Training

Balans: de onderschatte factor

Door
Miriam van Reijen
24 augustus 2019
Balans: de onderschatte factor
In de klassieke trainingsleer worden een vijftal onderdelen onderscheiden die belangrijk zijn voor een goede prestatie: Uithouding, snelheid, kracht, flexibiliteit en balans. Weinig mensen besteden bewust aandacht aan het trainen van hun balans. Wat meer aandacht voor deze factor zou wel eens bij kunnen dragen aan je nieuwe persoonlijke record.

Voetballers, masters in balance?
In een recente overzichtsstudie werd gekeken naar de relatie tussen balans en de prestatie in verschillende sporten. Niet verbazingwekkend bleek dat gymnasten de beste balans hebben. Opvallender was dat de tweede best balancerende sporters voetballers worden gevolgd door zwemmer, een actieve controle groep en basketbalspelers. Met name in sporten als voetbal, golf en schieten waren de elite sporters duidelijk beter in het uitvoeren van balansoefeningen dan amateurs. Dit gold niet voor judo, skieen en surfen. Maar waarom zorgt een betere balans voor een betere prestatie?

Balans tijdens de training
Tijdens een loop- of krachttraining train je ongemerkt ook je balans. Bij elke pas is je lichaam druk bezig om te voorkomen dat je valt. Vooral op oneffen ondergrond ben je zonder dat je het weet druk bezig om de juiste weg voor je voeten te vinden. Je proprioceptie – je ervaring van waar je eigen lichaam zich in de ruimte bevindt – is hierbij erg belangrijk.

Het belang van balans
Er wordt verondersteld dat balans zo belangrijk is omdat het zorgt voor een snellere kracht ontwikkeling. Als je goed in staat bent je voeten snel contact te maken met de (oneffen) ondergrond kun je ook sneller weer afzetten en de volgende pas maken. Ben je langer bezig met het zoeken van balans dan verlies je wat van je elastische energie die nodig is om snel te kunnen lopen.

Hoe bereik je balans?
Balans bereik je door de juiste combinatie van flexibiliteit en stijfheid. Ben je te flexibel dan zak je bij elke stap simpelweg te ver door. Ben je te stijf dan is je lichaam niet in staat klein heuveltjes of gaten op te vangen en zal je makkelijk struikelen.

Het op één been staan met je ogen dicht wordt nogal eens gezien als een test voor je balans. Deze oefening is moeilijk aangezien je lichaam constant bezig is met allerlei processen; zoals de beweging van energie, de verwerking van voedingsstoffen en de reactie op omstandigheden uit de omgeving. Als hardloper heb je weinig aan deze vorm van passieve balans. Tijdens het hardlopen is je lichaam namelijk nog drukker bezig en je moet juist leren onder deze drukte je balans te bewaren.

Balans; een dynamisch proces

In plaats van een passief fenomeen kan balans beter worden gezien als een dynamisch proces. Het wordt dan ook gedefinieerd als ‘de vaardigheid om krachten die het evenwicht verstoren te neutraliseren’. Stabiliteit is niet hetzelfde. Stabiliteit wordt gezien als de mate van verstoring waarin je nog steeds je balans kunt bewaren. De kunst van een goede balans tijdens het lopen is je lichaam ver genoeg uit balans te brengen om vooruit te komen maar niet te ver zodat je omvalt. Sta je stevig met beide voeten, iets uit elkaar, op de grond dan heb je een grote stabiliteit. Kun je blijven staan onder een minder stabiele situatie (bijvoorbeeld als iemand je probeert om te duwen) dan heb je een betere balans.

Een balance-bord wel effectief?

De informatiestromen die je hersenen ontvangen vanuit je heupen, knieën en enkels geven je de mogelijkheid om je balans te bewaren. Bij een redelijk stabiele ondergrond zijn je enkels de voornaamste stabilisatoren. Wordt de grond minder makkelijk te 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Miriam
Miriam van Reijen
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Naam
    The Absent Game…In between me and my husband we’ve owned more MP3 players through the years than I can count, which include Sansas, iRivers, iPods (basic & touch), the Ibiza Rhapsody, etc. But, the last few several years I’ve settled down to one line of gaesmr….
    Reactie geplaatst op 20/07/16 om 02:37 uur
  • Naam
    Boom shaaklaka boom boom, problem solved.
    Reactie geplaatst op 20/07/16 om 01:45 uur
  • Maarten
    Ik bedoelde Pilates, met een 'e'.
    Reactie geplaatst op 26/06/16 om 15:14 uur
  • Maarten
    Peter, ik train mijn balans met Pilatus, werkt fantastisch.
    Reactie geplaatst op 26/06/16 om 15:11 uur
  • Peter
    En hoe kun je dit dan trainen?
    Reactie geplaatst op 20/06/16 om 21:30 uur

Loopkalender

22
september