X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Blijf hardlopen ook als je ongesteld bent

Door
Eleanor Crick
12 maart 2018 00:00
Blijf hardlopen ook als je ongesteld bent
Die ‘tijd’ van de maand beïnvloedt het hardlopen, maar dat betekent niet dat je je training moet overslaan. Tijdens bepaalde periodes in je menstruatiecyclus kan je namelijk juist beter presteren waardoor je pittige trainingen goed kan. Daarnaast vermindert sporten de klachten die samenhangen met je menstruatie. Denk aan het premenstruele syndroom (PMS). Veel vrouwen ervaren hoofdpijn, buikpijn, gevoelige borsten, prikkelbaarheid en vermoeidheid. De endorfine die je tijdens het lopen aanmaakt werkt als pijnstiller. Merendeel van de tijd is je menstruatie geen pretje, maar toch moet je die hardloopschoenen aantrekken. 

Sporten kan menstruatieklachten verminderen 

Je voelt je opgeblazen, je hebt kramp en hoofdpijn, over het algemeen voel je je gewoon uitgeput - al deze dingen passeren de revue rond deze tijd van de maand. Maar naar buiten gaan en sporten, als is het 20-30 minuten in een laag tempo- kan je stemming verbeteren en je menstruatiepijn verlichten. Als je letterlijk niet kan lopen, kan je ook proberen om een rondje te fietsen. Als je maar iets doet, waardoor je je beter voelt. En vergeet niet: hydrateren, hydrateren, hydrateren.

Voorbereiden op maagproblemen

Velen ervaren maagproblemen als we menstrueren. Ken je lichaam en je eigen grenzen dus goed. Als een harde training de maagproblemen erger maakt, doe dan een tandje minder. Moet je vaak opeens naar de wc dan kan het verstandig zijn om op de loopband te trainen zodat je snel naar de wc kan. 

Vermijd te veel eten

Tijdens je menstruatie kan je soms zin hebben in chocola (zoals ik). Misschien lijkt dit een goed idee, maar probeer niet te veel te snoepen. Anders krijg je een opgeblazen gevoel of raakt je maag nog meer van slag, waardoor je je nog slechter voelt. 

Let op of je regelmatig ongesteld wordt

Als je een topsporter bent en je regelmatig je menstruatie mist, kan het verstandig zijn om naar de dokter te gaan. Het kan namelijk betekenen dat je te intensief traint en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.  

Het is niet alleen je menstruatie

Je bent halverwege je cyclus, maar je voelt je opgeblazen. Hoe komt dat? Nou, het is niet alleen jouw menstruatie wat je klachten kan geven. Tijdens je ovulatie kan je vocht vasthouden en opgeblazen voelen. Ga terug naar de eerste tip en blijf sporten en drinken om ook deze periode goed door te komen.  

Trek die hardloopschoenen aan en ga naar buiten! 

Meer tips over menstruatie en hardlopen lees je hier
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
september