X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

‘Ik denk, dus ik ren’

Door
Yvonne Janssen
11 februari 2019 00:00
‘Ik denk, dus ik ren’

De Latijnse stelling "cogito ergo sum” (ik denk, dus ik ben) komt van de filosoof René Descartes; volgens hem ligt het zijn besloten in het denken. Inmiddels weten we dat in het on(der)bewuste (het tweede bewustzijn) het bewustzijn als drijvende kracht van menselijk gedrag. Met het on(der)bewuste worden geestelijke processen (gedachten & gevoelens) geduid, die niet, of niet meteen, toegankelijk zijn, en die toch iemands gedrag kunnen beïnvloeden.


Gedachten en overtuigingen zijn ongelooflijk krachtig. De cognitieve gedragsaanpak erkent dat emoties een afgeleide zijn van ons denken en dat we onze emoties creëren door onze denkpatronen. Onze emoties zijn dus een uitdrukking van onze gedachten. Tevens hebben gedachten een lichamelijk effect; bedenk je maar hoe je lichaam reageert op bijvoorbeeld een seksuele fantasie. Als je positief denkt, maak je je spieren, bloedvaten, gewrichten en organen klaar voor positieve gebeurtenissen; die worden daar als het ware ontvankelijk voor. Hetzelfde geldt voor negatieve gedachten, die bereiden je lichaam voor op negatieve ervaringen. Gedachten zijn belangrijke determinanten voor ons gedrag. Tegenwoordig nemen we niet alleen aan dat gedachten ons gedrag beïnvloeden, maar geloven we dat zij onze realiteit zelfs bepalen; zo is er wetenschappelijk bewijs dat we met onze woorden en gedachten de genetische informatie in ons DNA kunnen beïnvloeden en aanpassen.


Gedachte of overtuiging?


Wat is nu precies het verschil tussen een gedachte en een overtuiging? Een overtuiging is een gedachte die herhaald wordt. Hoe vaker we een gedachte herhalen, bevestigen, of waarderen, hoe meer we er "ja” tegen zeggen, des te eerder deze gedachte een overtuiging wordt. Zodra een gedachte een overtuiging is geworden moeten we opletten, want onze overtuigingen zijn "opdrachten” voor ons zenuwstelsel.


Daarom is het goed om jezelf af te vragen of je gezonde overtuigingen hebt; overtuigingen die je helpen om jouw doelen te realiseren. Of heb je juist overtuigingen over jezelf, je gezondheid, je werk, over tijd, sport die jou belemmeren en jouw doelen in de weg staan? Gezonde overtuigingen, dat wil zeggen ideeën en gedachten die ons goed doen, verwelkomen we door er "ja” tegen te zeggen. Via herhaling brengen we deze gezonde overtuigingen in ons systeem, ons zenuwstelsel. Omgekeerd, door "nee” te zeggen tegen belemmerende overtuigingen, breken we negatieve overtuigingen, ideeën en gedachten af. Door er "nee” tegen te zeggen leren we ons zenuwstelsel deze ongezonde overtuigingen te negeren.


Hardlopen en gedachtes


Waarom zijn gedachten belangrijk bij het hardlopen? Tijdens het hardlopen ben je één met je gedachten en deze gedachten bepalen je loophouding, je ademhaling, je motivatie, je zelfvertrouwen, je emoties, je beleving, en ja, zelfs je succes. Zoals Henri Ford zei: "Of je nu denkt dat je het wel kan of niet kunt, in beide gevallen heb je gelijk.” Daarom is het van belang om je bewust te zijn van je gedachten en overtuigingen tijdens het hardlopen en ervoor te zorgen dat je "ja” zegt tegen gedachten, die zorgen voor gezonde overtuigen, die je helpen jouw sportdoelen te bereiken, en dat je "nee” zegt tegen gedachten en overtuigingen die de realisatie van jouw doelen in de weg staan.


Zoals ik beschreef in mijn column "Hardlopen voor persoonlijke ontwikkeling?” is het mij pas gelukt om een marathon naar tevredenheid uit te lopen toen ik het stemmetje in mijn hoofd "je kunt het niet” had omgedraaid naar een positieve overtuiging: "natuurlijk kan jij het!”. Van deze succeservaring heb ik zo’n boost in mijn zelfvertrouwen gekregen dat ik sindsdien bij iedere wedstrijd mijn PR verbeter. Ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat het werkt!


Om deze column af te sluiten geef ik jullie graag een waardevol advies mee van één van mijn grote inspiratiebronnen:

"Houd je gedachten positief, omdat je gedachten je woorden worden. Houd je woorden positief, omdat je woorden je gedrag worden. Houd je gedrag positief, omdat je gedrag je gewoontes worden. Houd je gewoontes positief, omdat je gewoontes je waarden worden. Houd je waarden positief, omdat je waarden je lotsbestemming worden.” – Mahatma Gandhi  

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Marjolein
    Ik begrijp de trekking van het artikel volledig maar voor mij geldt de combi 'denken en hardlopen' vooral in die zin dat hardlopen ontzettend helpt je gedachten te ordenen. Wat bij vertrek onoverkomelijk lijkt, is bij thuiskomst opeens beheersbaar. Kan er bijna blind op vertrouwen. :)
    Reactie geplaatst op 02/12/16 om 16:43 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

25
april