Kledingtips voor het lopen in de kou

Door
Andrea van Lieshout
16 januari 2017 00:00
Kledingtips voor het lopen in de kou
hardlopen in de winter
Winterse trailtaferelen

Heb jij dit weekend ook zo genoten van de winterse omstandigheden, of had jij pech en heb je geen sneeuwvlok gezien? Op veel plekken in Nederland was het prachtig om te trailen. Dan jeukt het om naar buiten te gaan en de witte wereld te ontdekken! Maar zonder de juiste gear en voorbereidingen  kom je van een koude kermis thuis. Glijpartijen, ijskoude en natte voeten, je watervoorraad bevroren, koud tot op het bot. Waar moet je rekening mee houden als je in de sneeuw of vrieskou gaat trailen en hoe draag jij je laagjes?

Shell - DWR, WP/B, WTF?

Als je op zoek bent naar een jasje dat ideaal is voor trailrunning is de keuze enorm. De basis is het ultralicht windjasje. Ze wegen nauwelijks iets, maar houden wel de koude wind tegen en voorkomen onderkoeling, zonder in te weg te zitten. Deze jasjes zijn gemaakt voor prestaties en zijn ademend en door het lichtgewicht materiaal niet zo ‘lomp’.

Jasjes met Durable-water-repellent (DWR) behouden het ademende vermogen, maar druppeltjes vallen als pareltjes van de stof. Het materiaal is waterafstotend, dus niet waterdicht. Een lichte regen- of sneeuwbui houdt je droog, maar in een stortbui of langdurige miezer zul je toch doorweekt raken. Deze jasjes zijn dus ideaal voor korte runs of dagen met lichte regen.

Ga je het ruigere weer opzoeken, kies dan voor jasjes met Waterproof-breathable (WP/B) materiaal. De buitenste laag bestaat uit DWR laag en de binnenste laag is waterdicht, maar wel dampdoorlatend. Ondanks het woord ‘breathable’ in de naam, ademen deze jasjes niet voldoende voor hardlopers en word je alsnog zeiknat. Van je eigen zweet. Deze jasjes zijn geschikt voor de zwaarste regens, koudste dagen en lange afdalingen in de regen.
Maar het regent en sneeuwt niet altijd. Op heldere, koude dagen zijn softshell jasjes, gemaakt van polyester of nylon ideaal, want deze zorgen voor een wat comfortabelere en ademende buitenlaag.
 

Baselayer – wol of niet?


De baselayer is de eerste laag kleding die je op de huid draagt. Je hebt ze in een longsleeve, shortsleeve of hemd uitvoering en ook in tights van verschillende lengte. De baselayer is gemaakt om transpiratie zo snel mogelijk van de huid af te voeren en je warm te houden. Veel baselayers zijn gemaakt van (merino)wol of synthetisch materiaal. Beide hebben hun eigen voordelen: (merino) wol is stretchy en zacht, isoleert en ademt goed en regelt zo de lichaamstemperatuur. Het mooie van merinowol is dat het warmte afvoert als je lichaamstemperatuur toeneemt ten opzichte van de omgeving en juist vasthoudt als het koud is. Synthetische stoffen zijn betaalbare, duurzaam en zeer effectief bij het afvoeren van zweet. Het houdt je droog tijdens hoge intensiteit activiteiten.

Bij het dragen van wol blijft de oppervlaktetemperatuur van de huid meer stabiel dan bij synthetisch materiaal. Alhoewel wol minder snel droogt, behoudt het de isolerende eigenschappen. Ideaal dus voor wisselende omstandigheden en intensiteit. Nog een voordeel van wol: het heeft de natuurlijke eigenschap dat bacteriën geen kans krijgen. Zo heb je minder snel last van stinkluchtjes.
Mix de materialen en je hebt het comfort en regulatie van wol en de duurzaamheid en vochtafvoerende eigenschappen van synthetisch materiaal. Tegenwoordig zijn er heel veel baselayers verkrijgbaar die bestaan uit gemixte materialen en zo alle voordelen bieden. 
Voor de vrouwen: een sportbeha is nog een behoorlijk lastig iets, die de werking van de baselayer tegen kan gaan. Eenmaal nat van het zweet heeft een sportbeha een negatieve invloed op je core-warmte. Kies voor een exemplaar met extra-vochtafvoering of merinowol.



Tussenlaag


Boven de baselayer en onder de shell draag ik meestal nog één of twee laagjes. Afhankelijk van de weersomstandigheden, de duur en intensiteit van mijn trail. Gebreide stoffen hebben dan de voorkeur boven geweven stoffen. Gebreide stoffen zijn meer stretch (beweegt dus beter mee) en hebben een beter ademend vermogen. Geweven stoffen zijn meer duurzaam en windbestendig. Boven de baselayer draag ik dus het liefst een gebreide top en eventueel dáár over nog een geweven top.
Vermijd te allen tijde katoen! Katoen houdt vocht vast en isoleert totaal niet als het nat is.

Pants or tights… of shorts… brrrr?


Wat vindt jij het lekkerste zitten? De ene loper draagt het liefst een strakke tight met eventueel een losse short er overheen. De andere loper geeft de voorkeur aan een losvallende broek. Of een korte broek. Aan dat laatste moet ik zelf met vrieskou niet denken!
Tights hebben het voordeel dat ze gestroomlijnder zijn en meer de bewegingen volgen dan een losvallende broek. Daarnaast houdt een tight lichaamswarmte beter vast. Voor de winter zijn er tights, die bestaan uit twee of zelfs drie laagjes stof. Hoe meer laagjes, hoe beter de warmte wordt vastgehouden. Voor extreme omstandigheden zijn er tights met windpanelen, die de snijdende wind tegen houden.
Als je een tight aanschaft, let er dan op dat hij goed aangesloten zit. Geen lubbers in de knieholtes en goed aangesloten om taille en heupen. Een goede tailleband of een koordje voorkomt dat de tight afzakt. 

Drinken 
Ook als het koud is heeft je lichaam behoefte aan vochtinname bij inspanning, maar vrieskou kan hier voor een probleem zorgen. IJsdeeltjes gaan zich afzetten aan de wanden van je drinkzak en –slang en dat kan er toe leiden dat je slangetje en aansluitingsdelen kunnen dichtvriezen. Om dat tegen te gaan kun je je drinkzak en -slang voorzien van een isolatielaag. Er zijn speciale hulzen voor de slangen en zakken voor de drinkzakken beschikbaar, die een temperatuur van -20 graden kunnen weerstaan. 
Vergeet ook geen isolatiedekentje mee te nemen als je de trails op gaat. Mocht je onverhoopt jezelf blesseren dan kan het isolatiedekentje je warm houden terwijl je op hulp wacht of wandelend je weg vervolgd. Er zijn ook van die chemische warmtebronnen. Kleine zakjes, heat pads, die je in je handschoenen kunt doen of voor de zekerheid mee kunt nemen.


Schoenen, spikes en GTX


Misschien wel het belangrijkste van je outfit om heelhuids terug te komen: je schoenen. Trailrunnen in de sneeuw of op ijs vraagt om een andere zool dan het hardlopen op de weg. Een zool met een grof profiel biedt je grip in de (zompige) sneeuw. Maar op ijs kun je ook met trailschoenen nogal snel onderuit glijden. Hiervoor zijn speciale ijskettingen of spikes voor de schoenen verkrijgbaar, die je onder je eigen schoenen bevestigd. Zo heb je ook op de gladste oppervlaktes grip. Nu zullen de momenten dat je spikes in Nederland nodig hebt zeldzaam zijn, maar als je naar de bergen gaat is het serieus het overwegen waard.
Maar natte sokken kunnen in de lage landen wel voor irritatie en ijskoude voeten zorgen. Schoenen voorzien van Goretex (GTX) zorgen al voor een extra beschermingslaag. Water van buiten komt de schoenen niet in. Nadeel is dat je zweetkakkies hun vocht ook moeilijker kwijt kunnen.  Schoenen voorzien van GTX zijn zeer geschikt voor zware omstandigheden of als je een slechte doorbloeding in de voeten hebt, waardoor kou heel snel invloed heeft op je bloedsomloop.  Kies ook je sokken zorgvuldig. Denk aan die merinowol, die je lichaamstemperatuur helpt te reguleren.
Een andere oplossing is het dragen van gaiters. Dit zijn soort van verhoogde enkelsokken, die je over de schoenen draagt en er voor zorgen dat steentjes, maar ook sneeuw niet in je schoenen kunnen komen.



Geniet van deze mooie winterse trailtaferelen!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Andrea
Andrea van Lieshout
Andrea   van Lieshout

Andrea van Lieshout

redacteur

Is blogger (RunAndreaRun.nl, looptrainer en bovenal sporter. Haar voorliefde ligt vooral bij trailrunning en obstaclerunning en ze nam in 2014 en 2015 deel aan het WK OCR en WK Spartan Race in de Verenigde Staten. Met haar brede interesse, haar passie voor hardlopen en jarenlange ervaring in de loopschoenen werpt ze een kritische en objectieve blik op alles wat er op de hardloopmarkt verkrijgbaar is. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

27
april