopster. Vierde ook triomfen bij de Antarctische Ice Marathon. Kortom: IJskoud de beste!

• Ben Dame (VS), triatleet. Deze Amerikaan geldt als een Grootheid bij de Ironman krachtmetingen. Gaat woestijnen en barre ijsvlaktes niet uit de weg. Werd tweede bij de verschrikkelijke Lake Baikal Ice Marathon in Siberië

• Carl Lewis (VS), Olympisch sprintkampioen. Kort gezegd: de Snelste Man op Aarde. Olympisch Atleet van de Eeuw. Alsook veganist... Nuff said!

Nederlandse, vegan sporters zijn onder anderen roeister Janneke van der Meulen, Nederlands kampioene powerliften Sanne Visser en Jeremy Reijnders, die begin april 2018 werd gekroond tot De Fitste Man van het land toen hij de CrossFit Open NL op zijn naam schreef. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

25
juni