Training

Het is oké om je trainingsschema niet helemaal te volgen

Door
Eleanor Crick
30 mei 2019 00:00
Het is oké om je trainingsschema niet helemaal te volgen
Als hardloper wil je jezelf uitdagen en je schema nauwkeurig volgen. Logisch, maar soms kan het meedogenloos volgen van je trainingsplan meer kwaad dan goed doen. 

Niet elk trainingsschema past bij iedereen
Als je een persoonlijke coach, vriend of vertrouwde hardloper hebt die je heeft geholpen met je trainingsschema, moet je dat plan zonder twijfel volgen. Maar zorg er ook voor dat je samen met die persoon je voortgang beoordeelt en desnoods je schema aanpast. Voor de rest van ons die geen persoonlijke trainer hebben, weet dat er genoeg schema’s op internet, in boeken of tijdschriften te vinden zijn. Deze schema’s zijn gemaakt voor de grote massa, dus weet dat ze niet perfect gemaakt zijn voor jou. Pas het schema dus aan, als je al een tijdje hardloopt, weet je wat voor schema goed bij jou past. 

Maak het jezelf niet te moeilijk
Toen ik aan mijn eerste marathonschema begon, dacht ik: hoe meer trainingen, hoe beter. Ik gooide mijn oude schema (een schema waar ik heel goed op deed) de deur uit en maakte een nieuw veel pittiger schema. Dat ik ook een drukke tijd tegemoet ging, nam ik maar voor lief, want ik moest trainen. Dat ik er fulltime naast werkte, deed er niet toe. Wat gebeurt er dan? Je vraagt te veel van je lichaam en je raakt overtraind. Een blessure is snel gemaakt. Weet dat de rustdagen even belangrijk zijn als trainingsdagen.

Kijk naar je vooruitgang
Iedereen heeft weleens een slechte training. Dit kan door vanalles komen, niet genoeg slaap, slecht weer of niet goed gegeten. Maar ga je over je gehele trainingstijd niet vooruit? Dan moet je waarschijnlijk een stapje terugnemen en je trainingsschema opnieuw beoordelen. Een gebrek aan vooruitgang kan een teken zijn dat je overtraind bent of een blessure krijgt. 

Focus op de lange termijn
Als je denkt dat je risico loopt op een blessure kan het beter zijn om een paar dagen (of zelfs een week) uit te rusten. Beter een training te weinig dan een training te veel! Het voelt misschien beangstigend als je niet helemaal aan je schema houdt, maar kijk naar je lange termijn doelen. Wil je de komende jaren nog kunnen hardlopen? Als je iets forceert kan je dadelijk misschien maanden niet hardlopen en moet je weer helemaal van vooraf aan het hardlopen weer opbouwen. 

Het gaat allemaal om balans
Hoewel rust verstandig kan zijn betekent het ook niet dat je te weinig moet trainen. Als je bij elk pijntje een training overslaat, kan je bijna elke training overslaan. Het kan even duren voordat je de juiste balans weet en je grenzen duidelijk herkent. Ook ervaren lopers hebben hier moeite mee. Dus neem de tijd, experimenteer met crosstraining en geniet vooral van de weg naar je doel toe.  
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    -Pas het schema dus aan, als je al een tijdje hardloopt, weet je wat voor schema goed bij jou past.- Helaas Eleanor zijn veel trainingsschema's op internet niet voor niets gratis te downloaden en hebben ze weinig te maken met training maar alles met bezigheidstherapie. Ditzelfde is het resultaat wanneer je denkt met zelf een schema aan te passen iets te maken 'wat goed bij je past'. Een echt trainingsschema's maken vergt heel veel kennis van techniek, trainingsopbouw etc maar ook van lichaam en geest van een hardloper om zo werkelijk vooruitgang te bewerkstelligen. Niet voor niets zijn de laatste jaren zijn er zoveel blessures onder de hardlopers.
    Reactie geplaatst op 03/06/18 om 13:00 uur

Loopkalender

19
augustus