Uitgebreid getest: sporthorloges Sigma iD.Tri en iD.Free

De iD.Free en id.Tri van Sigma zijn uitgebreid getest door Hans van Dijk en Ron van Megen.

Sigma id.Tri

Sigma bracht in september 2019 twee nieuwe sporthorloges op de markt. De iD.Tri specifiek voor triathlon en de iD.Free voor een breed scala aan buitensporten. We kregen de vraag wat we van deze horloges vinden. Technisch zijn ze gelijk. De functionaliteit is verschillend. Allebei zijn ze heel geschikt voor onze passie hardlopen. Ron ging met de iD.Tri aan de slag. Vanwege de blessure van Hans vroegen we onze hardloopvriend Arno Baels de iD.Free onder het vergrootglas te leggen.

Ron heeft de iD.Tri vergeleken met zijn Garmin Forerunner 935XT en met zijn Polar Vantage V. Arno vergeleek de iD.Free met zijn Garmin Fenix 5. De adviesprijs voor de iD.Free is € 169,95 en van de iD.Tri € 179,95 als basis set en € 249,95 inclusief een hartslagband en cadans/snelheidsmeter voor je fiets. In de basis set zit een USB oplader en een houder om het horloge aan het stuur te bevestigen. Is het een eerlijk vergelijk dat we maken? Eigenlijk niet. Het materiaal waarmee we de Sigma’s vergelijken is twee- tot driemaal duurder. Daar moet je dan eigenlijk ook andere eisen aan stellen. Maar we zullen het zien!

Om niet steeds in herhaling te vervallen, hebben we het in dit artikel vooral over de iD.Tri.

de neon blauwe Sigma iD.Tri is vergeleken met de Garmin Forerunner 935XT en Polar Vantage V
De neon blauwe Sigma iD.Tri is vergeleken met de Garmin Forerunner 935XT en Polar Vantage V

Compact
Vergeleken met de Garmin en Polar zijn de Sigma’s een stuk compacter. Plezierig is dat de velden van de verschillende schermen vrij in te delen zijn. Je kunt zo kiezen welke waarden je onderweg wilt zien. De kleinste maat van de velden blijkt voor ons, ondanks het hoge resolutie scherm achter het mineraalglas, zonder bril lastig af te lezen. Dat is gelukkig eenvoudig op te lossen door voor grotere velden in een scherm te kiezen.

Bij het gebruik als polshorloge kun je kiezen voor twee digitale weergaven en een analoge wijzerplaat. Wij denken dat de meeste dragers van het horloge zullen kiezen voor de digitale. Digitaal staan de minuten en uren boven elkaar. Dat oogt net als het horloge lekker sportief. De analoge wijzerplaat vinden wij wel erg eenvoudig ogen.

Intuïtief
Ook zonder de beknopte gebruiksaanwijzing eerst goed te lezen, vonden we onze weg in het horloge. Koppelen met de iPhone ging eenvoudig. De smartphone functie maakt dat je al je berichten op je telefoon ook op het horloge kunt krijgen. Die moet je dan vervolgens wel stuk voor stuk wegdrukken. Als je dat vervelend vindt, kun je de berichtmelding op het horloge ook gewoon uitzetten.

Sigma levert diverse video’s met uitleg over de werking en instellingen van de horloges. Dat hebben ze goed voor elkaar. Bij het eerste gebruik wil het horloge allerlei gegevens van je weten, zoals gewicht en lengte. Voor triatleten is het goed te weten dat je ook de wielmaat kunt invoeren en de lengte van het zwembad.

Voor smartphones heeft Sigma de app Sigma Link en voor je pc kun je Sigma Data Center downloaden. Met Data Center kun je firmware updates van het horloge uitvoeren. Er bleek al een update en de volgende update is onderweg, hoorden we, ook van Sigma Link en Data Center. Firmware updates zijn niet vreemd bij nieuwe producten. Bij de Polar zagen we dat kort na de introductie ook. Het voordeel is dat je zo profiteert van verbeteringen en van doorontwikkelingen van de producent. Sigma Link en Sigma Data Center bieden heel veel mogelijkheden en informatie om je sportprestaties te evalueren. Sigma heeft ook dit goed voor elkaar.

Bij de start van een training met de iD.Tri heb je de keuze uit 4 sporten, wielrennen, hardlopen, zwemmen en overig. Je maakt die keuze bij iedere trainingssessie opnieuw. Het zou wel prettig zijn als het horloge de laatst gekozen sport onthoudt en je steeds drie klikken op de Sigma bespaart blijft. Je kunt ook kiezen voor workouts, inclusief ingeladen .FIT bestanden uit bijvoorbeeld TrainingPeaks. Of kiezen voor een wedstrijdmodus in de vorm van een trainingsbestand van een complete wedstrijd met inbegrip van transitietijdmeting tussen de onderdelen. De wedstrijdmodus is individueel instelbaar voor bijvoorbeeld triatlon, duathlon, en run-bike-run.

GPS
GPS is een van de eerste zaken waar je naar kijkt bij de beoordeling van een hardloophorloge. Dit moet goed zijn om betrouwbare gegevens te krijgen. Direct uit de doos duurde het even voor de Sigma’s de GPS satellieten vonden. Dit fenomeen kennen we ook van de Garmin en Polar als we ver van huis trainen. GPS horloges nemen dan als het ware eerst de tijd om zich af te vragen waar ze zijn.

De Sigma meldt zich met ‘GPS OK’ als het vindt dat het voldoende satellieten heeft gevonden om nauwkeurig aan de slag te gaan. Dat blijkt niet altijd het geval. Je kunt beter nog een minuutje wachten voordat je de training start. In de afbeelding is te zien wat kan gebeuren: vanaf de start tot aan de eerste bocht schoot de plaatsbepaling van de GPS alle kanten op.

De afbeelding laat ook mooi zien hoe GPS werkt. Veelvuldig word je positie bepaald. Tussen de posities wordt een rechte lijn getrokken om de afstand tussen deze posities te berekenen en zo je snelheid te weten.
Een GPS horloge is nauwkeuriger naar mate het meer satellieten ziet. Sommige merken maken daarom naast het Amerikaanse GPS plaatsbepalingssysteem ook gebruik van het Russische Glonass, het Europese Galileo, of het Japanse systeem. De Sigma’s maken voor zover wij hebben kunnen achterhalen alleen gebruik van GPS.

valleipark met GPS zoeken

Rondje Winkelpad
Onze praktijktest van de Sigma’s bevat dezelfde elementen als onze test van de Polar, Garmin en Stryd voor ProRun. De Polar Vantage V kwam toen als het betere GPS horloge uit die test. In de afbeelding zie je dat de Polar het beste het pad aanhield bij de twee rondjes rond de atletiekbaan. Voor de afstand maakt het weinig uit. Het eerste rondje was voor de iD.Tri en Polar even lang. Het tweede rondje was voor de iD.Tri 30 meter (+2%) langer.

Bij een van de vaste trainingsrondjes van Ron kwam de iD.Tri uit op 9,67 km. De nauwkeurige Stryd kwam hier op 9,71 km (+0,4%). Een dag later was het verschil zelfs maar 0,01 km. Dat is een verwaarloosbare 10 meter. Een enkele keer week de Sigma teveel af. Dan was de GPS letterlijk van het padje en volgde voor een deel op enkele tientallen meters de weg naast de gelopen route. Arno was over de GPS prestaties van de iD.Free tijdens trainingsrondjes over het algemeen net zo tevreden.

voorbeelden gps Sigma Polar_1

Atletiekbaan
Vanwege de bochten is een 400 meter atletiekbaan altijd een lastige opgave voor GPS horloges. De Polar komt in onze praktijktest viermaal heel consequent 35 m te kort op vijf rondjes op de baan.
De iD.Tri blijkt bij de plaatsbepaling de hele breedte van de baan mee te nemen. Terwijl toch heel consequent vijf rondjes op de lijn tussen baan 1 en baan 2 is gelopen. De afstanden van de iD.Tri zijn ongeveer 150 meter te lang (7,5%). Op de baan heb je GPS natuurlijk helemaal niet nodig. De stopwatch functie is meestal voldoende. En als je je nauwkeurig aan een trainingsopdracht wilt houden, kun je beter het wattage waarmee je loopt in de gaten houden.

voorbeelden gps Sigma Polar_2

En verder?
Op de website van Sigma is de uitgebreide functielijst van de iD.Tri en de iD.Free te vinden.
Een minpunt is de batterij duur. Dit is ongeveer 8 tot 10 uur in de GPS modus. Met hartslagmeting aan de pols is dit nog minder. Voor een hele triathlon is dit te kort. Voor regulier gebruik en een dagelijks training is het natuurlijk geen probleem. Eens in de twee dagen opladen is dan voldoende. Dat is bijvoorbeeld langer dan een Apple Watch met een opgeladen batterij en een dagelijkse training van 60 minuten doet. Voor een lange batterijduur moet je de Polar of Garmin hebben.

De Sigma houdt wel de cadans en staplengte en staplengte bij, maar niet de verticale oscillatie, niet de grondcontacttijd en ook niet de grondcontacttijd links en rechts.
Met de Stryd kan de Sigma overweg. Dat wil zeggen dat je de twee kunt koppelen en een vermogensveld kunt instellen op de Sigma. Ron koos voor een veld met een 10 seconden vermogensgemiddelde. Dat geeft een mooi stabiel beeld en fijn hulpmiddel voor je training.
Net als bij de Polar is het actuele tempo (tijd/km) dat de Sigma laat zien te veel aan verandering onderhevig om te gebruiken in een training of wedstrijd. Als je dat wel wilt doen, kun je betere feedback krijgen door een automatische lap over een korte afstand instellen. Standaard is de automatische lap 1 km.

Je hardloopsessie kun je vanuit de Sigma Link app met één klik op Strava en TrainingsPeak zetten. Doorzetten naar Power Connect van Stryd is niet mogelijk. Wel kun je het .FIT bestand in Power Connect laden, maar dat bevat dan alleen de vermogensgegevens en geen verdere gegevens van je Stryd footpod. De Sigma is bij het gebruik van een Stryd wel heel geschikt om het vermogen weer te geven waarmee je op dat moment loopt.

De autopauze is fijn tijdens de training. Dit voorkomt dat je iedere keer een stop/start moet geven bij een verkeerslicht.

Aan de pols geeft de optische hartslagmeting van de Sigma in rust reële waarden. Er zijn hardloopvrienden die hier tijdens de training ook betrouwbare hartslagwaarden mee krijgen. Wij hebben die ervaring niet. Ook niet bij de Garmin en Polar. Voor ons is echt een hartslagborstband nodig. Bij de uitgebreide set van de iD.Tri wordt deze meegeleverd. Als je al een band hebt, zal deze ongetwijfeld ook aan de Sigma’s gekoppeld kunnen worden. We hebben dit getest met de Garmin HRM band.

Conclusie
Voor een relatief beperkt budget heb je aan de Sigma’s een heel bruikbaar hardloophorloge. Het draagt comfortabel. Voor meer geavanceerd en langdurig gebruik adviseren we een sporthorloge in een flink hoger prijssegment.

STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit RunTech