Hardlopen gaat prima samen met je studententijd

Hardlopen en studeren samen heeft best wat voordelen, je kunt gewoon student blijven én lekker hardlopen. We zetten de voordelen op een rij.

hardlopen-studeren

Je bent student en zou wel een keer wat fitter willen worden. Het nieuwe jaar komt eraan ofwel een goed moment om te beginnen met hardlopen. Maar je twijfelt, want je moet best veel studeren en dan heb je ook nog al die leuke feestjes. Moet je nou je studententijd missen omdat je wilt hardlopen? Geen zorgen je kunt gewoon student blijven én lekker hardlopen. Hardlopen en studeren samen heeft namelijk best wat voordelen.

Je wordt gelukkiger. Tijdens hardlopen maak je endorfine aan (het gelukshormoon). Dit gelukshormoon zorgt voor een betere weerstand en gaat het stresshormoon cortisol tegen. En stress heb je best regelmatig als student. Probeer dus ook zeker in drukke stressvolle periode (bijvoorbeeld rond tentamens) te blijven hardlopen.

Je kunt beter tegen alcohol. Ja echt, uit onderzoek kwam naar voren dat mensen die 2.5 uur per week sporten minder schadelijke effecten ondervinden van alcohol. Maar ook als nazorg kan hardlopen prima. Heb je gisteren gestapt, voel je je redelijk prima maar nog wel een beetje futloos? Ga een kort rondje hardlopen. Een beetje beweging zorgt voor dezelfde oppepper als een kopje koffie of een (koude) douche.

Het is een goedkope sport. Oké, het eerste paar goede hardloopschoenen dat je je hebt laten aanmeten is even een investering (ongeveer €150,-). Maar daar kun je ook een tijdje mee vooruit. Gemiddeld gaan hardloopschoenen tussen de 600 en 1.000 kilometer mee. Maar je kunt het ook eerst proberen met een iets goedkoper paar. En je hoeft ook niet gelijk een hardlooplegging van €100,- aan te schaffen; die van €30,- zitten ook prima, kan ik uit ervaring zeggen. Als je je outfit bij elkaar hebt, ben je klaar om te gaan; geen lidmaatschap of andere abonnementen nodig.

Je kunt zelf bepalen waar en wanneer je gaat lopen. Voor een student is elke week anders en kan het soms lastig zijn om op regelmatige tijden te trainen. Gelukkig maakt het met hardlopen niet echt uit op welk tijdstip je gaat lopen. Denk er wel aan dat je goed te zien bent als je in het donker loopt. Vind je het eng om alleen door het donker te lopen vraag dan een huisgenoot/studiegenoot om mee te gaan, ook net zo gezellig. Als je alleen vroeg in de ochtend kan trainen, kun je overwegen om zonder ontbijt te trainen. Loop dan zeker niet te lang of te intensief.

 

Foto: Sandra Wilgenhof

Door hardlopen slaap je beter. Hardlopen helpt aan een betere slaap. Zo zorgt de inspanning van het hardlopen ervoor dat je lichaam moe is en moet herstellen waardoor je makkelijker in slaap valt. Zoals eerder gezegd gaat hardlopen stress tegen; en minder stress staat gelijk aan beter slapen. Slaap is heel belangrijk voor je cognitieve prestaties; het opslaan en verwerken van kennis en informatie.

Dus: als je de hele dag moet studeren, ga dan halverwege de dag een rondje hardlopen. Laat alle informatie van de ochtend op je inwerken en na een frisse douche ben jij weer klaar voor je tweede studieronde. ‘s Avonds slaap je als een roosje en wordt alle informatie in je hersenen opgeslagen. Dat tentamen wordt een makkie!

 

STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit RunTech