Training

Geef niet op: 5 tips die je mentaal sterk maken

Door
Marc Gerlings
4 april 2019 00:00
Geef niet op: 5 tips die je mentaal sterk maken
"Ik geef niet op.” Er zit een addertje onder je loopschoen als je dit tegen jezelf zegt. Bij onderzoeken naar gedrag blijkt dat het woordje ‘niet’ door de gewone mens wordt overgeslagen. Wat wordt dan de boodschap in je hoofd? Juist, net wat je niet wil (wél opgeven). Daarom 5 tips op mentaal vlak om je sterk te maken.

De mentale kant van hardlopen is misschien wel de meest bepalende factor voor je trainingen en wedstrijden. Daar kan geen trainingsschema tegenop. De manier waarop jij tegen hardlopen aankijkt en er over praat beïnvloedt hoe je traint. In de literatuur van gedragswetenschappen is er een bekend maar altijd leuk voorbeeld: "Denk niet aan een roze olifant”. Wat gebeurt er, plop, daar zit die roze olifant in je gedachten. En je weet, je gaat handelen op basis van hoe je denkt.

1. Niet doorstampen

Talloze hardlopers draaien hun trainingsrondjes. Zonder een echt doel. De belangrijkste les van de roze olifant is dat je doelen positief moet samenstellen. Je loopt voor bijvoorbeeld een snelle tijd, of helemaal voor de lol. Of om de sleur van een saaie baan te doorbreken. Ondanks dat velen bijvoorbeeld streven naar een snellere tijd heeft iedereen toch weer eigen doelen. Draai dan niet zomaar je rondjes maar hang er een positief doel aan vast. Dat is de motor waarop jij draait.

2. Verbetering techniek op vaste punten

Het is lastig om je aandacht vast te houden tijdens het hardlopen. Je traint vaak in een vast tempo. Je gedachten dwalen af en opeens na 10 kilometer ben je klaar met de training van die dag. Om je focus makkelijk te verscherpen kun je bij vaste punten jezelf een opgave geven. Bijvoorbeeld na iedere kilometer doe je een skipping oefening.

Je kunt ook een vast punt in het landschap opzoeken; een bepaalde boom, hek of gebouw. Daar ga je aan de slag met de extra opgave die je jezelf meegeeft. Vaste punten maken het mentaal vasthouden in wat je wil bereiken makkelijk. 

3. Altijd anders

Altijd hetzelfde rondje maakt hardlopen saai. Je verliest alle stimulans. Je blijft al snel vastzitten op een bepaald niveau. Het hardlopen is natuurlijk goed voor je conditie maar veel hardlopers willen meer dan dat. Wil je het mentaal spannend houden en altijd de prikkel tot verbetering geven? Maak dan iedere training anders.

Je kunt vaste punten aanhouden maar doe op die locaties altijd wat anders. Dat maakt je mentaal scherp. Je traint ook dat als je vermoeid raakt, je toch bij de les blijft. Dat kan heel handig zijn in wedstrijden. 

Combineer bijvoorbeeld techniek, intervallen of core stability oefeningen in een training. Probeer iedere training wat nieuws uit. Je ziet op ProRun zoveel tips dat je altijd wel iets kunt veranderen in je training. Stel je open voor nieuwe trainingstechnieken. Hoe klein dan ook, blijf spelen. 

4.  Mensen zijn krachtbronnen

Zo is het maar net. Je hebt intrinsieke motivatie maar heel veel van je focus en mentale ontwikkeling komt omdat je samenleeft. Dat zal je zeker merken als je bijvoorbeeld met een goede vriend of vriendin gaat trainen. Inschrijven bij een loopgroep doet ook wonderen. Doe mee aan een wedstrijd. Daar ontmoet je mensen en hoor je hoe andere omgaan met hardlopen. Dan merk je ook dat aanmoedigingen door onbekenden je zelfs lekkerder laten hardlopen. 

5. Ontspanning net zo belangrijk als inspanning

De ontspannen mens reageert veel makkelijker en sneller. Niet het luie-ik-hang-wel-op-de-bank. Iemand die goed is uitgerust, met een duidelijke focus en openstaat voor zijn omgeving. Er zijn genoeg hardlopers die meegesleurd worden door het hardloopvirus en dan doorgaan met een heftig ambitievirus. Zij zijn vatbaar om op te branden. De lopers die mentale ontspanning en herstel optimaal combineren met training, komen het verst. Ontspanning kan ook een goed trainingsdoel zijn. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.


Loopkalender

19
juni