Training

De kracht van doelen stellen die bij je passen

Door
Sebastiaan Timmermans
29 maart 2019 00:00
De kracht van doelen stellen die bij je passen
Natuurlijk. Je kunt lekker hardlopen zonder duidelijk doel. Gewoon een eindje in het weg rennen en wel zien wat het wordt. De ene week ren je drie keer en de volgende twee weken helemaal niet. Kan jou het schelen. Je rent toch doelloos door het leven. Doelloos lopen is misschien wel ontspannen, maar heel effectief is het niet. Jezelf doelen stellen (en je er ook aan houden) heeft een hoop voordelen. Daarom: de kracht van rennen met een doel.

Waarden
Iedereen heeft een andere waardenset. Dat zijn de dingen die belangrijk voor jou zijn en die je energie geven. Bijvoorbeeld ‘sportiviteit’ of ‘gezondheid’. In het boek ‘Goud’ van Anje-Marijcke van Boxtel en Aveline Dijkman wordt dit treffend beschreven. Wat voor jou belangrijk is, hoeft voor een ander helemaal niet belangrijk te zijn. De een zal ‘zorgzaamheid’ onmiddellijk als waarde benoemen, terwijl dit voor de ander een energie-lek van jewelste is. Voor diegene met waarde ‘zorgzaamheid’ is het beroep van ober bijvoorbeeld een hele goede, terwijl dit met de waarde ‘onafhankelijk’ wellicht niet het beste carrièrepad is.

Doelen stellen
Wanneer je echt vooruit wilt gaan in het hardlopen, helpt het echt om doelen te stellen en je daar vervolgens aan te houden. Een doel motiveert enorm en zorgt ervoor dat je wel die hardloopschoenen aantrekt. De beloning als je eenmaal dat doel haalt, is een heerlijk gevoel. Wat dat doel is, dat kan natuurlijk variëren. Voor de een zal dat onder de vijftig minuten op de tien kilometer rennen zijn, terwijl de ander juist drie keer per week een rondje wil hardlopen. Voor de één zal het hardloopdoel zijn om een beter lichaam te krijgen, terwijl de ander er een vriendschap met het hardloopmaatje mee onderhoudt. 

Waarden in het hardlopen
Om er nu achter te komen wat voor jou de sterkste doelen in je hardloopleven zijn, is het dus zaak om een doel te kiezen dat aansluit bij je waarden. De meeste waarden weet je zo ongeveer wel op gevoel en anders kun je een waarde-oefening doen. Daaruit komt al snel naar voren wat jouw sterkste waarden zijn.
En blijk jij dus ‘discipline’ als waarde te hebben, dan kun je makkelijk een superstrak trainingsschema opstellen waar je jezelf totaal aan houdt. En komt ‘excelleren’ bovendrijven, ga dan voor die hele fikse aanscherping van je persoonlijke record. Haal dan het uiterste uit je (al dan niet aanwezige) hardlooptalent. 
Zo is er altijd wel een hardloopdoel dat past bij jouw waarde. En zo is er dus eigenlijk altijd wel een reden te verzinnen waarom hardlopen voor jou een goed idee is. Want ook als ‘luiheid’ een waarde is, kun je daarmee hardlopen als doel hanteren. Immers, na een half uur hardlopen is het heerlijk om drie uur verdiend te luieren.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

25
juni