Alles onder controle

Alles onder controle

Je kunt trainen wat je wilt, maar als het koppie niet meewerkt is een perfecte prestatie onhaalbaar. Dat geldt ook voor de hardloper. Wat kun je daar aan doen?

Je kunt trainen wat je wilt maar als het koppie niet meewerkt is een perfecte prestatie onhaalbaar. Dat geldt ook voor de hardloper. Of je nu traint voor een 10 kilometer of voor een marathon, je intentie bepaalt naast de spierkracht de uitkomst. Je wilt een voor jou perfecte wedstrijd lopen. Dan kun je wel wat controle gebruiken. Hoe meer onzeker is, hoe groter de kans dat je onrust je dwars zit. Hoe zit het met je stress en wat kun je er aan doen.

Je hoort het niet zo vaak meer maar we hebben er in Nederland zo’n mooie uitspraak voor: ‘Het zit tussen de oren’. Wil je een mooie persoonlijke prestatie neerzetten in een wedstrijd dan moet je wel tegen een stootje kunnen. Dan bedoelen we niet die fysieke body check die je bij rugby of ijshockey ziet, de mentale stootjes die een spannende wedstrijd opleveren. 

Veel onderzoekers en trainers wijzen op het belang van positief denken. Andersom gezegd, wees geen pessimist want dan weet je zeker dat je hardloopprestatie daar onder te lijden heeft. Er zijn wel een aantal tips te geven om je negatieve kanten om te buigen. 

Analyse van de factoren. 
Zit het tegen in je wedstrijd? Kijk naar het verloop van de wedstrijd en waar kun je die tegenslag aan toeschrijven. 
Afgelopen weekend werd de marathon van Berlijn gelopen. Er kwam een hele snelle tijd op de klok maar niet snel genoeg voor het wereldrecord. De leiders die de wedstrijd bepaalden kunnen achteraf zeggen ‘dat komt door die heftige regen’. Kun je tegenslagen herleiden naar externe factoren dan kun je er vaak beter mee omgaan. Een beetje eerlijkheid is zeker wel op z’n plaats, je kunt niet altijd externe factoren de schuld geven. 

Het weer, het parcours, publiek, acties van de concurrent, dat kunnen allemaal factoren zijn waardoor je een mindere race kunt lopen. Bekend is ook dat diezelfde factoren je mentale veerkracht kunnen geven. Je hoort vaak van hardlopers: ‘Het publiek was zo enthousiast, het voelde alsof ik op handen gedragen werd’. 

De tegenslag is maar tijdelijk. 

Een andere manier om met tegenslag om te gaan is door de relatie met tijd weer te geven. De tegenslag die je oploopt – een blessure, teveel werk en te weinig training voor een wedstrijd – kun je zien als een tijdelijk fenomeen. Trainers wijzen daar ook op: ‘Daar kom je wel weer uit’. Op deze manier omgaan met tegenslag leidt ertoe dat je een in ieder geval een deur hebt naar een betere toekomst. 

Ach, dat is maar een onderdeel. 

Zeker voor de vele amateurlopers die ProRun lezen geldt dat hardlopen maar een deel is van je leven. Kijk naar al die verschillende rollen en delen in je leven en je komt er vaak achter dat het heel goed gaat. Alleen het hardlopen gaat even wat minder. Daarnaast heb je een gezin, studie, andere hobby’s, vrienden. Kijk naar al die losse delen en dan zie je dat het hardlopen maar een klein onderdeel is. Gaat het op de andere delen goed dan kun je meestal ook makkelijker omgaan met tegenslag bij het hardlopen. 

Kun je al die delen los bekijken dan kun je er voor zorgen dat je ervaring en gevoel bij het ene deel dat slecht gaat minder de andere delen beïnvloeden. Het mag dan wel slecht gaan bij het hardlopen, je bent nog steeds een die mooie vader of moeder. Of je studie geeft je alle voldoening en plezier met al die vrienden om je heen, dat lopen komt later wel weer goed. 

Kijk je naar goed presterende lopers dan zit daar vaak een ontspannen karaktertrek in. Een bekend voorbeeld is de wereldrecordhouder op de 100 en de 200 meter Usain Bolt. Je ziet hem eigenlijk nooit gespannen aan de finish staan. Hij bespeelt de camera, is enthousiast naar het publiek en achteraf dolt hij vaak even met de mascotte van het toernooi. Lopen is fun voor hem. 

Uit onderzoek in Engeland blijkt dat atleten die mentaal sterk zijn minder last hebben van stress. De atleten die mentaal sterk zijn schatten stress minder hoog in dan atleten die de stress als intensief aangaven. 

Heb jij last van stress voor de marathon waar je voor traint? Een paar tips op een rij om de stressintensiteit te verminderen. 

1. Ga door de scenario’s in gedachten van wat er kan gebeuren en hoe je er op reageert. Doe dit vóór de wedstrijd. Heb je die scenario’s al overdacht dan heb je meer controle op de wedstrijd en kun je beter omgaan met de druk. 

2. Op welke elementen in de wedstrijd heb je invloed? Trainers adviseren om de aandacht bij de punten te leggen waar je wel invloed op hebt. Die regen kun je niet tegenhouden maar je weet wel waar je een versnelling in de wedstrijd kunt plaatsen. Je hebt wel invloed op de voorbereiding voor de wedstrijd. 

3. Geen stress maar een uitdagend. Je kunt een wedstrijd zien als druk, draai dit om en zie de wedstrijd als uitdagend en daarmee leuk en spannend. Daarmee kom je meer in de sfeer van Bolt en Gebrselassie, zij hebben altijd zin in die wedstrijd, ze halen er energie uit. Smile, er komt weer een wedstrijd aan. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training