Dames, ga voor die sportbeha!

Door
Kristien Vanluyd
6 juli 2018 00:00
Dames, ga voor die sportbeha!
Vaak beschrijft men in artikels terecht het belang van goed loopschoeisel: het maakt niet uit welke kleur, zolang het maar resulteert in een comfortabele en gedempte landing. De rest van je loopoutfit lijkt daarbij wat naar de achtergrond te verdwijnen, terwijl er, bij ons, dames, nog een lichamelijk duo is dat, net zoals onze voeten, wat extra aandacht verdient en waarbij je niet op een euro moet kijken: onze borsten.

Er zijn nu eenmaal dingen in onze sport waarbij kwaliteit en professioneel advies echt hun prijs wel waard zijn: durf daarom investeren in loopschoenen en een sportbeha. Als je dit trouwens vergelijkt met een jaarabonnement bij de fitness, een set golfsticks of een duikuitrusting, zijn we nog steeds een hobby die belachelijk weinig geld kost. 

Een onderzoek van 3 wetenschappers verbonden aan het ‘Department of Sport and Exercise Science’ aan de universiteit van Portsmout (Engeland) toonde in 2011 aan dat borsten tijdens het trainen driedimensionaal belast worden: verticaal (van boven naar beneden), anteroposteriaal (van voren naar achteren) en mediolateraal (van links naar rechts). Als je geen aangepaste beha draagt, stuiteren je borsten als lottoballetjes in een trommel en het eindresultaat is hier helaas niet de combinatie van 6 juiste cijfers om een miljoen te winnen. 

Om dit 3d-shaken te verminderen, bestaan er 2 soorten sportbeha’s. Eentje die als een harnas strak om je bovenlichaam zit en ervoor zorgt dat je borsten tegen je ribben worden gedrukt. Een andere die maakt dat elke borst apart goed ingesloten blijft. Vrouwen die een mooie grote boezem hebben, zouden meer voordeel hebben bij deze laatste maar het blijft natuurlijk belangrijk dat je verschillende modellen past, even een loopbeweginkje in het pashokje nabootst en kijkt welke pasvorm voor jou het beste resultaat geeft. Let hierbij op een evenwicht tussen het draagcomfort (dus geen snijdende bandjes of dichtgesnoerde longen) en het stevig vastzetten van het borstweefsel. 

Vind je je kanten bovenstuk van je pas gekochte lingeriesetje perfect comfortabel? Weet dan dat een goede sportbeha uit ander materiaal samengesteld is dat ervoor zorgt dat je zweet beter afdreven wordt. Verder absorbeert een aangepaste bh 75 tot 80 procent van de schokken terwijl dit bij een gewone bh beperkt blijft tot 35 à 40 procent. De snit is dan misschien wat minder sexy maar wel noodzakelijk als je weet dat borsten van een A-cup afzonderlijk bijna 200 gram weten en je per cupmaat dat je groter gaat, telkens hetzelfde aantal gram mag bijtellen. Vandaar dat die brede bandjes geen overbodige luxe zijn om dit gewicht beter te verdelen.

Nog niet overtuigd? Zeg dan maar welkom aan de hangborsten. Hardlopen zonder sportbeha kan leiden tot onomkeerbare beschadiging. Je borstweefsel bestaat uit ligamenten die verantwoordelijk zijn voor de typische vorm van, u weet wel, de appelen- of perenversie. Deze bindweefselbanden fungeren als een soort elastiek die, als die te vaak en te lang uitgerekt wordt, zijn rekbaarheid verliest waardoor je borsten letterlijk en figuurlijk hun hoofdje gaan laten hangen. Om nog maar te zwijgen van de mogelijke kans op rug- en nekklachten, die met maar liefst 85 % verminderd kan worden door het juiste stukje textiel. Een borst is, in tegenstelling wat sommige mensen denken, immers geen spier. Eenmaal verslapt door slechte ondersteuning tijdens het sporten, bestaan er dus geen oefeningen om die stevigheid te herwinnen. 

Dus ladies, niet twijfelen, ga voor een sportbeha en behoud zo je prachtige, stevige boezem.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Kristien
Kristien Vanluyd
Kristien  Vanluyd

Kristien Vanluyd

Redacteur


Kristien Vanluyd
  • 15 februari 1977
  • Gelukkig samen met Filip 
  • Gebeten door lopen en yoga
  • 3 tot 4 keer per week zalig joggen met de loopclub
  • 1 keer per jaar een marathon (Teller staat momenteel op 2 : Leve het sportrustenschema)
  • enkele keren per week op de yogamat (kriya’s, asana’s en zalige meditaties)
  • Leerkracht Nederlands, geschiedenis, Latijn en tolk Vlaamse gebarentaal
  • Bezige bij, prettig gestoord en bewust in het leven staand
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

18
maart