De Polar M430, uitgebreide review

De Polar M430 is de opvolger van de Polar M400. Wat zijn naast de optische hartslagmeter de verdere belangrijkste veranderingen

De Polar M430 is, net als zijn voorganger de M400 een prima sporthorloge. De M430 bevat enkele uitbreidingen hierop, waarvan de optische hartslagmeter het belangrijkste is. De hartslagmeter blijkt onder water ook prima te werken en is daarmee goed bruikbaar voor zwemtraining. De M430 geeft via je persoonlijke Polar trainingssite (flow.polar.com) toegang tot al je trainingsgegevens plus een gepersonaliseerde en adaptieve trainingsbegeleiding.

De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de M400 op een rij:

De M430 in de praktijk

Ik heb de M430 twee weken gebruikt bij hardlopen, fietsen, zwemmen. Ik was benieuwd naar precisie van de afstanden (GPS), gebruik bij zwemmen en fietsen, en uiteraard naar prestaties van de optische hartslagmeting. Mijn ervaringen:

Afstanden, GPS: zoals gezegd functioneert de GPS niet tijdens zwemmen, maar bij hardlopen en fietsen waren alle metingen prima. Vergeleken met bijvoorbeeld de Garmin 630 zie ik dat de M430 wat nauwkeuriger meet op bochtige parcoursen. Op rechte stukken weg worden afstanden tussen de 4.99 en 5.01 km op een 5 km testtraject gegeven, erg nauwkeurig dus. De M430 stopt met tijdelijk met monitoren als je stil staat, wat fijn is (want horloges die dan doorgaan met meten, meten dan vaak wat extra, niet gelopen afstand). Tijdens hardlopen wordt het actuele tempo vrij nauwkeurig aangegeven, maar zoals bij alle GPS horloges beïnvloeden hoge bebladerde bomen of hoge gebouwen dit soort metingen enigszins. 

Optische hartslagmeting: heel fijn dat ik die vervelende borstband niet meer nodig heb. De optische meter doet het goed. De eerste paar sessies haperde de meting af en toe (dan werd af en toe een te hoge hartslag weergegeven), maar nadat het horloge me een keer gewaarschuwd had met de melding “De M430 dient strak gedragen te worden” en ik hem een gaatje strakker trok, waren mijn sessies veel nauwkeuriger. Heel soms is er in de hartslaggrafiek een verstoring te zien maar die duurt dan maar kort. 
Ik heb de meter vaak tegelijk met een borstbandmeting (met een Garmin) uitgevoerd om de hartslaggrafieken te kunnen vergelijken. Zo’n 70% van de sessies laat geen enkele verstoring zien.  Bij fietsen leek de meting soms wat verstoord als ik een stuk over klinkertjes fietste. Mijn pols trilde dan zodanig dat de meting wat onnauwkeurig werd. Bij hardlopen zag ik bij zowel duur- als intensieve intervalsessies goede en betrouwbare metingen. Overigens is het wel mogelijk om bij de M430 een borstband te gebruiken (type Polar H7 of Polar H10). Te overwegen bijvoorbeeld bij mountainbiken over ruwe paden. 

Algemeen: de M430 werkt qua bediening vergelijkbaar met o.a. de M400 en de V800 en is zit m.i. logisch en intuïtief in elkaar. Ook nieuwe functie kon ik probleemloos vinden zonder de handleiding erbij te hoeven pakken.

De M430 in flow

Polar biedt via de gepersonaliseerde flow website (flow.polar.com) de zgn. Smart Coaching functionaliteit. Mijns inziens vormt deze functionaliteit en site een substantieel deel van de waarde van de M430. Het horloge zelf meet hartslagen, maar wat betekenen die metingen? Welke tijd kan je lopen op de diverse afstanden en welk type trainingen moet je doen? Moet je vandaag rusten of kan je weer hard trainen? Zijn er alternatieve en aanvullende trainingen? 

Op al deze vragen geeft Smart Coaching antwoord. 

Fitheid, wedstrijdtijden: op basis van een berekende Running index (berekend uit snelheden en bijbehorende hartslagen tijdens recente trainingen) zie je op de site een indicatie van je mogelijkheden op de diverse afstanden. 

Trainingen, schema’s: de site biedt de mogelijkheid een gepersonaliseerd trainingsschema te maken. Ik neem de proef op de som: Amsterdam Marathon. Ik krijg een aantal vragen over mijn training: hoeveel train ik, hoe lang en hoe intensief zijn mijn sessies. Een druk op de knop, en voilà: een heel fraai trainingsschema. Ik als trainer kan dit schema beoordelen en zie dat het er prima uitziet. Tempo’s zijn goed, lange duurlopen zitten erin, omvang is in orde. Ik krijg te zien dat ik 3.10 op de marathon kan lopen, een heel realistische inschatting. Indrukwekkend!!

Tot mijn verrassing zie ik ook elke week een aantal aanvullende trainingen verschijnen: statische- en dynamische mobiliteitstrainingen (denk aan zwaai- en draai oefeningen, uitvalpassen), krachtoefeningen, en core stability oefeningen (enigszins verwarrend ‘kern’ genoemd). Op de site levert het klikken op deze aanvullende trainingen een video op die je exact de training voordoet. Gewoon meedoen, gemakkelijk! De oefeningen zijn trainingstechnisch in orde. Kracht omvat bijvoorbeeld: squats, goodmornings, crunches, chair dips, pushups. Oefeningen zijn vrij zwaar op de ‘core’ gefocust, wat prima is. Verder is het fijn dat de gegenereerde trainingssessies ook in je horloge aanwezig zijn (na sync). Mooi. Dan word je er fijntjes aan herinnerd. Onderstaand ter illustratie een overzicht van uitgevoerde trainingen en een aantal geplande trainingen in het marathonschema.

Naast gegenereerde trainingen kan je ook zelf (complexe) trainingen samenstellen: diverse type intervaltrainingen zijn gemakkelijk te creëren. Gelopen trainingen zijn eenvoudig in te zien. De volgende figuur geeft een deel van een intervaltraining weer (ik heb 3×500 meter uitvergroot weergegeven zodat hartslagverloop ook goed te zien is).

Een kleine waarschuwing of liever gezegd aandachtspunt: de M430 en de site geven de adviezen op basis van hartslag. Hartslag is slechts één van de vele trainingsindicatoren. Het kan daarom zijn dat het schema niet precies bij je past. Zo is bekend dat sommige oudere lopers vaak wat langer herstel nodig hebben na zware sessies en ik vraag me af of het trainingsschema hier rekening mee houdt. Hartslagzones zijn overigens aan te passen (op basis van testresultaten of leeftijd) Ook factoren als kracht, looptechniek, blessures, beïnvloeden een trainingsschema.
 
Hartslagmeting, intensiteitsgebieden

De M430-functionaliteit omvat geen lactaat- of drempelmetingen. Maar de meeste serieuze lopers weten hun drempelhartslag wel. 
Er zijn vijf zones op het horloge in te stellen. De default waarden staan m.i. vrij grofmazig. Zone 1 staat bijvoorbeeld op 49-59% van de hartslag. Gelukkig zijn de zonegrenzen gemakkelijk aan te passen en te personaliseren als je dat wilt. Bijvoorbeeld via www.trainingpeaks.com zijn persoonlijke waarden te berekenen. Ik gebruik:

Zone 1: minder dan 85% van drempel (bijvoorbeeld drempel 154, dan minder dan 131)
Zone 2: 85 tot 89% (131-138)
Zone 3: 90 tot 94% (139-146)
Zone 4: 95 tot 99% (147-154)
Zone 5: 100+ % (154+)

De Polar M430: Een compleet sporthorloge

Al met al is de M430 een perfect sporthorloge dat vooral op hardlopers gericht is. Een prima GPS functie, een zéér accurate en vooral gemakkelijke optische hartslagmeter. Lange levensduur van batterij, activity tracking, fitness indicatie, geavanceerde slaapanalyse etc.
 Imponerend vind ik de goede trainingsbegeleiding via de ‘flow’ site waarbij het inzien van trainingsresultaten en fitheid, maar vooral het kunnen genereren van een gepersonaliseerd schema, doorslaggevend kunnen zijn bij de beslissing tot aanschaf.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit RunTech