De MotionMetrix: je looppatroon volledig doormeten

Door
Paul Oude Vrielink
12 februari 2018 08:16
De MotionMetrix: je looppatroon volledig doormeten
mm running
Enkele weken geleden was ik in de gelegenheid om mijn hardlooppatroon te laten analyseren, in de swim-bike-run shop TRIPRO te Hilversum. Niet via de standaard camera van de gemiddelde hardloopshop die constateert of je al dan niet over-proneert, maar via de MotionMetrix. De MotionMetrix bestaat uit twee Kinect camera’s verbonden met een laptop; de camera’s zijn opgesteld schuin aan weerszijden voorkant van een gewone loopband en nemen je looppatroon op. De loopband is een speciale band waarbij het loopoppervlak vrijwel niet veert in tegenstelling tot de meeste gewone loopbanden. Nu denk je: dat is toch hetzelfde, ook een camera, what’s new?

Maar nee! De Kinect camera’s zijn bijzonder: ze nemen hardloopbeelden op inclusief dieptewaarneming waar en kunnen zo bepalen waar (in de ruimte) zich je benen, knieën, heupen, en voeten bevinden. De twee camera’s creëren zo een 3D beeld, wat wordt vervolgens met geavanceerde software geanalyseerd wordt. Uit de analyse komt erg veel informatie. Veel meer dan menig ander analysehulpmiddel kan bieden, en ook (het moet gezegd) meer dan menig trainersoog kan waarnemen.

De volgende karakteristieken worden geregistreerd. Voor de hand liggend:
Pasfrequentie
Contacttijd: tijd dat je voet aan de grond is
Hellingshoek ("forward lean”)
Landingspositie voet (ten opzichte van lichaamszwaartepunt)
Verticale verplaatsing

Maar ook minder voor de hand liggende:
Afremming bij elke pas. Enige afremming is onvermijdelijk, maar een te veel kost energie.
Laterale (zijwaartse) krachten. Overbodige laterale beweging kost energie.
Belasting op knieën en heupen. Dit is een optelsom van opwaartse kracht, zijwaartse (laterale) kracht, afremkracht, landingshoek, hoeken in knieën en heupen.
Allerlei andere hoeken: landingshoek been-grond, hoek knie bij landing (moet niet te diep zijn), hoogte zwaaibeen na afzet (moet niet te laag zijn, dat geeft een schuifelpas aan), heupstrekking, heuppositie/kanteling.

Deze waarnemingen worden gepresenteerd in mooie overzichten (zie onder), waarbij de parameters vergeleken worden met die van elite lopers. Uiteraard kan je zeggen "maar wij zijn geen elite, wij zijn gewoon recreanten” maar als je vergelijkt moet je wel érgens mee vergelijken en waarom dan niet met het ideaalplaatje? Naast de waarnemingen zijn er ook de berekeningen. Zo wordt je loopeconomie in joule per kilo per meter berekend. Hoe lager hoe beter. Ook wordt je "speed capacity”, snelheidspotentieel berekend. Hoe hard kan je, gegeven je techniek. 

Overzicht "running performance”



We zien linksboven de genoemde loopeconomie (2.72 bij mij, ik heb een A+label, ik ben blij). Speed capacity geeft aan dat ik looptechnisch gesproken "hard kan”. Mijn Joint loading (belasting op gewrichten) is erg hoog: oei, dat wist ik niet…. Zie onder. Ik ben geen haklander, verrassend. Heuppositie normaal. Te veel om op te noemen. Bij elke parameter staat ook een groene markering. Deze geeft aan waar elite lopers scoren. Uiteindelijk scoor ik een 4.2 uit 5 waarbij ik iets teveel afrem en er iets teveel laterale krachten zijn. 

Overzicht "gait charactistics” (looppas karakteristieken)
En hier begint de magie. Dat afremmen is nog nooit zo gedetailleerd gemeten, de laterale krachten waren mij onbekend. 



De benen linksonder: mijn linkerbeen knikt naar binnen, rechterbeen is neutraal. Mijn kniebuiging tijdens landing is (veel) te groot. Kniehoeken links en rechts zijn wat verschillend. Mijn verticale beweging links is minder dan rechts: ik zet minder hard af. Al met al zit er een asymmetrie in mijn lopen. Mijn hak komt minder hoog dan zou moeten, mogelijk door te gespannen quadriceps en iliopsoas. Mijn lichaamszwaartepunt (COM, Centre of Mass) remt af en versnelt bij elke pas (antero-posterior lijntje) en beweegt ook wat zijwaarts (medio-lateral). Beiden zijn iets teveel en kosten dus energie.

Tot nu toe was het enige commentaar op mijn loopstijl "soms ziet het er net niet symmetrisch uit”, maar NU weet ik de belangrijke details! Er is werk aan de winkel. Krachtoefeningen, stabiliteitsoefeningen, afzet links verbeteren, iets hoger lopen, quadriceps en iliopsoas rekken (was de aanwijzing van de analyse vanuit TRIPRO). 

Overzicht krachten

Tenslotte zijn er "de krachten”.  De krachten worden vergeleken met het gemiddelde dat 600 lopers van allerlei verschillende niveaus en loopstijlen scoren, van elite tot recreanten. Ik scoor vrij hoog: knieën en heupen worden zwaar belast. Mogelijk door de iets te lage landing en door de zijwaartse beweging in mijn loop. Ik heb enorme O benen, dit vergroot ook de zijwaartse krachten.



Razend interessant allemaal. Waar vind je zulke gedetailleerde gegevens! Bij navraag en na lezen van de documentatie op de MotionMetrix site blijkt bovendien dat de apparatuur geijkt en getoetst is tegen andere methoden om bijvoorbeeld krachten en loopeconomie te meten… de info is dus betrouwbaar.  

MilestonePod aanvullend?

De MilestonePod meet enkele van de genoemde aspecten zoals contacttijd, hoogte van de hak (leg swing), voetplaatsing. Uit de MotionMetrix analyse komen gegevens die je vervolgens kan monitoren met de Milestoneodpod: je kan werken aan bijvoorbeeld voetplaatsing of hoogte van hak. Asymmetrieën zijn ook te monitoren, door hem soms links, soms rechts te dragen…  (www.milestonepod.nl)

Een praktijkverhaal

Een praktijkverhaal vanuit de winkel: "Een week of 7 geleden nog een personal trainster hier uit de regio. Bij haar stond het ‘stoplichtje’ rechts in haar heup op rood en op de vraag of ze recentelijk klachten en blessures heeft gehad vertelde ze dat ze al 8 maanden rechts last van een ‘zeurende’ achillespees en idem aan haar heup. We zagen ook grote verschillen tussen het bewegen links en rechts. Ik heb wat testjes bij haar gedaan en daarna doorgestuurd naar een chiropractor die we goed kennen en veel sporters in de praktijk heeft. De blokkade in haar si-gewricht is verholpen en het gaat nu harstikke goed. Vrijwel compleet klachtenvrij en ze loopt inmiddels weer serieus. Maar het is echt super interessant om te zien dat het systeem eruit pikt dat er bewegingstechnisch er in haar bekken iets afwijkend bewoog en daar dus een risico melding op gaf.”

Mijn eigen praktijkverhaal sluit daarbij aan: het systeem laat goed de gevolgen van mijn lange enkelblessure zien: links-rechts verschil en zijwaartse belastingen op mijn benen. Het MotionMetrix systeem wordt (is me na een google-zoekactie duidelijk geworden) her en der al gebruikt door professionele lopers. Ik ben dan ook benieuwd wanneer het MotionMetrix systeem in meer winkels en/of fysio praktijken te zien zal zijn en ik zie het als een ideaal hulpmiddel bij de analyse van looptechniek, vooral bij blessures en klachten.

Wat kost het om analyse te laten maken?

Basis analyse is € 25 (duurt 30 a 35 min) en een uitgebreide analyse € 50 en duurt ongeveer 60 min. 

Koop je vervolgens als ProRun lezer een paar loopschoenen dan krijg je de basis analyse gratis en kost de uitgebreide analyse slechts € 25. Bovendien krijg je dan als ProRun lezer ook nog 10% korting op de aankoopprijs van de schoenen.  Vooraf duidelijk vermelden dat je een ProRunlezer bent. 


Referenties




  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Paul
Paul Oude Vrielink
Paul  Oude Vrielink

Paul Oude Vrielink



Is looptrainer bij Groningen Atletiek/loopgroep Roden. In het dagelijks leven is hij technisch specialist bij een groot softwarebedrijf. Vanuit zijn achtergrond als trainer (sinds 1988) en marathonloper (sinds 1983) schrijft hij schema's, artikelen, en levert hij adviezen. Hierbij combineert hij recente (wetenschappelijke) inzichten met eigen ervaring. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Paul Oude Vrielink
    Ja klopt. Ik ben zelf een 'Glider' met vrij lage hak/knie. De score geeft aan dat het al efficiënt is, dus ik zal niet opeens mijn techniek erg gaan veranderen. Ik zie vooral voordeel van dit apparaat bij opsporing van asymmetrieen in relatie tot blessures. Verder hebben sommige lopers wel een motorieke voorkeur en is die inderdaad het effiëntst, maar er zijn ook lopers wiens motorieke voorkeur overduidelijk niet optimaal is (enorme shuffle lopers, lopers die erg afremmen etc). En in die gevallen kan je precies aanwijzen in welke richting ze kunnen verbeteren. Nog anders gezegd: stel je hebt een 'afremmende glider': je wil dan dat remmen er wat uithalen maar niet meteen alles helemaal veranderen.
    Reactie geplaatst op 14/02/18 om 10:37 uur
  • Jos
    Interessant maar je kunt niet één ideaalbeeld neerzetten voor elke loper. Iedere loper heeft een motorieke voorkeur waardoor hij of zij beter presteert door op een bepaalde manier te lopen. Je kunt een Glider misschien als een Gazelle leren lopen maar krijg je dan een beter resultaat?
    Reactie geplaatst op 13/02/18 om 17:29 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
februari