Stukgaan op 800 meter: dankzij Polar

Op de nieuwe Polar kun je live de segmenten op Strava zien. Dat wordt knallen.

Stukgaan op 800 meter: dankzij Polar

Ik strik mijn veter en ben in gedachten bij de Erasmusgracht.

Over tien minuten ben ik aan het begin van het segment: Fietspad tot zwembad. 800 meter.

Het is niet het mooiste stukkie van Amsterdam.

Geen park. Geen mooie grachtenpanden.

Maar er ligt wél een Strava-segment. Mijn snelste tijd op dat segment is 2:52″. Alleen Jurian Glas is sneller. Die ken ik niet. Maar op Strava zie ik dat hij die 800 meter in 2:51″ gelopen heeft.

Eén seconde sneller.

Ik doe mijn Polar om, adem een keer diep in en laat mijn adem los terwijl ik mezelf moed in praat: 2 kilometer inlopen en dan 800 meter knallen. Bam. Ik trek de deur dicht, loop twee trappen af en dribbel rustig de Bos en Lommerweg uit.

Op de nieuwe Polar Grit zit een functie waarmee je tijdens het lopen ziet waar een segment begint en eindigt

Op Strava kun je een segment aanklikken als favoriet en dan kun je met de Polar zien of je op dat stuk sneller of langzamer bent dan jezelf. Voor het gebruik van de segmenten moet je tegenwoordig wel de betaalde variant hebben van Strava.

Eerder testte ik het in het Vondelpark.. Het was lollig om te zien dat het werkte. Af en toe keek ik op mijn horloge. + 27 seconden, nog 1241 meter. +41 seconden, nog 278 meter. De 3,1 kilometer liep ik in 12:21. Niet mijn snelste tijd en nummer 194 op dat segment. Imo Muller heeft de kroon. De supersnelle man van de redactie Runner’s World die een marathon in 2u25′ loopt.

Aan zo’n snelle gast kan ik nooit tippen.

Een training later loop ik een ander rondje. Een rondje waar minder goede lopers komen. Op Strava kijk ik alvast of er een segment is van 800 meter. 2 x 400 meter vind ik een mooie afstand om even goed diep te gaan. Mijn oog valt op segment Fietspad tot zwembad, ik vink het segment aan als favoriet en synchroniseer mijn Polar met Polar Flow. Door de link tussen Strava en Polar, hoef ik niets meer te doen.

Tijdens het lopen zie ik waar het segment precies begint en na het lopen kom ik erachter dat ik op het segment de tweede tijd heb achter ene Jurian Glas. Ik kom 1 seconde tekort voor de KOM.

Een dag later kijk ik deel I van The last dance. Michael Jordan die traint, rust, dunkt, dribbelt en wint: het inspireert. Na 50 minuten krijg ik zin om zelf te sporten. En het liefs om mezelf te overstijgen. Dan denk ik aan de KOM. Niet dat mijn ‘strijd’ met Jurian Glas vergelijkbaar is met de strijd van het beste basketbalteam aller tijden, maar dat is wat sport doet: inspireren. Winners are made of blood, sweat and data is een slogan van Polar. Laat ik daar dan maar bloed, zweet en een KOM van maken.

Mijn poging mislukt. Ik doe mijn best, maar mijn benen lopen wat te snel vol en ik druip zonder KOM af.

Vier dagen later ga ik in de herkansing

De twee kilometer naar het begin van het segment loop ik warm en als mijn Polar trilt ten teken dat het segment begint ga ik los. Voor mijn doen loop ik erg hard en na 650 meter heb ik het zwaar. Ik kijk even snel op mijn horloge en zie -4 seconden staan. Yes! Ik ben sneller dan mezelf. Na een laatste sprint van 150 meter heb ik het segment in 2:44 gelopen.

Huh, nog steeds 2de plek? Ik was 1 seconde langzamer dan nummer 1 en ik heb mezelf met 7 seconden verbeterd. De KOM is van mij, toch?

Wat blijkt? Jurian Glas liep een dag voor mijn nieuwe poging opnieuw rond de Sloterplas en hij had zichzelf flink verbeterd en mij kansloos gelaten.

Het geeft de mogelijkheden en gevaren van live segmenten mooi bloot. Wil jij jezelf overtreffen en af en toe wat peper in je training toevoegen? Dan zijn de live segmenten een feest. Maar als de segmenten en de strijd met (wildvreemde) anderen een doel op zich worden, dan schiet je jezelf vermoedelijk voorbij.

Batterij

Behalve de live Strava-segmenten en de mogelijkheid om routes te uploaden op je horloge zijn er nog een pluspunt het vermelden waard.

Polar heeft de batterij flink verbeterd en het horloge gaat 100 uur (!) mee. Als je routes en GPS gebruikt gaat de batterij uiteraard veel sneller leeg, maar je kunt sowieso 40 uur sporten met GPS en navigatie. De Everest Trail Race van 153 kilometer met 25.000 (!) hoogtemeters, haal je er niet mee. Maar voor marathons, triatlons en de meeste ultra-trails heb je aan 40 uur méér dan genoeg.

Al met al is de Polar Grit X een mooie aanvulling bij Polar. Ik kijk uit naar de analyses van Ron van Megen en Hans van Dijk over de vermogensmeting van het nieuwe horloge.

Wordt vervolgd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit RunTech