RunTech

Review: Powerbreathe

Door
Andrea van Lieshout
2 juni 2015 11:37
Review: Powerbreathe
Een paar weken geleden kwam ik in aanraking met de Powerbreathe, een apparaatje waarmee je je ademhalingsspieren kunt trainen. Je kon toen lezen  wat het nut is van het trainen van je ademhalingsspieren. Samen met een aantal andere testers ben ik aan de slag gegaan. Nu vijf weken en een trainingsprogramma van Trainjelongen.nl  later kan ik de ervaringen met je delen.

De deelnemers van de ProRun test waren erg positief over de resultaten van hun training met POWERbreathe. In een relatief korte periode van 5 weken kregen ze een diepere ademhaling en konden snellere tempos daadwerkelijk makkelijker aan. 

Omdat we denken dat deze innovatieve trainingsvorm voor veel lopers, van recreatief tot hoog niveau, winst kan brengen hebben we een mooie aanbieding geregeld. De leverancier van POWERbreathe; Trainjelongen geeft de komende twee weken aan de lezers van de ProRun een korting van 15% bij aanschaf van een POWERbreathe naar keuze. 

Heb je interesse? Ga dan naar www.trainjelongen.nl, kies een POWERbreathe uit en vul bij het afrekenen de couponcode prorun2015 voor je korting van 15%.
Actie is geldig tot 15 juli 2015, niet in combinatie met andere aanbiedingen.


Powerbreathe
Als sporters zijn we er vooral op gericht om ons bewegingsapparaat te trainen met conditie- en krachttrainingen. Wat we er vaak bij vergeten is dat er op een ander vlak ook winst valt te behalen: het ademhalingssysteem. In de topsport begint men er steeds meer van doordrongen te raken dat het presteren mede te beïnvloeden is door het ademhalingssysteem te trainen. Samen met vijf andere testpersonen (3 mannen en 3 vrouwen totaal) heb ik de afgelopen weken de Powerbreathe mogen testen. De Powerbreathe is een apparaatje  waarmee je door een weerstandsknop aan te draaien de ademhaling kunt belasten. Voor een verdere uitleg verwijs je ik je naar het vorige artikel op ProRun

Schema op maat
Van Trainjelongen.nl hebben alle testers een trainingsprogramma op maat gekregen. Iedereen heeft namelijk een eigen doel, fysieke kenmerken en een aantal van ons heeft astmatische klachten. Het programma is opgedeeld in vijf weken met iedere week een eigen focus. 
In het begin is het wennen om tegen weerstand in adem te halen. De eerste week is dan ook gericht op gewenning en het aanleren van de juiste ademtechniek: vanuit de buik en flanken. Ik merk direct dat die spieren meteen aan het werk gezet worden bij het ademen door de Powerbreahte. Ik doe 30 inademingen en blaas rustig uit door de Powerbreathe en in een paar minuten ben ik klaar. Dit doe ik twee keer per dag. Het kost nauwelijks tijd en je kunt het doen terwijl je bijvoorbeeld zit te lezen of achter de computer zit te werken. De inspanning die ik moet leveren om tegen de nu nog lage weerstand in te ademen is gering. Voor de grap geef ik een flinke draai aan de weerstand en probeer een teug adem te halen. Dat gaat veel te moeizaam. De weerstand staat dan op 2,5. Het is de bedoeling dat dit aan het einde van het trainingsprogramma gemakkelijk gehaald moet worden.



Opbouw
In week 2 gaat de weerstand licht omhoog. Ik merk de eerste paar keer dat dit even wennen is, maar al snel adem ik zonder problemen door de weerstand heen.
Week 3 en 4 zijn ‘pittige weken’. Ik werk nu aan het opbouwen van de weerstand op basis van repetition failure. Iedere keer als ik de 30 ademhalingen goed volbreng, draai ik de weerstand voor de volgende training een kwartslag op. Haal ik de 30 ademteugen niet, of moeizaam, dan draai ik de weerstand een kwartslag terug of blijft deze gelijk. De eerste dagen gaat de weerstand in rap tempo omhoog. Daarna blijf ik een tijdje rond hetzelfde niveau hangen en stijgen de vorderingen langzamer. 

Weerstand vs. weerstand
In week 5 gaat het verhogen van de weerstand verder door, maar dan het liefst in de sporthouding. Ik loop voornamelijk hard dus ik doe de oefeningen nu staand in plaats van zittend. Ik merk dat ik naast mijn ademhalingsspieren de kracht ook vanuit mijn bekken en onderrug ga halen. Jammer genoeg kon ik deze laatste week niet helemaal goed afsluiten vanwege een flinke neusverkoudheid. Dit had toch een dusdanige invloed dat ik de weerstand iets heb moeten verlagen. Echter, de 2,5 waar ik in de eerste week voor geen meter doorheen kwam, red ik nu (ook met verkoudheid) met gemak!

Conclusie
Ik kan dus concluderen dat mijn ademtechniek beter en ademspieren sterker zijn geworden. Hoe dit zich verhoudt tot mijn loopprestaties en invloed op mijn hartslag kan ik alleen op basis van gevoel zeggen; mijn indruk is in ieder geval dat het trainen met de Powerbreathe een gunstig effect heeft op het sporten en presteren als geheel. Ook de andere deelnemers van de test geven aan makkelijker te lopen. Samen met de wetenschappelijke onderzoeken die prestatieverbeteringen documenteren is dit voor mij genoeg reden om de Powerbreathe met regelmaat te blijven gebruiken om zo de blijvende voordelen hiervan te kunnen incasseren. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Andrea
Andrea van Lieshout
Andrea   van Lieshout

Andrea van Lieshout

redacteur

Is blogger (RunAndreaRun.nl, looptrainer en bovenal sporter. Haar voorliefde ligt vooral bij trailrunning en obstaclerunning en ze nam in 2014 en 2015 deel aan het WK OCR en WK Spartan Race in de Verenigde Staten. Met haar brede interesse, haar passie voor hardlopen en jarenlange ervaring in de loopschoenen werpt ze een kritische en objectieve blik op alles wat er op de hardloopmarkt verkrijgbaar is. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • robin
    toch maar weer regelmatig oppikken
    Reactie geplaatst op 05/06/15 om 14:49 uur



Loopkalender

18
juli