X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Vier dingen die je over je darmen moet weten

Door
Eleanor Crick
23 oktober 2018 00:00
Vier dingen die je over je darmen moet weten
Maagklachten of diarree zijn een vaak voorkomende, vervelende klacht die hardlopers kunnen ervaren. Opeens moet je heel erg nodig naar de wc of ben je helemaal verstopt net voor je meedoet met een evenement. Ontzettend vervelend, maar wat kan je eraan doen en wat moet je nou weten over je darmen zodat je dit zoveel mogelijk kan voorkomen? Wij geven antwoord op vier vragen ontremd je darmen. 

Wat is het belangrijkste om te weten over je darmen?

Je darmen zijn de sleutel tot een gezond immuunsysteem. Als je een ontsteking in je darmen hebt, zorgt dit niet alleen dat je darmproblemen krijgt, maar kan het ook betekenen dat je immuunsysteem niet optimaal werkt. Vaak is de consumptie van verwerkte plantaardige vetten de oorzaak van darmontstekingen. Wat weer problemen met je darmen kan veroorzaken. 

Vooral simpele suikers (snoep, tafelsuiker, roomijs, koekjes) en geconcentreerde, verzadigde vetten (sauzen, chips, taart) zijn slecht voor je spijsvertering. Transvetten en chemisch-synthetische hulpstoffen (E-nummers) zijn wellicht nog schadelijker voor je darmen. Als je last hebt van darmproblemen kan het verstandig zijn om  verzadigde vetten en simpele suikers oftewel snelle koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden.

Zijn de darmen en de hersenen aan elkaar verbonden? 

De darm heeft zijn eigen ‘brein’ genaamd de mesenteriale zenuwstelsel en communiceert naar de hersenen in je hoofd via de nervus vagus. Er is dus een directe verbinding. Volgens nieuw  onderzoek begint de ziekte van Parkinson zelfs in de darmen en verspreid het zich via de nervus vagus naar de hersenen. Natuurlijk is er ook een indirecte verbinding via de bloedsomloop, die in de hersenen, de darmen en al het andere verbindt. 

Moeten mensen meer probiotica nemen voor optimale gezonde darmen?

Veel mensen inclusief artsen realiseren zich niet altijd dat tussen de 70 – 80% van je immuunsysteem in je spijsvertering zit. Daarom zijn gezonde darmen essentieel voor een algehele betere gezondheid. Veel van de gezondheidsklachten waar we tegenwoordig last van hebben is te af te lijden aan een onbalans in de darmen. Problemen met de spijsvertering of een onbalans in de darmen betekent dan ook een verminderd immuunsysteem.

Probiotica zijn levende micro-organismen die vergelijkbaar zijn met de ‘goede’ micro-organismen die al in je darmen aanwezig zijn. Deze ‘goede’ bacteriën zijn noodzakelijk om klachten in de darmen te verhelpen. Er wordt gedacht dat er miljoenen verschillende bacteriën leven in je darmen. Als je er over nadenkt, is het niet gek dat je gezondheid grotendeels bepaald wordt door de juiste balans in je digestieve systeem.
Deze bacteriën zijn al veel onderzocht en de bekendste zijn lactobacillus bulgaricus (vindt je vooral in yoghurt), streptococcus thermophilus (ook in yoghurt, kefir), lactobacillus acidophilus (meest bekende) en de bifidobacterie die vooral bekend staat om te helpen tegen digestieve klachten.

In principe hoef je geen supplementen te nemen omdat je meer dan voldoende probiotica via voedingsmiddelen binnenkrijgt. Daarnaast moet je ook de rol van prebiotica niet onderschatten, dit versterkt namelijk de effectiviteit van probiotica weer. Maar wat je wel kan doen is letten op je voedingspatroon en bepaalde producten eten om je darmen te stimuleren. Goede bronnen van prebiotica zijn bananen, volkoren producten, knoflook, uien en yoghurt. 

Wat kan naast voedsel onze darmen beïnvloeden?

Misschien klinkt het als een cliché, maar stress kan ook van invloed zijn op je darmen. Als jij veel stress ervaart, dan is de kans groot dat je darmklachten krijgt. Stress zorgt er namelijk voor dat er minder bloed naar je darmen gaat waardoor je pijn kunt ervaren. Bij een prikkelbaar darmsyndroom kan dit de pijn ontzettend verergeren en gaat het van spanning in de maag naar scherpe buikkrampen die niet lijken op te houden. 
Merk je dus dat als je veel stress ervaart en je last krijgt van je darmen? Dan is het maar goed dat je een hardloper bent. Want door te bewegen krijg je afleiding en ontspan je, wat weer invloed heeft op je darmen.  

Verder is de meest voorkomende oorzaak van een prikkelbare darm syndroom iemand die niet genoeg tijd neemt voor zijn ochtendritueel. Je wordt wakker en je wil snel de deur uit waardoor soms niet de tijd krijgt om rustig naar de wc te gaan. Hierdoor verstoor je de natuurlijke balans van je dikke darm wat weer gevolgen  kan hebben zoals een opgeblazen gevoel, constipatie of winderigheid. Neem dus je tijd in de ochtend als je naar de wc gaat. 

Meer lezen over wat er allemaal in je maag en darmen gebeurt? Dat lees je hier
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Paul
    Misschien artikel even checken op spelfouten voor publicatie?
    Reactie geplaatst op 24/02/17 om 16:45 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december