X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

Hardlopen is een krachtig medicijn voor de overgang

Door
Dr Hans Keizer
25 januari 2018 00:46
Hardlopen is een krachtig medicijn voor de overgang
Hardlopen is een sport die je overal kan beoefenen, weinig kost en veel voor de gezondheid kan doen. Vandaar dat ook veel vrouwen zich daartoe aangetrokken voelen. Maar, wat als de vrouw in kwestie in de overgang komt? Ze ondervindt dan al heel vervelende periodes van opvliegingen, die gepaard gaan met warmte stuwing, licht gevoel in het hoofd en overmatig zweten. Door fysieke inspanning krijg je het ook warm en ga je zweten. Versterk je de effecten van de menopauze dan niet? Laten we eens kijken hoe dat zit.

De overgang en menopauze
Gemiddeld komt de Nederlandse vrouw rond haar 50e jaar in de overgang. In deze fase, die enkele jaren duurt raken de eicellen op en verandert de hormonale balans van het lichaam. Er worden steeds minder vrouwelijke geslachtshormonen (oestrogenen en progesteron) gemaakt. Hierdoor zal de menstruatie ook uitvallen. Door dit alles krijgt de vrouw opvliegers met daarmee warmte stuwing en zweten. Dit wordt veroorzaakt door de verhoogde productie van stoffen die een ontstekingsreactie teweeg brengen (zogenaamde pro-inflammatoire cytokines). Hierdoor gaan de bloedvaten in de huid openstaan (net zoals bij koorts). Als gevolg hiervan neemt de hersendoorbloeding af. De vrouwen worden op zo’n moment licht in het hoofd, een beetje duizelig. Bovendien hebben vrij veel vrouwen in deze periode van hun leven last van psychologische symptomen zoals depressie, angst, concentratie stoornissen. 
Veel minder bekend is, dat ook de spierkracht versneld afneemt als gevolg van de dalende oestrogeen spiegels. Al met al komen vrouwen zo in een periode van hun leven, waarin ze verminderd belastbaar zijn. 
Na de overgang komt de vrouw in de postmenopauze. Haar hormonale systeem heeft zich aangepast, ze heeft nauwelijks of veel minder opvliegers. Echter, door de verminderde productie van oestrogenen, verliest ze botmassa. Daarmee is de kans op botbreuken, ook spontane, behoorlijk groter dan bij de man. Gelukkig weten we nu, dat gewicht-dragende sporten, zoals hardlopen veel ellende kunnen voorkomen. 

Sporten vermindert de symptomen van de overgang
In 2016 verscheen de eerste publicatie (1) waarin post menopauzale vrouwen voor en na een trainingsperiode werden gemeten. Zestien weken training (hardlopen, fietsen, roeien, 3 tot 5 x per week) met matige intensiteit deed de doorbloeding van de huid van de romp en onderarm tijdens opvliegers met zo’n 50% afnemen! Tevens daalde de zweet secretie sterk. 
Ook de hersendoorbloeding reageerde gunstig op de training. D.w.z. de doorbloeding verbeterde grofweg met 25%.
De verklaring voor deze positieve effecten is te vinden in de sterk verminderde productie van ontstekingsbevorderende (proinflammatoire) stoffen (2).

Conclusie 
Hardlopen is een probaat middel om de vervelende symptomen van de post menopauze te verminderen. Alhoewel er nog geen onderzoek is gedaan naar het beste trainingsschema, lijkt het sterk aan te bevelen om 3-5x per week 30-45 min te gaan hardlopen met een hartfrequentie tussen de 145 en 155 slagen per minuut. Zowel duurlopen als interval trainingen zouden moeten worden gedaan. Naast het positieve effect op de symptomen van de overgang wordt dan ook de botsterkte mee getraind.

Literatuur
1.Bailey, T.G. et al. Exercise training reduces the acute physiological severity of post-menopausal hot flushes. J Physiol 594 (3): 657-667, 2017
2.Tartibian, B., et al. A randomized controlled study examining the effect of exercise on inflammatory cytokine levels in post-menopausal women. Post Reprod Health 21 (1): 9-15, 2015
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
 Dr Hans
Dr Hans Keizer
 Dr Hans  Keizer

Dr Hans Keizer

Redacteur

Heeft de opleiding leraar lichamelijke opvoeding en geneeskunde gedaan en werkte 35 jaar als arts/fysioloog aan de universiteit Utrecht en Maastricht, waar hij in 1983 promoveerde. Hij was winnaar van de prijs voor Sportgeneeskunde, gasthoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Salzburg. Hij was een succesvol atletiektrainer, bondscoach/arts K.N.A.U. en bracht verschillende lopers naar de wereldtop. Hij heeft meer dan 120 wetenschappelijke publicaties op zijn naam.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Hans Keizer
    Beste Bob, Zoals ik beschreven heb, heeft de overgang altijd invloed op de prestatie. Met name neemt de spierkracht af. Ik begrijp echter je vraag niet goed. Misschien kun je wat preciezer zijn. In ieder geval geldt, dat het prestatievermogen van de vrouw achteruit gaat na de overgang. Echter als ze ook voor de overgang al trainde, dan zal de daling van het prestatievermogen na de overgang minder zijn dan bij vrouwen die niet sporten.
    Reactie geplaatst op 12/02/18 om 12:21 uur
  • Bob van der Weg
    LS Dr. Hans Keizer, Alle artikelen over dit onderwerp gaan over de invloed van hardlopen op de overgang. Echter steeds meer dames 'op leeftijd' lopen nog prestatiegericht met mooie uitslagen. Echter heeft de overgang veel invloed op de prestaties wat ze liever niet hebben. Zijn hier onderzoeken naar gedaan of is hier informatie over?
    Reactie geplaatst op 28/01/18 om 13:00 uur
  • Chantal
    Mee eens! Ook voor je houding en je figuur is het veel beter. Ik zag om mij heen ineens veel vrouwen uitdijen en inzakken.. Ik ben 57 jaar en loop al ruim 30 jaar tussen de 25 en 50 km per week en voel me topfit! Wel raak ik nu iets sneller geblesseerd. Weefsels zijn minder soepel helaas. Groet Chantal
    Reactie geplaatst op 28/01/18 om 09:05 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

24
mei