RunTech

Lekker flexibel

Door
Jeroen van Geelen
15 december 2018 00:00
Lekker flexibel
Beeld shutterstock
De juiste hardloopschoenen kopen is lastig. Je hebt niet alleen telkens nieuwe modellen of de bekende modellen zijn net weer iets veranderd in de nieuwe collectie en voelen daardoor weer net anders dan je bent gewend. Maar ook krijg je bij verschillende winkels verschillende adviezen en meestal slechts gebaseerd op een beeld waarbij er met een video-opname naar de beweging van de enkel wordt gekeken. Of je proneert of niet bepaalt min of meer de keuze van het tyoe schoenen.

Maar het kan echt beter en completer! Inmiddels werken er in Nederland nu al 3 winkels met het  meest geavanceerde loopanalyse systeem, MotionMetrix, waarbij niet alleen de beweging van de enkels en voeten worden meegenomen maar die van het totale lichaam. En het gaat niet alleen om de bewegingen, maar ook wat die bewegingen voor belasting op je lichaam loslaten en welke effecten dan heeft. 



MotionMetrix is geïntroduceerd door onze eigen ProRun store in Hilversum, maar inmiddels ook in gebruik door Run X Groningen en Run X Tilburg.

Maar waar moet je verder in elk geval nog opletten bij de aanschaf van je nieuwe schoenen:

Buigzaam?
Als eerste een aandachtsgebied dat weinig wordt opgepakt door verkopers. Let op de flexibiliteit van de zool en dan met name het deel onder de voorvoet. Voor sommige type lopers is het prima wanneer een schoen een specifieke torsiestijfheid heeft, maar vrijwel iedereen is gebaat bij een soepele voetafwikkeling. Of een schoen meer of minder soepel afwikkelt is vaak te zien aan de hoeveelheid 'flex grooves' die er onder de voorvoet zitten. Op die zogenaamde flex grooves kan de zool van de schoenen makkelijker buigen waardoor deze vloeiender met de beweging van je voeten afwikkelt.   

Als voorbeeld zie je hier de zool van een Asics schoen en een Brooks schoen. Je ziet duidelijk dat de Brooks schoen (de onderste afbeelding) meer flex grooves heeft als de Asics schoen en daarmee geeft de Brooks schoen ook een makkelijkere afwikkeling.


Het is niet per se een kwestie van van goed of slecht, maar wel iets waar sommige lopers erg gevoelig voor kunnen zijn. Zeker de lopers die wel eens wat last van brandende / tintelende voeten hebben of dat gevoel hebben dat je tenen gaan 'slapen'hebben baat bij een meer flexibele voorvoet. 
 

Ruimte bij de tenen
Bij tests in de praktijk wordt ook altijd gekeken naar de ruimte bij de tenen. Een schoen mag goed aansluiten. Dat helpt in je ondersteuning. Maar het is ongunstig als daardoor je kinetische werking van voet, enkel been, knie en nog meer in de keten gaat verstoren. Geef je tenen de ruimte. Laat al die kleine spieren en pezen maar werken. Dat moet zeker niet allemaal rotsvast ingesnoerd zijn.

Let daar bij je volgende aankoop op of een schoen vanaf de voorvoet voldoende ‘toe box’ biedt. Beweeg goed met je tenen. Daarbij voel je als eerste via je grote en je kleine teen of je lekker kunt bewegen. Krom en strek die tenen. Dan weet je meteen of je optimaal je kracht kwijt kunt in die toe box.

Natural running geef het de tijd
Je kunt tegenwoordig schoenen in alle maten vinden maar gelukkig ook in mate van natural running. Daarbij gaat het om de hoek tussen de hak en de voorvoet. Oftewel het hoogste en het laagste punt in de stand van je voet in de hardloopschoen. Klassiek gesproken heeft een hardloopschoen ongeveer 12 mm verschil tussen de hak en het laagste punt onder de voorvoet. Dat is de heel drop.

Toen kwam de trend naar natural running. De 12 mm zakte naar 10, 8, 6 en sommige lopers vinden het heerlijk om op 0 te lopen. De meeste lopers vinden een vorm van een drop wel zo comfortabel.

In alle gevallen geldt verander je van drop in je schoenen geef je banden, pezen en spieren dan ruim de tijd om aan de veranderende belasting te wennen. En dat is vaak meer dan een weekje....

Beter worden in je voetenwerk
Wat je traint daar zal je beter in worden. Dat geldt ook voor het voetenwerk. Wil je toe naar een zeer flexibele schoen met slechts een drop van enkele millimeters, neem daar de tijd voor. Dat betekent héél lang de tijd voor nemen. De overstap kost vaak vele maanden tot een jaar.

Dat is ook niet zo gek. Als de voet zelf de krachten moet opvangen die het eerst werden onthouden door stugge schoenen dan weet je dat je die spieren lang moet trainen. In je voeten werken tientallen spieren samen. Met alle piekbelastingen per stap kun je maar langzaam de overstap maken van bijvoorbeeld 12 mm naar 6 mm. Dat klinkt als afzien en pijn lijden maar dat is het niet en het heeft ook een groot voordeel: je voeten worden meer getraind. Je wordt sterker in je voeten. Eenmaal gewend aan de belasting kun je net zover gaan in je duurlopen als vóór je overstap.

Volgende paar?
Kijk en voel bij je volgende paar goed naar flexibiliteit, ruimte bij de tenen en de heeldrop. 3 zaken die je niet meteen in een video van een winkel kunt vastleggen omdat dit punten zijn die je ook kunt trainen. Een video geeft een uitgangssituatie weer. Deze 3 punten gaan over de ontwikkeling en het trainen van je voeten.

Succes, en veel plezier met de aanschaf van je volgende paar.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Jeroen
Jeroen van Geelen
Jeroen van Geelen

Jeroen van Geelen



Jeroen is eigenaar TRIPRO running & triathlon analysecentrum Hilversum
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    -Zeker de lopers die wel eens wat last van brandende / tintelende voeten hebben of dat gevoel hebben dat je tenen gaan 'slapen'hebben baat bij een meer flexibele voorvoet.- Opvallend, aangezien die klacht een totaal andere oorsprong heeft bij de grootste deel van de lopers die daar last van heeft, maar ook bij de overige. Flexibel is overigens een verkeerd gekozen benaming wanneer je het alleen hebt over de voorwaartse afwikkeling. Verder lees ik in het hele verhaal niets over het gebruik van voorvoet en hiel bij het eerste grondcontact, dus is het als advies over schoenen sowieso wat matig.
    Reactie geplaatst op 17/12/18 om 10:15 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
januari