Kies de juiste schoen

Door
Tim Moria
3 augustus 2017 07:00
Kies de juiste schoen
Het is zo'n basale vraag: hoe kies ik de juiste hardloopschoen? Natuurlijk hebben we hier al vaak over geschreven, maar toch blijkt dit voor veel hardlopers nog steeds een lastig vraagstuk. Iedere voet is tenslotte anders en de keuze aan hardloopschoenen is enorm. En dus kan het best een opgave zijn om door alle bomen het bos te blijven zien. 

Het eerste advies blijft toch, hoe simpel het ook klinkt, om een gespecialiseerde hardloopwinkel te bezoeken. Het personeel kan je uitstekend helpen, doorgaans ondersteund door videoanalyses van je looptechniek. Zo kan er precies bekeken worden wat voor voeten jij hebt, hoe je landing is en welke schoenen daar het beste bij aansluiten. Ga dus niet blind af op het advies van vrienden, bijvoorbeeld omdat zij groot fan zijn van een bepaald type schoen. Wat voor de een lekker loopt, is voor de ander een ware crime. En dat wil je niet, want de verkeerde schoen zorgt binnen de kortste keren voor vervelende en soms zelfs langdurige blessures. Er zijn sowieso drie dingen waar je zelf al op kunt letten.

Type voet
Vul eens een pan met een minimaal laagje water en stap er even in. Vervolgens stap je er uit en zet je je voet op papier. Dan zie je dus de afdruk van je eigen voet. Wanneer je nagenoeg de volledige afdruk van je eigen voet ziet, kun je meteen de conclusie trekken dat je een schoen nodig hebt met veel ondersteuning. Wanneer je ongeveer de helft van je voet ziet afgedrukt, heb je het wat makkelijker. Je pronatie is dan redelijk 'normaal' en je kunt hoogstwaarschijnlijk met veel verschillende type schoenen overweg. Zie je juist nagenoeg geen afdruk van je voet, maar hooguit de bal en nog een aantal dunne lijnen? Dan klapt je voet hoogstwaarschijnlijk naar buiten tijdens het hardlopen (onderpronatie) en heb je schoenen nodig met een grote flexibiliteit, zodat ze de grootste schokken kunnen voorkomen. 

Pronatie
Het staat hierboven al kort beschreven, maar de pronatie (afwikkeling) van je voet is dus ook van belang. Bij overpronatie (je voet slaat bij iedere landing als het ware naar binnen), is het goed om stevige, stabiele schoenen te kiezen. Anders heb je een grote kans op overmatige spierbelasting voor zowel voeten als benen.

Bij onderpronatie klapt je voet juist naar buiten en kun je dus het beste kiezen voor flexibele schoenen met een stevige demping. Die demping kan de, we zeiden het zojuist al, grootste schokken opvangen. Bij 'normale' pronatie kun je juist  met veel verschillende schoenen uit de voeten. 

Ondergrond
En tot slot kunnen we natuurlijk ook niet om de ondergrond heen. Het type schoen dat je gebruikt is zeer afhankelijk van de grond waar je op loopt. Op de weg en op de loopband kun je eigenlijk met ieder type schoen overweg, maar tijdens het trailen kun je beter gaan voor een type schoen dat stijver is en stevigere zolen heeft. Zo voorkom je vervelende aanrakingen met bijvoorbeeld stenen of andere objecten op de route. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is freelance journalist en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. En wanneer het even kan, trekt hij er ook nu nog op uit voor een training.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jos
    Ook ik heb een filmpje laten maken voor het kiezen van de juiste schoen. De conclusie was duidelijk;ik proneer en stevig ook! En toch....geen enkele schoen voldeed. Die harde stabiliteitsblokken zorgden altijd voor pijn na circa 500km. De schoen was dan ook niet mee te gebruiken. Neutrale schoenen zorgden ook voor pijn. Totdat ik bij toeval een paar schoenen kocht...zomaar...op de gok! Deze hebben een drop van 5 mm en geen 12. En eureka...! Ik loop nu op neutrale schoenen met lage drop of geen drop. Het merk maakt niet uit. Ik weet nu dat ik ook geen hiellander ben. De hielen van de standaard schoenen zijn gewoon te hoog.Ook dit zal niet voor een ieder opgaan, maar het kan een oplossing zijn.
    Reactie geplaatst op 22/08/17 om 23:09 uur
  • Jan
    - Vervolgens stap je er uit en zet je je voet op papier. Dan zie je dus de afdruk van je eigen voet. - Dan zie je hoe iemand zijn of haar gewicht op een ontspannen voet neerzet terwijl de voet optimaal functioneert wanneer er spanning op de peesplaat staat. Dat zegt nog weinig over de ondersteuning die een hardloper nodig heeft. Dit is ook waarom hardloopspeciaalzaken videoanalyses maken en dan ook nog meerdere opnamen maken wanneer dit nodig is.
    Reactie geplaatst op 07/08/17 om 14:53 uur

Loopkalender

22
oktober