De Milestone Pod: klein en slim

Door
Paul Oude Vrielink
21 augustus 2017 08:52
De Milestone Pod: klein en slim
Milestonepod
De MilestonePod is een klein maar krachtig apparaatje. Je bevestigt hem op je schoen (zie onder) en zet hem vast met je veters. Je bevestigt je schoenen aan je voet en go! Je doet een duurloop, intervaltraining, bosloop, wat je maar wilt, en de MilestonePod registreert van alles. Zo op het oog lijkt het een simpele stappenteller maar niets is minder waar.

Hij registreert een groot aantal metrics: 
Cadans: aantal passen per minuut. 170+ per minuut is al prima.
Grondcontacttijd: tijdsduur dat voet in elke loopcyclus aan de grond is. Meestal 200-300 milliseconden. Als deze tijd te lang is wordt lopen minder efficiënt.
Beenzwaai: hoogte van de voet bij elke pas. Hoger is (tot op zekere hoogte) beter. Niet schuifelen maar voeten wat meer optillen. 
Voeten: mate van haklanding, en de impact op de grond (kracht waarmee je de grond raakt). 
Daarnaast gelopen afstand (opvallend nauwkeurig), snelheid, paslengte.  

De Pod onthoudt alles: geen smartphone nodig tijdens je training 

Na de training open je je MilestonePod app (te downloaden via Apple Store of Google Play en eenmalig te registreren via email of met je Facebook account) en haal je door het aanklikken van een Sync button via een bluetooth verbinding alle Pod gegevens op. Hierna kan je bovengenoemde informatie inzien.  Grafieken geven gedetailleerd weer hoe bijvoorbeeld cadans en snelheid samenhangen, wat je contacttijden zijn, en hoe hard de landing is. Ook zie je aantal verbrande calorieën, afgelegde afstand. Daarnaast berekent de app een "Runficiency” indicator die de technische kwaliteit van je loop weergeeft. Als je contacttijd kort is, je je hakken relatief hoog optilt en je cadans goed is, scoort de indicator hoog.
Alle informatie geldt uiteraard voor het been waaraan de Pod bevestigd is. Als je asymmetrisch denkt te lopen of problemen met een van je benen hebt, kan je de Pod aan de betreffende schoen bevestigen. Je kan ook tijdens de training gemakkelijk de Pod verplaatsen, bijvoorbeeld midden in een 6x1000 training, na drie stuks. 

Informatieve grafieken

Hoe zien die grafieken er dan uit? Ik heb een tempotraining op de loopband gedaan: 6x800 meter met snelheden van 15 a 16 km/uur wat resulteerde in de volgende grafieken. Allereerst cadans en grondcontacttijd. Op de linker-as de snelheid in minuten per kilometer, rechts de cadans resp. de grondcontacttijd.



Links is te zien dat de cadans bij hogere snelheden ruim boven de 180 ligt, rechts is te zien dat grondcontacttijden iets afnemen tot ca 210 milliseconden per stap.  Mocht je cadans erg laag zijn en grondcontacttijd hoog (denk aan minder dan 160 passen per minuut c.q. meer dan 300 milliseconden), verhoog dan je cadans en kijk wat er in de grafieken gebeurt! De Pod nodigt uit tot experimenteren en meteen de resultaten zien!

De derde grafiek (hieronder) geeft de leg swing aan: de hoogte van de voet tijdens het hardlopen. De grafiek is van de snelheid en de rode en groene punten geven in kleur aan hoe hoog mijn "leg swing” is. Tijdens inlopen is te zien dat mijn voet niet erg hoog komt, groen, 22% ‘mid’. Tijdens de snellere tempo’s komt mijn voet hoog. De vierde grafiek geeft de "runficiency” ofwel de technische kwaliteit van je loop weer. Ik zit bij hogere snelheden tegen de 95% en dit komt door zowel hoge "leg swing” als vrij hoge cadans en korte grondcontacttijd. 


Dan zijn er nog de belangrijke Foot Strike en Rate of Impact grafieken (overigens gemeten bij een net iets andere maar wel vergelijkbare tempotraining). In beide grafieken wordt ook, met gekleurde puntjes, aangegeven wat er gemeten is. 



De Rate of Impact is geeft het krachtsverloop in je voet tijdens de landing weer. Hoog (high) betekent dat deze krachten bij elke pas snel toenemen en dit levert blessurerisico op. Ik ben een typische haklander (zie links: Foot Strike, 100% Heel) en de haklanding gaat vaak gepaard met een hoge Rate of Impact en kan daardoor blessures in de hand werken. 

In de rechtergrafiek is te zien dat bij lage snelheden die kracht wel meevalt (low/mid). Hieruit leid ik af dat ik bij rustige duurtrainingen geen te grote krachten te verwerken krijg. Bij intervaltrainingen wel, maar omdat die procentueel geen groot deel van de training uitmaken hoef ik me wellicht geen zorgen te maken. Maar voor jou kan dat anders zijn. Als je vaak scheenbeenklachten hebt en de combinatie van haklanding en lage cadans en hoge rate of impact ziet, dan is het wellicht slim je cadans wat te verhogen tot 180+ passen per minuut en wat meer op je middenvoet te lopen. 



Recente ontwikkelingen

Sinds de vorige review (januari 2017) zijn er al vele verbeteringen aan de MilestonePod doorgevoerd:
Gebruik van meerdere Pods: je kan meer Pods tegelijkertijd koppelen aan de app, en snel hiertussen wisselen (via swipe over de app). Een Pod is altijd gekoppeld aan een bepaalde schoen (merk, type) en je kan dus met zowel trainings- als wedstrijdschoenen (bijvoorbeeld) werken. Je kan natuurlijk ook een Pod aan linker- zowel als rechterschoen koppelen.
Grafieken zijn verder verbeterd en zij meer gedetailleerd geworden.
Er is koppeling mogelijk met sporthorloges zoals de Polar V800. Te koppelen horloges moeten een Bluetooth Smart externe sensor kunnen koppelen. Zodoende kan je op je sporthorloge afstand/snelheid vanuit de Pod zien (handig bijvoorbeeld op loopband). Zie ook De Milestonepod in real time
Gegevens van een Run zijn te exporteren in .tcx formaat (swipe op de Run Log pagina naar links). Daarmee is de run (handmatig) op bijvoorbeeld Strava te importeren, ik heb het getest en het werkt. 

Tenslotte een paar weetjes. De Pod geeft de beste overzichten als je wat langere afstanden in gelijkmatig tempo loopt (bijvoorbeeld langere intervallen). Dit komt omdat de Pod een ‘sampling rate’ van 1 minuut heeft. Per minuut wordt er in de grafiek één datapunt weergegeven. Als je bijvoorbeeld een warming up loopt met 10x80 meter en veel stilstaan, zal er geen zinvolle grafiek te zien zijn. Als je daarentegen 5x1000 meter loopt, of gewoon een duurloop, dan zal je mooie en informatieve grafieken zien. Verder is er een led’je op de Pod te zien. Deze geeft NIET de batterij levensduur aan, maar de SCHOEN levensduur. Als de Pod vindt dat de schoen veroudert kleurt het led’je rood. Als je de Pod vervolgens aan een nieuwe schoen koppelt kleurt het led’je weer keurig groen. 
Verder is de Pod waterdicht: plassen en beekjes zijn geen probleem, er zit een rubberen afsluitring in het binnenste van de Pod. 

Alleen maar pluspunten: nauwkeurig, veelzijdig, goedkoop

Nauwkeurig: de afstands- en snelheidsmeting is nauwkeurig. Je kan via de app de afstandsmeting ijken (door een bekende afstand te lopen en daar de Pod mee te ijken). Daarna blijkt hij nauwkeurig (bij mijn trainingslopen vrijwel altijd binnen een marge van 2%) de juiste afstand aan te geven. 
Veelzijdig: er worden een groot aantal parameters gemeten. Ook op de loopband krijg je goede data. Koppeling met sporthorloges aanwezig. Gebruik meerdere Pods mogelijk.
Goedkoop: de prijs 34,95 euro. Ik vind het erg goedkoop voor zoveel functionaliteit. Enige tijd geleden was de prijs ietsje lager maar inmiddels zijn er allerlei features toegevoegd wat een iets hogere (maar nog steeds lage) prijs rechtvaardigt. De prijs nodigt ook uit tot gewoon maar eens proberen.

Verder vind ik het een pré dat de Pod op kronkelige bosparcoursen met hoge bomen nauwkeuriger is dan GPS-meting, die nogal eens gehinderd wordt door hoge bomen en bladeren, in combinatie met vele bochtjes.  Ik zeg Trail! 

Eindoordeel: Geschikt voor ieder loper. Doen!
 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Paul
Paul Oude Vrielink
Paul  Oude Vrielink

Paul Oude Vrielink



Is looptrainer bij Groningen Atletiek/loopgroep Roden. In het dagelijks leven is hij technisch specialist bij een groot softwarebedrijf. Vanuit zijn achtergrond als trainer (sinds 1988) en marathonloper (sinds 1983) schrijft hij schema's, artikelen, en levert hij adviezen. Hierbij combineert hij recente (wetenschappelijke) inzichten met eigen ervaring. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september