HOKA ONE ONE: een bijzondere schoen met een bijzonder verhaal

Marketing blabla of een hele goede schoen?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
HOKA ONE ONE: een bijzondere schoen met een bijzonder verhaal

‘HOKA is not about the product, HOKA is about creating experiences.’

….

….

Christophe Aubonnet is even stil en kijkt naar de slide van zijn PowerPoint.

‘But that is marketing blabla,’ vult Aubonnet aan.

Aubonnet gaat verder met zijn uitleg over HOKA, trails, bergaf lopen, Annecy, de vorm van HOKA en het materiaal.

We zitten in Amsterdam. Grote, hoge ramen met uitzicht over een Amsterdamse haven. Op tafel staan flesjes spa rood, broodjes zalm, broodjes tonijn en quinoa-salades. In mijn goodiebag een pen met een HOKA-logo, een schrift met een HOKA-logo, een shirt met een HOKA-logo, een broek met een HOKA-logo en nieuwe schoenen in mijn maat (van HOKA).

Aubonnet – met grijze bakkebaarden – vertelt over het ontstaan van HOKA. Hoe ze met een cluppie fanatieke sporters lol hadden in afdalen op ski’s, afdalen met een mountainbike, stroomafwaarts varen met een kano en naar beneden komen met een parapente.

Dalen is leuk.

Behalve met lopen. Lopen deed Aubonnet pijn. Met zijn grote lijf en 95 kilo was afdalen op de trailpaden vaak een lijdensweg. Kon dat niet anders?  Een stoel met 4 poten bood inspiratie. Kantel een stoel op zijn achterpoten en laat hem los: plok, en de stoel staat stil. Dan een schommelstoel. Kantel die naar achteren en laat hem los: en je hebt een mooie soepele beweging. Die twee bewegingen en de gedachte aan zijn eigen knieën gaven Aubonnet inspiratie. Aubonnet en zijn loopmaatjes wilden een schoen als een schommelstoel.

Ze bestelden een prototype in China.

De allereerste HOKA.

Op een kantoor in de buurt van Annecy werd de schoen bezorgd. Een halfuur later stonden Aubonnet en zijn loopmaatjes in een bos de schoenen te testen. Aubonnet stond op de uitkijk, want in dit bos kwamen ook veel types van Salomon testen en ze wilden op dit moment nog geen pottekijkers. Want al snel bleek: ondanks de tijd van minimalistische opmars (2009) is deze vorm en het materiaal van de zool iets bijzonders.

Pijnvrij dalen bleek mogelijk.

De schoen ging in productie en inmiddels is er een hele schoenenlijn voor trails, weg, baan en tig vormen en kleuren.

HOKA is hard op weg om een groot merk te worden binnen de loopwereld.

Ramiro Ameneiro (van Runner’s World) testte al meer dan 100 paar schoenen en vindt de overeenkomst met de Vaporfly van Nike opvallend. Dat vindt Aubonnet zelf ook. Alleen is de oorspronkelijke schoen van HOKA een stukkie goedkoper dan het kopie van Nike.

AMSTERDAM – Presentation HOKA Shoes. Foto: Diederik van der Laan / Photo Republic

Genoeg gepraat.

We gaan naar buiten.

Creating experiences.

Zonder blessures, op een fijne schoen.

AMSTERDAM – Presentation HOKA Shoes. Foto: Diederik van der Laan / Photo Republic
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit RunTech