Training

Hoe vaak moet je trainen?

Door
Dennis Balen
14 december 2018 00:00
Hoe vaak moet je trainen?

Niet alleen voor beginners, maar ook voor de meer gevorderde loper is het een cruciale vraag: hoe vaak moet er getraind worden? Sterker nog, deze vraag is één van de drie meest belangrijke vragen die je jezelf als hardloper moet stellen. De andere twee zijn hoe ver je moet rennen en hoe snel je dat wilt doen, maar vooral ook de hoeveelheid trainingen verdient specifieke aandacht. Onderzoek wijst sowieso al uit dat je minimaal een aantal keer per week moet hardlopen om daadwerkelijk progressie te boeken, terwijl professionele atleten soms wel 14 keer per week trainen. Hoe vaak moet jij dat dan doen en hoe beslis je zoiets?


Feitelijk is er geen eenduidig antwoord op deze vraag te geven. De hoeveelheid trainingen die jij wilt afwerken, hangt tenslotte af van meerdere factoren: de doelstellingen die jij hebt, de tijd die je aan werk, vrienden en andere hobby's kwijt bent en natuurlijk ook de ervaring die je op dit moment als loper hebt.


Iedere dag iets doen


Het is in ieder geval een aanrader om iedere dag bepaalde oefeningen te doen en dus te trainen. Onderzoek wijst uit dat je daarmee de kans op chronische ziektes aanzienlijk verminderd, een betere weerstand ontwikkelt en dus langer leeft. Natuurlijk betekent dat niet dat je iedere dag moet hardlopen. Denk eens aan andere sporten als zwemmen, fietsen of yoga, of simpele oefeningen die je thuis kunt doen. Drie keer per week hardlopen wordt over het algemeen gezien als voldoende. Natuurlijk moet je er dan wel voor zorgen dat je die drie looptrainingen optimaal benut en zo efficiƫnt mogelijk indeelt. Hou het dan dus niet alleen bij de langere en rustigere duurlopen, maar plan ook intervals en intensievere trainingen.


Een groot voordeel wanneer je het aantal looptrainingen tot drie per week reduceert, is dat je minder snel blessures op zult lopen. Toch lopen de meeste atleten (pro's niet meegeteld) gemiddeld zo'n 2 tot 4 keer per week. Het is maar net een beetje waar je je prettig bij voelt. Wanneer je vaker loopt, is het dus wel van belang om altijd alert te blijven op vervelende blessures.


Meer dan zeven keer per week


Dan heb je ook nog lopers (veelal de pro's) die méér dan 5-7 keer per week hardlopen. Dat betekent dus dat ze meer dan één training per dag afwerken. Vaak zijn het lopers die meer dan 110 kilometer per week afleggen die overgaan tot meer dan 7 trainingen per week. Zo wordt het iets beter vol te houden om al die kilometers te rennen, terwijl je tussentijds toch nog voldoende rust kunt pakken. Daarnaast kun je door die dubbele trainingen per dag ook beter variĆ«ren tussen rustigere en meer intensievere runs.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

21
augustus