Training

De voordelen van een ochtendtraining

Door
Tim Moria
20 januari 2019 00:00
De voordelen van een ochtendtraining
Foto Rob Pauel
Ik ben iemand die altijd vroeg wakker is. Zelfs op mijn vrije dagen wordt het eigenlijk nooit later dan hooguit half 7. De dagen dat ik vrij ben, gebruik ik bij uitstek om te trainen. Opvallend genoeg, juist omdat ik zo vroeg wakker ben, doe ik dat bijna nooit in de ochtend. Vroeger dan elf uur trek ik mijn hardloopschoenen niet aan. En toch zou ik dat vaker moeten doen, want hardlopen in de ochtend heeft een aantal voordelen.

Ironisch genoeg schrijf ik dit artikel om kwart voor zes. In de ochtend. Ik zou nu dus eerst kunnen hardlopen om pas daarna aan mijn werk te beginnen, maar dat is niks voor mij. Jammer, want nu bestaat de kans dat ik mijn training later op de dag noodgedwongen moet skippen. Bijvoorbeeld omdat er nog werk op de plank ligt, of omdat er een belangrijke afspraak tussendoor komt. Ochtendlopers slaan over het algemeen minder vaak trainingen over, juist omdat dat soort onvoorziene omstandigheden bij hen geen roet in het eten kan gooien. Zij hebben hun training er tenslotte lekker vroeg op zitten en kunnen dan aan hun (werk)dag met afspraken beginnen.

Door hard te lopen ervaar je minder stress. Dat wisten we allemaal wel, want dat heeft alles met het stofje endorfine te maken. En dus is hardlopen zo vroeg in de ochtend ook nog eens goed om zonder al te veel zorgen aan de dag te beginnen. Je hebt meer energie, minder stress en bent sneller in staat om problemen het hoofd te bieden. En dan is het ook nog eens zo dat je sneller calorieën verbrandt wanneer je nog voor het ontbijt gaat hardlopen. Let dan wel op dat je niet al te hard van stapel loopt, want je hebt op dat moment natuurlijk vrij weinig brandstof in je lichaam. 

In het verlengde daarvan is er geen gezondere start van de dag dan wanneer je meteen een rondje gaat hardlopen. Zo'n gezonde start maakt het meteen makkelijker om de rest van de dag ook gezondere keuzes te maken. Je zult sneller een calorierijke lunch overslaan, pakt eerder water en laat dat snoepje toch maar liggen. En in de ochtend zelf zal je jezelf na een training minder snel belonen met een ongezonde snack, dan wanneer je dat misschien in de middag zou doen. Natuurlijk draagt een mooie ochtendrun ook nog eens bij aan een positief zelfbeeld. Want zeg nu zelf: om negen uur kunnen zeggen dat je 'het' toch maar even hebt gedaan, dat is toch mooi?

Nou ja, ik denk dat ik mijn laptop maar uitzet. Ik ga een rondje hardlopen!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Peter
    Fijne blog! Ik vind ochtendtrainingen héérlijk ! Dan heb je de rest van de dag inderdaad véél energie, en het geeft een goed gevoel dat je training er al op zit ... :-) - www.peterdegroof.com
    Reactie geplaatst op 20/01/19 om 12:05 uur
  • Danny
    Ik zeg altijd maar zo; ,,Een goede ronde in de morgen is een dag zonder zorgen!!” ????
    Reactie geplaatst op 20/01/19 om 07:34 uur
  • GH
    eigenlijk is het erg ongezond om vroeg te lopen omdat je lichaam niet instaat is om van 0 naar 100 te gaan het is net als een auto je moet eerst goed warm zijn om de auto op volle toeren te laten werken. het is wel zo dat je mentaal sterker bent. maar pas op! eet eerst en na 1 a 2 uur is je lichaam redelijk wijs wakker. daarna goede warming up en kooldown ook als je een klein stukje of een ligt loop doet.
    Reactie geplaatst op 28/03/18 om 17:13 uur
  • Chantal
    Bij trainen op een nuchtere maag verbrandt je meer caloriën? Lijkt me niet. Hooguit is aangetoond dat je een betere vetverbranding krijgt. Het stuk dat op www.sportzorg.nl hierover verscheen is verhelderd (KLIK Het verbetert de prestaties niet en lijkt hooguit geschikt voor mentale en/of rustige trainingen. Neemt niet weg dat trainen in de ochtend (ook na een licht ontbijt) heerlijk kan zijn.
    Reactie geplaatst op 25/03/18 om 09:08 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
februari